Kan elektriske kjøretøy gjenopplive den store Aussie Road Trip? Del 3

Nov 30, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Den flotte australske roadtripen fortsetter. Les del 1 her og del 2 her.

Boligen vår i Bairnsdale var ikke bare luksuriøs, men hadde Tesla-destinasjonsladere. Vi hadde noen stressfrie dager med å besøke steder rundt Lakes Entrance i Victoria. Vi gikk ut til selve inngangen – en 5 km rundtur – og så delfinene, selene og skarvene konkurrere om fisken i det nære havet. Vi besøkte også Raymond Island, hvor du kan observere koalaer som sitter og sover i tyggetrehjemmene rett over hodet ditt.

Mens vi bodde på Riversleigh, ble det anbefalt at vi besøkte Metung Hotel. Metung var en fiskerlandsby, men ser nå ut til å være en lekeplass for de velstående. Vi bestilte måltidet vårt og nøt drinkene våre da Majella trodde hun ville se om det var noen lading rundt. Vi trengte det ikke, bare nysgjerrige. Til vår overraskelse ble Metung Pub oppført på PlugShare-appen som å ha en destinasjonslader.

Vi spurte, og lederen tilbød å flytte bilen hennes slik at vi kunne få tilgang til laderen. Det kan være at noen lokalbefolkningen misbrukte gratisladingen, så de hadde bestemt seg for å blokkere den. De var mer enn glade for betalende kunder for å bruke den. Lederen stilte spørsmål til oss og funderte over at den neste bilen hennes var elektrisk.

The Great Aussie Road Trip

Leder for Metung pub deler laderen. Foto med tillatelse av Majella Waterworth.

Dessverre kom tiden for oss å forlate Bairnsdale. På vei hjem tenkte vi at vi skulle prøve å få påfyll ved Cann River. Vi hadde sett mye av Orbost og ønsket å utforske en ny by. Det var en drevet campingvogn der med mange flotte 15 ampere strømpunkter vi kunne bruke. Imidlertid hadde den blitt skadet i de siste flommene og ble stengt for publikum. Rådet kunne ikke tilby andre muligheter. Den lokale tolleren var imidlertid veldig glad for å henge en skjøteledning ut av vinduet og lade Tess i ølhagen hans, da vi nok en gang fikk muligheten til å leke turist.

The Great Aussie Road Trip

Lader i ølhagen ved Cann River. Foto med tillatelse av Majella Waterworth.

Cann River ligger i krysset mellom to motorveier, den ene fører til Canberra og den andre hovedveien mellom Sydney og Melbourne. Det er et perfekt sted for en bank med elbilladere, og den viktorianske regjeringen må også tenke det, ettersom de installerer tre Tesla-superladere og en annen for elbiler som ikke er fra Tesla.

Byen var full av grå nomader — med store firehjulstrekk og større campingvogner. De nøt sin egen flotte Aussie-biltur – de betalte bare mye mer for drivstoff.

The Great Aussie Road Trip

Bygging av Tesla Superchargers ved Cann River. Foto med tillatelse av Majella Waterworth.

Vi nøt kaffe og lunsj i den travle kafeen og en spasertur langs elven og gjennom den øde campingvognparken – alle disse strømpunktene og ingen koblet til!

Etter full oppladning på Berry overnattet vi på en liten campingvognpark i Windang. Innkvarteringen var ved innsjøen, men skuffende dårlig (bildene på nettstedet var fantastiske, men de var ikke av enheten vi bodde i). Vi hadde avtalt å plugge inn bilen for påfylling. Vi trengte ikke ladingen, men tenkte at det ville være en god mulighet til å demonstrere at en elbil kan lades fra et strømuttak.

Lederen sa at de aldri hadde fått den forespørselen før. Dette stimulerte til en god samtale om bølgen av elbiler som kommer inn på det australske markedet. Til tross for våre forsikringer om at bilen ikke ville skade kretsløpet deres, ba lederen om et depositum på 100 USD. Før de dro om morgenen, inspiserte to ansatte enheten – for å se om vi hadde brent den ned, antar jeg. Forhåpentligvis har ledelsen lært noe og vil være mer imøtekommende for elbilreisende i fremtiden. Jeg oppfordret dem til å vurdere å installere destinasjonsladere.

Vi gikk tilbake til Lake Macquarie hvor vi bodde hos familien. De ble introdusert for Tess og vi besøkte de lokale strendene og utkikkspostene. De bor i et eldre hus ved innsjøen med begrenset strømforsyning. Vi fant ut at vi bare kunne lade over natten, siden huset brukte all strøm på dagtid.

På vei tilbake til Brisbane bodde vi på et annet motell i Port Macquarie. Av deres to destinasjonsladere var det bare én som var i drift på grunn av vedlikeholdsproblemer. Den frustrerte eieren tenkte til og med på å trekke dem ut siden hun ikke kunne få Tesla til å komme opp fra Sydney for å fikse det. Hos Karuah delte vi ladere med en elektrisk MINI og en Atto 3. MINI-sjåføren hadde problemer med å finne ut hvordan han skulle koble ut ladeledningen, og Atto 3-sjåføren hjalp ham ut.

The Great Aussie Road Trip

Vi delte Karuah-ladere med en elektrisk mini og en BYD Atto 3. Foto med tillatelse av Majella Waterworth.

Innen vi gjentar denne turen vil vi sannsynligvis ha en elbil med lengre rekkevidde (Majella ønsker å oppgradere til en Tesla Model Y), og høyhastighetsladerne vil være oppe og i drift ved Cann River og Orbost. Kanskje det neste problemet som elbilsjåfører i New South Wales vil møte er å stå i kø ved laderene?

Australia opplever en økning i EV-eierskap ettersom bilprodusenter øker sine forsendelser og legger til nye modeller. Tesla alene har 11 skip i ferd med å bringe biler til Australia i hele november. Kø ville være et fint problem å ha. I mellomtiden kan du nyte din egen flotte Aussie roadtrip – bare husk å planlegge fremover!


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden