Grønt hydrogen vil være klart for oppskalering dette tiåret

Oct 18, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Hydrogen kan spille en viktig rolle i utslippsreduksjon innen 2030 takket være oppskaleringen av lavkarbon “grønt hydrogen”-produksjon, forklarte det non-profit Rocky Mountain Institute (RMI) forrige uke i et blogginnlegg.

Karbonfotavtrykket til brenselcellekjøretøyer kan variere dramatisk basert på hvordan hydrogenet de bruker produseres. Grønt hydrogen produseres gjennom elektrolyse, med elektrisitet generert fra fornybare kilder, for å minimere karbonutslipp. Det bør være rikelig med elektrolysekapasitet på nettet innen slutten av tiåret, spår RMI.

Grønt hydrogen er klart til å skalere opp dette tiåret fordi det er basert på “kommersielt modne teknologier” og derfor ikke venter på noen gjennombrudd, argumenterer gruppen, og legger til at kommersiell etterspørsel etter avkarbonisering skaper et marked for grønt hydrogen.

Toyota 'Project Portal' proof-of-concept hydrogen brenselcelledrevet semitraktor, for Port of LA

Toyota ‘Project Portal’ proof-of-concept hydrogen brenselcelledrevet semitraktor, for Port of LA

Store avsendere som Amazon, Unilever og Ikea sikter mot full avkarbonisering av sine forsendelser innen 2040 gjennom Cargo Owners for Zero Emission Vessels (CoZEV)-alliansen. Brenselceller kan passe bedre enn batterier for store lasteskip, og Toyota har allerede demonstrert brenselcellekjøretøyer i portavløpsoperasjoner.

Elektrolysatorprodusenter øker også produksjonen, bemerket RMI, og siterer Bloomberg New Energy Finance (BNEF) data som viser at maskiner tilsvarende 210 gigawatt generasjonskapasitet kan produseres globalt innen 2027, hvis all produksjonskapasitet er fullt utnyttet.

I mange tilfeller kan eksisterende naturgassrørledninger brukes til å transportere hydrogen, og det kan lagres i geologiske salthuler, ifølge RMI. Globalt er prosjekter for å bygge “hydrogenknutepunkter” rundt denne infrastrukturen allerede i gang, med en del midler dedikert til dem i den føderale infrastrukturloven fra 2021.

Toyota 'Project Portal' proof-of-concept hydrogen brenselcelledrevet semitraktor, for Port of LA

Toyota ‘Project Portal’ proof-of-concept hydrogen brenselcelledrevet semitraktor, for Port of LA

RMI illustrerte viktigheten av å velge grønt hydrogen for eventuelle fremtidige prosjekter, og advarte tidligere om at disse knutepunktene kan være like skitne som kull hvis hydrogen ble produsert ved hjelp av høykarbonmetoder, for eksempel utvinning av hydrogen fra naturgass. En tidlig versjon av infrastrukturregningen diskuterte til og med kull som en potensiell kilde.

Så mens grønn hydrogenkapasitet kan være rikelig ved slutten av tiåret, må regulatorer sikre at den blir brukt. Slappe regler kan også føre til spredning av “blått hydrogen”, som regnes som rent, men fortsatt kan være svært karbonintensivt. For eksempel fant en studie fra 2021 at en ofte diskutert metode for å redusere utslipp ved å fange opp karbondioksid frigjort under produksjonsprosessen faktisk ga utslipp 20 % høyere enn forbrenning av kull.

Uansett hvordan det produseres, ser det ut til at hydrogen nå er mer sannsynlig å bli brukt i kommersielle lastebiler enn personbiler. Bilprodusenter har flyttet fokuset på brenselceller bort fra personbiler, og Toyota planlegger å lage brenselcellemoduler for lastebiler i USA med start i 2023. General Motors kunngjorde i 2021 et program med Navistar for å produsere 2000 langdistansebiler med hydrogen .

[ad_2]

Se Kilden