[ad_1]
I del 1 dekket jeg noen generelle problemer og hyggelige ting vi møtte gjennom hele turen. Tilgang til forhandlerbaserte ladestasjoner kan være problematisk hvis du kommer for sent, adaptiv cruise bør ikke brukes på bratte veier i nedoverbakke, og kjøretøyet er overraskende effektivt tatt i betraktning dens større størrelse enn den vanlige Bolt EV.
Nå skal jeg dekke noen spesifikke deler av turen jeg lærte ting om kjøretøyet fra.
“EUV”-tittelen ser ut til å være tjent
Bolt EUV (Electric Utility Vehicle) er ikke en SUV. En ekte SUV er vanligvis basert på en lastebilramme, som Chevrolet Suburban. De er også nesten alltid bygget med en langsgående RWD-drivlinjekonfigurasjon, med en overføringskasse for 4WD-modeller. En annen populær kjøretøykategori, crossover-SUV, er visuelt lik, men med mer billignende unibody tverrdrevet (frontdrevet eller AWD) underlag for billigere konstruksjon og ofte lettere vekt (noe som gir bedre bensinkjøring).
Bolt EUV er definitivt en av de siste, men den er fortsatt mye mer bilaktig enn mange crossovere. Den har ikke mye bakkeklaring, og den er ikke tilgjengelig med firehjulsdrift i det hele tatt. Men, det er visuelt veldig mye i crossover-leiren, og sittestillingen i kjøretøyet får deg definitivt til å se ned på alle de uamerikanske bøndene i sedanene og kombibilene, som ikke vet at du skal kjøre noe stort og tykt. i 2022 som en ekte patriotisk badass.
(Jeg tuller tydeligvis med den siste delen, men det er sant at vi amerikanere elsker crossoverene våre)
Gitt det mellomrommet EUV bor i, bestemte jeg meg for å gi den en liten utfordring: å kjøre opp til Monjeau Peak Lookout. Dessverre skjedde dette etter mørkets frembrudd, så jeg kan ikke gi deg bilder, men du kan finne noen kule på Google Maps-siden for stedet.
Veien opp dit er ikke asfaltert, og mye av den er en ganske god grusvei som ethvert kjøretøy kan kjøre på med mindre den er senket. Men, det er noen ujevnheter der steinene stikker gjennom grusen, og noen steder har regnbyger skylt dype hjulspor inn i veien. Disse delene er ganske like de mest milde og tamme “jeep”-løypene, så det var en rimelig og passende utfordring for Bolt EUV.
Selv om du kan ta en vanlig bil opp den veien, er det generelt ikke så morsomt fordi en veiorientert fjæring vil slå deg ganske dårlig. Men EUV var ganske hyggelig, selv på de humpete partiene. Jeg måtte fortsatt velge linjene mine ganske nøye for å unngå å legge de større steinene under batteripakken og komme ned på dem, jeg var ikke så forsiktig som jeg måtte være i noe som Jettaen min, og jeg krympet meg ikke hver gang tingen traff en støt.
På de mest utfordrende utvaskingsseksjonene ville jeg bruke en-pedaldrift for å lette inn i de små sprekkene som er laget av regnbygene, og deretter brukt en minimal mengde kontrollerbart elektrisk dreiemoment for å klatre opp dekkene tilbake på den andre siden uten å smelle. For å gjøre dette på en gassbil vil det kreve at du kjører bremsen ned i bunnen og må to fots for å unngå at en motor som går på tomgang hopper deg ut av hullet.
Viktigst av alt, det var veldig lite hjulslipp på noen av de utfordrende delene, og jeg trengte aldri å deaktivere traction control. GM ser ut til å ha satt opp traction control for å kunne ta disse små utfordringene uten å grave seg inn. Å slå av “Sport Mode” er også nyttig her, da det gir deg bedre kontroll over lavhastighets kraft.
Så jeg vil si at EUV-en i stor grad har fått «brukskjøretøy»-merket på baksiden. Det er mer enn bare en stor, tykk bil og gjør det behagelig å kjøre på ikke så store grusveier.
Men dette kommer på bekostning av Twisty Road Handling (som er OK med meg)
Den mer SUV-lignende fjæringen på EUV har en pris: Det er en merkbar økning i karosserirulling over den vanlige Bolt EV i hjørnene. Den mindre stive fjæringen betyr at du ikke komfortabelt kan ta svinger så raskt som du kunne i lavere veiorienterte elbiler. Den ekstra rullen ser ut til å forstørre ulempene med forhjulsdrift litt også. Så hvis du kjøper EUV for å skjære kløfter, vil jeg kansellere den bestillingen.
Men ingen kjøper en crossover for å skjære kløfter. Hvis du har et budsjett som meg, ville du kjøpt en Bolt eller LEAF og oppgradert fjæringen. Hvis du har bedre inntekt og færre barn, ville du sannsynligvis fått en Model 3 eller Model S for det, eller en Taycan. Den eneste grunnen til at jeg deler dette er at jeg vet at noen lesere vil synes EUV er en tykk bil, når den er mindre optimalisert for svinger på fortau enn dens mindre Bolt EV-søsken.
En ting jeg fant ut som forbedret kjørefølelsen litt var å sette litt mer luft i dekkene. Ikke bare hjelper dette rekkevidden din litt, men det stivner opp den generelle fjæringen litt. Jeg har en bærbar luftkompressor rundt, og det er ingen grunn til at du ikke kunne lufte ned litt for humpete veier og luft opp for motorveien for å få litt mer allsidighet ut av kjøretøyet.
Lading er den åpenbare ulempen (men det er en du kan vente ut)
På denne turen gjorde jeg to ladestopp, og jeg la definitivt merke til den maksimale ladehastigheten på 55 kW og den aggressive avsmalningen. Men kommer fra en #Rapidgate LEAF som ville synke til så lavt som 14 kW på den andre og påfølgende ladeøkten på turer, er lading på rundt 50 kW konsekvent helt fantastisk.
På Alamogordo ladestasjon (hos Chevy-forhandleren) fikk jeg 45 kW, som ser ut til å være alt den stasjonen kan gi ut. På Carrizozo Francis Energy-stasjonen fikk jeg hele 55 kW kraft frem til taperen.
45-60 minutters ladestopp er likevel dårlig sammenlignet med å kjøre en bensindrevet bil. Så jeg kan definitivt se hvordan den maksimale ladehastigheten på 55 kW kan være en avtalebryter for mange kjøpere, men det er en du kan komme deg rundt hvis du liker alt annet med EUV, men vil ha raskere lading.
Den kommende Equinox EV kommer til å bli bygget på Ultium-plattformen (som betyr mye raskere DC-hurtiglading), starter på $30k, og kommer med 50 mer rekkevidde å starte opp. Så hvis det er deg, ville jeg ventet til det kjøretøyet kommer ut neste år.
For meg gikk jeg videre og kjøpte den fordi det meste av kjøringen min er lokal og regional, og for de lange, lange bilturene tar jeg vanligvis en 40 MPG bensinbil hvis det ikke er tid til å stoppe og lade. Som vanlig, YMMV (Din kjørelengde kan variere). Du må gjøre det som fungerer for deg.
Utvalgt bilde: min Bolt EUV på Transmountain Road i El Paso. Jeg tok turen beskrevet i denne artikkelen stort sett etter mørkets frembrudd, så jeg måtte bruke et bilde fra et annet sted denne gangen.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden