Når du skal bruke penger og når du skal spare kan være en vanskelig avgjørelse når du driver din egen virksomhet, sier James Chillman, UK Country Manager for Fergus.
Ingen måneder er like, og noen ganger er fortjenesten god, andre ganger er den kanskje ikke det. Og når økonomien er så turbulent som den er nå, med advarsler om lavkonjunktur, og inflasjon og drivstoffregninger øker, kan bare å “håpe” en god måned se ut som et risikabelt forslag.
Fristelsen er å bruke så lite som mulig og å betrakte utgifter som et sluk for netto overskudd. Selv om dette kan høres riktig ut, kan det i virkeligheten være kortsiktig. For noen ganger må du bruke penger for å tjene penger. Du kan ikke bare sitte og forvente at pengene strømmer inn på bankkontoen din, du må tjene dem, og for å gjøre det må du fortsette å jobbe inn og fortsette å fullføre dem etter beste evne. Når det er sagt, noen ganger er det også det riktige å kutte ned.
Så hvordan vet du når du skal bruke og når du skal spare? Og hvordan vet du hva som er greit å skvette penger på, og hva som er ekstravaganse?
Det er bare du som kan svare på det spørsmålet, ettersom bare du forstår tilstanden til virksomheten din og økonomien din, men for å hjelpe deg med å bestemme, er her noen få ting jeg alltid synes er nyttig å huske.
Kjenn dine faste kostnader
Det er tre typer faste kostnader:
Fikset: Disse er ikke omsettelige og må dekkes for å fortsette i virksomheten. Disse inkluderer husleie, forsikring, telefon, bensin osv.
Variabel: disse kan endres fra måned til måned avhengig av hva du har på deg. De inkluderer annonsering, salgsaktivitet, verktøy og sett for en jobb, og personalkostnader hvis du ansetter entreprenører. Selv om de er variable, har du ikke mye kontroll over dette. Hvis du har en jobb bestilt, må du ha riktig sett og riktig personale. Men du kan få en grov ide om hvor mye disse vil være ved å se på tidligere år og se når dine travle perioder er.
Valgfri: Dette er de faste kostnadene du har mest kontroll over. Det er de faste utgiftene du ikke trenger å bruke penger på, men ønsker å gjøre. Et nytt teppe til kontoret, kanskje. En bedre nettside. Erstatningsverktøy. En kontorstøtteperson. Helse- og sikkerhetsforbedringer. Bedriftsveiledning og coaching. Listen er uendelig. Men hva vil hjelpe virksomheten din, spesielt når tidene ser tøffe ut, og hvilke er en luksus?
For å bestemme, vurder følgende:
Kontantstrøm
Hvis du har en konsekvent og sunn fortjeneste og vet hva du skal gjøre for å fortsette veksten av virksomheten din, så er det trygt å si at du er i den heldige posisjonen å kunne bruke penger på det du ønsker.
Netto overskudd
Hvis når du ser på nettofortjenesten din finner du at du er ganske langt bak der du ønsker å være, og du ikke forstår hvorfor, så hold ild. Å spare penger høres ut som det sikreste alternativet i dette scenariet.
Gjeldsnivåer
Har bedriften din mye gjeld? Hvis du har et middels til høyt lånenivå, så motstå trangen til å bruke. Bruk kontantene dine til å betale ned gjelden din for å få saldobøkene dine i en sunnere tilstand.
Ledende generasjon
Opplever du at du ikke har nok arbeid som kommer inn? Hvis det er tilfelle og du har en markedsplan utarbeidet for å forbedre ting, så invester i dette for å få det til å fungere. Hvis du ikke har en markedsføringsplan på plass, ta deg tid til å lage en, enten selv eller ved å ansette noen til å hjelpe. Bruk deretter pengene på å sette det i gang og generere potensielle kunder.
Effektivitetsutgifter
Arbeider du og teamet ditt så effektivt som dere kan være, eller kaster dere bort tid og penger? Kanskje du må dele kjøretøy for å komme til jobber som ligger et stykke fra hverandre. Eller kanskje du kan dele ett kjøretøy for å komme til to forskjellige jobber som ligger i nærheten, men som i stedet bruker to kjøretøy. Eller går utstyret ditt stadig i stykker? Eller må team dele verktøy, og transportere dem til og fra forskjellige jobber?
Først må du tenke klart over hva din ineffektivitet er, og planlegge deretter. Hvis bildeling er fornuftig, la det andre kjøretøyet være hjemme. Hvis ikke, og du bør ha to biler når du bare har ett, kanskje lease eller kjøpe et annet kjøretøy. Å få fikset utstyr som stadig går i stykker, eller kjøpe noen flere verktøy, kan godt være en klok investering.
Tid på året
Studer regnskapene dine fra tidligere år for å få en forståelse av når du har det travlere, og når du opplever at tidene er slankere. Julen er ofte en tid da kundene er trege med å betale fakturaer, mens januar ofte er når få folk får inn håndverkere. Å vite når det vanligvis er en treg periode for virksomheten din, vil hjelpe deg med å planlegge når det er best å spare enn å bruke.
Økonomisk stilling
Den velkjente elefanten i rommet for øyeblikket er økonomien. Post-Covid og med Russlands invasjon av Ukraina som påvirker alt fra drivstoffkostnader til forsyningskjeden, er tidene utvilsomt tøffe. Det er en levekostnadskrise, og kundene føler det. Dette vil uunngåelig ha en viss innvirkning på virksomheten din. Hvis du trenger råd, snakk med din regnskapsfører eller finansrådgiver.
Med alt det ovennevnte i tankene, er det viktig å huske at den eneste personen som virkelig kjenner virksomheten din og helsen til balansen din er deg. Hvis du vurderer alle faktorene som er skissert ovenfor, og bruker dem til din situasjon, vil de forhåpentligvis hjelpe deg med å avgjøre om det er verdt å bruke penger eller ikke.
Finn ut mer om Fergus her
Stol på oss for elektrohjelp i Agder!
Kristiansand Elektriker leverer elektrikertjenester i blant annet Kristiansand, Sogndalen, Sgen, Mandal, Lillesand, Grimstad og Arendal. Enten du har et lite eller stort oppdrag, kan vi bistå deg. Nytt sikringsskap kan monteres og elektriske anlegg repareres.Vi kan også installere smarthussystemer som kan spare deg for penger. Vi kan hjelpe deg med gode elektrikere.