Ioniq 6-serien, Mazda PHEV, GM-batterifleksibilitet, EV-skattekortpristak: The Week in Reverse

Feb 5, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Hvilken bilprodusent lovet “radikalt forenklet” fremtidige elbiler med mindre batterier?

Og hvilken ser ikke 300-mils elbiler som fremtiden?

Dette er vårt tilbakeblikk på uken i revers – her på Green Car Reports – for uken som slutter 3. februar 2023.

En av ukens største nyhetsklumper i effektivitetshjørnet innebar nok en opprørt av Tesla. Hyundai Ioniq 6 slår Tesla Model 3 i rekkevidde, så vel som effektivitet, med en EPA-vurdering på 361 miles. I bakhjulsdrevet form binder den firehjulsdrevne Lucid Air Pure i effektivitet.

Betrakt administrerende direktør i Mazda som en relativt minoritet av ledere av bilprodusenter som ikke ser på rekkevidden, eller til og med 300-mils elbiler, som fremtiden. Mazda avslørte sitt kommende flaggskip, CX-90 plug-in hybrid SUV, med plass til opptil åtte. Funksjonsdetaljer, priser og spesifikasjoner er ennå ikke kommet, men CX-90 kommer denne våren og kan være en overbevisende ny PHEV for store familier.

2024 Mazda CX-90

2024 Mazda CX-90

GM har bygget et sterkt argument rundt de store posecellene som er kjernen i den amerikanske Ultium EV-pushen. Men nå er GM ganske fleksibel med batteriformat, ifølge administrerende direktør Mary Barra denne uken. Gitt det, og GMs tre Ultium Cells-anlegg allerede annonsert, hva med stordriftsfordelene som GM har antydet ved å holde så mye som mulig til ett format?

Ford-sjef Jim Farley avslørte torsdag at selskapet vil ha som mål å gjøre sine fremtidige elbiler “radikalt forenklet”, med mindre batterier, færre deler og potensialet for å bygges i millioner.

2022 Ford F-150 Lyn

2022 Ford F-150 Lyn

Toyota annonserte nylig en ny administrerende direktør og ga grønt lys til sin første dedikerte, storskala EV-plattform. Men som vi bemerket, setter vi en nylig presentasjon i kontekst, signaliserer det ikke et større engasjement for elbiler eller en innrømmelse til miljøvernere som tror bilprodusenten er på villspor.

Volvo planlegger angivelig et utvidet EV-utvalg for Kina og asiatiske markeder som kan inkludere flere sedaner, SUV-er og en luksuriøs varebil – selv om det absolutt ikke er klart ennå hvilke av disse nye modellene som kan komme til Europa eller USA

Volkswagen har angivelig godkjent en EV mindre enn ID.4 for det amerikanske markedet, med potensiell nordamerikansk montering. Et nordamerikansk batterianlegg vurderes også for Canada. Er dette returen til e-Golf, eller noe helt annet?

Teaser for Scout SUV-konsept

Teaser for Scout SUV-konsept

En elektrisk offroad-SUV fra Audi kan bruke plattformen fra overordnet Volkswagen Groups kommende Scout EV-merke, ifølge en rapport. Kanskje kommer den rundt 2027, vil den konkurrere med Mercedes EQG, Jeep Recon og Rivian R1S.

Den første 2024 GMC Hummer EV SUV har blitt auksjonert bort for $500 000, med inntekter til fordel for Tread Lightly. Selv om Hummer EV, som vi har nevnt før, definitivt ikke tråkker lett; det kan faktisk være den tyngste SUV-en noensinne.

Elektrifiser Amerika for å installere EV-hurtigladere på TravelCenters of America-lokasjoner

Elektrifiser Amerika for å installere EV-hurtigladere på TravelCenters of America-lokasjoner

Electrify America annonserte at de vil tilby maskinvare og støtte for rundt 1000 hurtigladere på 200 TravelCenters of America (TA) steder, langs store motorveier med omtrent 50 mils mellomrom. Disse laderne skal installeres i løpet av de neste fem årene, med noen av dem blant de 1800 stasjonene EA planlegger innen 2025.

I California økte salget av elbiler til rundt 16 % av bilsalget i 2022. Og mens Tesla nok en gang tok en enorm ledelse, med Model 3 som toppet salgslistene i staten, så vi på om andre merker nærmer seg.

Marengo Charging Plaza, Pasadena, California

Marengo Charging Plaza, Pasadena, California

En studie bestilt av en klimapolitisk tenketank og støttet av UC Davis-forskning har funnet at å begrense størrelsen på EV-batterier vil redusere etterspørselen etter litium med så mye som 42 % – gjennom alle fordelene inkludert redusert forurensning og økonomiske fordeler. Men å overbevise markedet om å kjøpe elbiler med mindre batterier er vanskeligere å selge.

Lovgivere i Kansas har bedt om en skatt på offentlig lading av elbiler, men ikke hjemmelading. Noen kritiserer forslaget for dets “dobbeltbeskatning”, ettersom staten allerede har hevet EV-registreringsavgifter, og for hvordan det hindrer de som leier eller bor i leiligheter.

Eksisterende og anbefalte amerikanske EV hurtigladere (fra 2023 Great Plains Institute-studie)

Eksisterende og anbefalte amerikanske EV hurtigladere (fra 2023 Great Plains Institute-studie)

I følge en ny studie fra en ideell organisasjon vil det ta 1 104 hurtigladestasjoner for elbiler for å fylle ut føderale alternative drivstoffkorridorer og legge grunnlaget for et føderalt finansiert nasjonalt ladenettverk med 500 000 kontakter. Men det vil definitivt kreve mer på høyere trafikkerte ruter og for å koble sammen tilstøtende ruter, hevdes det.

Ford kunngjorde tidligere i uken prisreduksjoner på 2023 Mustang Mach-E-serien. De opphevet noen av prisøkningene som ble gitt til utvalget i august i fjor, og brakte hele utvalget av Standard Range-modeller under det som den gang var $55 000 prisavskjæring for utvalget for å kreve skattefradraget for elbiler.

2023 Ford Mustang Mach-E

2023 Ford Mustang Mach-E

Og vi avsluttet uken med noen nyheter som kommer til å gjøre en stor forskjell for noen elbilkunder i løpet av den neste måneden eller mer. Det amerikanske finansdepartementet kunngjorde en endring i det som vil bli betraktet som en SUV under krav til EV-skattekredittpristak, og det bør utvide pristaket for mange modeller – som Mach-E – opp til $80 000 og bidra til å lette forvirringen over noen modeller lineups som ble kalt biler i en konfigurasjon og SUV-er i en annen. Enkelt sagt: Se om EPA-informasjonen på vindusklistremerket kaller det en SUV.

__________________________________

Følg Green Car Reports på Facebook og Twitter



[ad_2]

Se Kilden