[ad_1]
Den gjenfødte 2024 Fiat 500e kommer til USA, bekreftet Stellantis denne uken, men ikke før i første kvartal 2024.
Dette vil ikke være første gang Fiat har solgt 500e i USA. Den forrige generasjonen av denne modellen ble solgt eksklusivt i California og Oregon – selv om den ble en favoritt blant EV-entusiaster (og entusiaster av sære småbiler) for sin muntre kjøring personlighet, konsekvent utvalg og gode leiepriser.
Det var bilen som tidligere Fiat Chrysler Automobiles-sjef Sergio Marchionne ropte på forskjellige tidspunkter for å være en tapsleder for merket – til en verdi av rundt 14 000 dollar per kjøretøy. “Jeg håper du ikke kjøper den,” sa han til og med på et tidspunkt for å understreke vanskeligheten med dens samsvarsbil.
Med Fiat nå under en ny bedriftsenhet, Stellantis, og Jeep elektriske SUV-er og en Dodge elektrisk muskelbil som kommer i løpet av de neste par årene, har denne 500e en annen rolle for selskapet: Den vil gi en sjanse til å eksperimentere med hvordan den selger EV-er foran disse modellene med høyere innsats.
Ny Fiat 500e
“Vi må lære om fremtiden til elbilens fremtidige forretningsmodell i Amerika. Så det er åpenbart mindre risikabelt å lære med Fiat der jeg egentlig ikke har stort press på volumene,” sa Fiat-sjefen. Olivier François til Green Car Reports på bilutstillingen i Los Angeles. “Vi vil prøve ting. Og hvis vi er i stand til å knekke koden for hva som er neste for kundeopplevelsen, markedsføringen, distribusjonen, eierskapsmodellen, så vil det gi bruken et sunt konkurransefortrinn som vi deretter kan dele med de andre merkene i gruppen.”
I følge Françoisvil Fiat forfølge mer enn bare tradisjonelle salg, og foreslår en abonnementstilnærming som for en iPhone eller samkjøringstjenester som Free2Move. François sa at abonnementsløsningen kan gi kundene tilgang til bilen alt fra en time til et år. “Jeg foretrekker å ha prisen per mil, per dag eller måned,” François sa.
“Kanskje du fra tid til annen har begrenset tilgjengelighet av den vakreste bilen du noen gang har sett, og den du trenger å kjøpe, uten abonnement, førstemann til mølla.” François la til. “Og den vil ha en latterlig høy pris og den vil bli utsolgt.”
Ny Fiat 500e
François sa at flere versjoner av bilen kunne tilbys. Den ble vist på bilutstillingen i LA som en todørs kombi med spesialversjoner kuratert av livsstilsmerkene Armani, Bulgari og Kartell. Den kan også fremstå som en cabriolet, en firedørs kombi med en selvmordsbakdør på passasjersiden, eller en ytelsesorientert Abarth-modell. François foreslo at versjonene kan tilbys i seks måneders serier. En Abarth-versjon av 500e forventes å bli vist neste uke.
Mens den siste generasjonen av 500e ikke ble solgt i Europa, gir dens rungende suksess der en annen dynamikk denne gangen. François sa at merket ikke vil gi rabatt på 500e da hvert salg i USA vil være ett europeisk salg mindre.
Akkurat nå er Fiat 500X merkets eneste kjøretøy i USA. Den vil holde seg gjennom livssyklusen og forsvinne. Etter det blir 500e merkets eneste bil. “Jeg har en veldig klar plan om ikke å gjøre noe annet enn de 500,” sa François.
500e igjen vil ikke bli solgt i alle de 50 statene, men denne gangen vil den ikke bare være begrenset til California-utslippsstatene. Fiat har sagt at de vil konsentrere salget i utvalgte bysentre over hele landet. Selskapet har ennå ikke sagt hva disse byene vil være.
med tilleggsrapportering fra Bengt Halvorson
[ad_2]
Se Kilden