[ad_1]
Selv om Great Wall Motor har markedsført et helt kull med “Cats” i Kina (Good, Black, White og IQ), mottar Australia bare én versjon. Den vil bli markedsført som GWM ORA. Jeg håper at de andre versjonene kommer hit etter hvert. I mellomtiden dro vi på en Great Wall ORA-prøvetur!
GMW ORA (aka Ora Good Cat eller Haomao i Kina) ble først avslørt på Chengdu Auto Show i juli 2020. Stilen ble beskrevet som en retro-estetikk av den tidligere Porsche-designeren Emanuel Derta. (Derav den bille-lignende formen.) Ora Cat har vært til salgs i Kina siden november 2020 og i Thailand siden oktober 2021, med kjøretøyene importert fra Kina. GWM begynte å markedsføre kjøretøyet på det europeiske markedet i 2022 som Funky Cat. GMW har sannsynligvis solgt over 200 000 Ora Cats/ORAer siden utgivelsen.
Etter å ha sittet i den nye ORA på Noosa Electric Vehicle Expo, var det flott å besøke GWM-forhandleren i North Lakes, Brisbane, i går og spørre den entusiastiske selgeren, Damon, før du tok bilen på veien. Majella lekte med alle knappene og knottene og beundret retrofinishen igjen. Jeg ville bare ta den opp på motorveien og gjøre en lansering.
Vi fikk begge våre ønsker – bortsett fra at hun nå vil kjøpe en, hvis de kan få en rød (for en ekstra AU$595). Alle ORA-er har et svart tak, med bilfargen gjengitt i interiørets høydepunkter.
Jeg ble overrasket over at forhandleren ennå ikke hadde installert noen ladeinfrastruktur, men Damon forsikret meg om at den kom. Han var fornøyd med at 10–15 nysgjerrige potensielle kjøpere hadde sjekket den ut og benyttet seg av en prøvetur den første uken av bilen som sto foran forretningen. ORA satt der omgitt av Haval (et annet GWM-undermerke), inkludert noen HEV-er, og en ensom “Tank.” GWM har gjort det bra med Haval SUV – salget plasserer den på topp ti. Dette er godt for aksept av ORA.
Mainstream-annonsering er i planleggingsstadiet. Leveringstiden er på rundt 8 uker akkurat nå. Vi kan se mange av disse på veien i Queensland innen utgangen av året, spesielt med den verdensomspennende prisen – AU$46 000, minus regjeringsrabatten på $6 000. (Søk om rabatt her.)
Som en del av markedslanseringen ble dealership principal (DP) invitert til Kina for å være en del av den globale eksportfeiringen. Village Motors er #1 GWM-forhandler for Australia. DP trente deretter personalet med grunnleggende detaljer. Damon har gjort mye av sin egen forskning ved å bruke YouTube og anmeldelser av ORA fra hele verden. GWM har levert opplæringsvideoer, og sender ut jevnlige bulletiner til selgere.
ORA er tilgjengelig ved hjelp av en nøkkelbrikke og har mye av de samme klokkene og plystre som vår Tesla Model 3, inkludert USB-porter og trådløs telefonlading. Vi utforsket versjonen med utvidet rekkevidde, som tilbyr en ekstra rekkevidde på 100 km for ytterligere $4000. Vi følte at basismodellen med 400 km rekkevidde lett ville dekke våre behov. ORA får tilgang til satellittnavigasjon gjennom eiernes mobiltelefon, ved hjelp av Apple CarPlay eller Android og vises på skjermen til venstre for føreren. En skjerm rett bak rattet viser kjøredataene.
Vi ble positivt overrasket over å finne funksjoner som ikke er på vår Tesla Model 3, som de intelligente lysene som kan følge veiens kurve og variere i intensitet etter behov og 360-graders kameraet. ORA er utstyrt med personvernglass og kan tones ytterligere om nødvendig. ORA kan motta programvareoppdateringer hos forhandleren under vanlige tjenester. Førerovervåkingskameraet holder øye med en uoppmerksom sjåfør, men tar ikke opp. Og ja, det spørsmålet har Damon fått av de som er mistenksomme til bilens kinesiske opphav.
ORA kommer med en 7-års ubegrenset garanti på kjøretøyet og en 8-års garanti på batteriet og drivverket.
Mange av kundene som Damon har tatt en prøvetur, har ikke eid en elbil før. Etter å ha sett bilen på internett, var de opptatt av å se den personlig og ta den med en tur.
Det var damene først da Majella tok rattet og kjørte ORA ut av forhandlerens gårdsplass med en nesten utenom denne verden lyd. Bilen laget lyden, altså. Setene var komfortable og det luksuriøse semsket skinnrattet taktilt. Den høyre skjermen fremhevet rødt da du slo av og grønt da du gikk inn i regen. Snusirkelen så ut til å være bedre enn for vår Model 3, selv om akselerasjonen ikke var det. Blinklysene var på samme side som de er på vår Tess. Det var litt vanskelig å finne den adaptive cruisekontrollen (bak rattet). Filstyring var tilgjengelig, men ikke det samme som selvstyringen til Teslaen.
Å gjøre en lansering ut av lysene blåste bort ICE-konkurransen. Ikke like kraftig som Tesla, men hei, den er til en rimeligere pris. Regen så ut til å være litt myk, selv når Damon satte innstillingen på “én pedalkjøring.” Jeg fant meg selv å strekke meg etter bremsene med høyre fot. Den venstre skjermen var enkel å bruke til å stille inn førerprofilen, høre på radio og svare på telefonen.
Jeg tok den ut på motorveien. ORA hadde mye oppreisning og gikk og svarte på sjåførens krav. Det var ingen problemer med å få fart for å komme seg ut i motorveitrafikken. Aktivering av blinklyset viste deg rundt hele bilen – 360 grader. Dette ble forsterket av blindsonevarselet på sidespeilene. Rundt forstadsgater og hjørner satt ikke ORA så tungt på veien som jeg er vant til – jeg sammenligner ofte å kjøre Tesla med opplevelsen jeg hadde på 70-tallet med min Mini Cooper S.
Totalt sett forteller Majella meg at denne bilen fikk henne til å føle seg som en prinsesse. Men på dette tidspunktet er jeg ikke tilbøyelig til å være hennes prins og kjøpe ORA for henne. Tess må gjøre for nå.
Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
Tidligere Tesla-batteriekspert leder Lyten inn i ny litium-svovelbatteri-æra — Podcast:
Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.
Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…
Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!
Takk skal du ha!
[ad_2]
Se Kilden