[ad_1]
En ny studie antyder at elbiler ikke forblir i den amerikanske bilparken så lenge som bensinbiler og lastebiler, noe som kan være et problem for å redusere utslippene fra den virkelige verdensflåten.
Gjennomsnittsalderen for lette kjøretøy i USA har nådd rekordhøye 12,5 år, ifølge S&P Global Mobility, men gjennomsnittsalderen for elbiler i flåten er bare 3,6 år, ned fra 3,7 år i 2022. Det er et resultat av den nyere økningen av elbilsalg (for 12,5 år siden var Tesla Model S ikke engang på salg), men skaper fortsatt hindringer for rimelighet ved å holde prisene på brukte elbiler relativt høye.
Mer bekymringsfullt er kanskje hvordan studien fant at mens nye EV-registreringer har økt betydelig, forlater elbiler også flåten i en raskere hastighet enn bensinbiler.
2015 Chevrolet Spark EV
S&P Global Mobility anslår at nye EV-registreringer nådde nesten 758 000 enheter i 2022 – en økning på 58 % fra år til år. Imidlertid, av de nesten 2,3 millioner elbilene registrert i USA mellom 2013 og 2022, har omtrent 6,6 % forlatt flåten, mens omtrent 5,2 % av andre kjøretøytyper har forlatt flåten i løpet av samme tidsramme, fant studien.
Studien antyder ikke hvorfor elbiler forlater flåten i en raskere hastighet, men det er sannsynligvis ikke på grunn av batteriforringelse eller holdbarhet. En fersk studie av Recurrent, som selger batterihelserapporter for brukte elbiler, fant at bare 1,5 % av 15 000 elbiler trengte pakkeutskiftninger på grunn av nedbrytning. Så batteriforringelse vil sannsynligvis ikke murre elbilen din.
Forsikring kan godt være problemet, eller en del av det, ettersom forsikringsselskapene er altfor ivrige etter å fullstendig avskrive elbiler i stedet for å fikse dem – spesielt når batteripakken er involvert, eller når det til og med er små flomskader.
2014 Nissan Leaf
Produsenter har også tilbudt flere tilbakekjøp i enkelte situasjoner angående elbiler – fra Toyota bZ4X-hjul som faller av, til de som ikke er fornøyd med å vente på et nytt Chevrolet Bolt EV-batteri under en langvarig tilbakekalling på grunn av brannproblemer. Noen elbiler kan også ha blitt brakt til andre markeder, men det er uklart om det er noe utover en ubetydelig faktor.
Så selv om nedbrytningsgrenser på elbilbatterier kan hjelpe, vil rett til reparasjon som gjør at pakker og moduler lettere kan repareres mer sannsynlig holde flere elbiler på veien. Det er imidlertid uklart om bilprodusenter vil støtte det, da det betyr å løsne grepet om diagnoseprogramvare. Tesla har tidligere vært spesielt tøff mot uavhengige mekanikere som ønsker å reparere eller tune bilene sine.
[ad_2]
Se Kilden