Kias EV6 GT koster halve prisen av en Porsche GTS, og den er raskere

Dec 16, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Kia endret mange oppfatninger med lanseringen av sin høyytelses elektriske crossover EV6 GT. Men hvordan står den opp mot Porsches elektriske sportsbil, Taycan GTS?

Kia lader inn i den nye EV-æraen med sin raskeste produksjonsbil til nå – 576 hk EV6 GT. Den sørkoreanske bilprodusenten avduket sin kraftige EV i august, og utropte den som en “ny høyytelsesreferanse i crossover-segmentet” med en tid på 0 til 60 mph på bare 3,4 sekunder.

EV6 GT drives av en dobbelmotor, firehjulsdrevet layout basert på Hyundais Electric Globular Modular Platform (E-GMP), den samme som brukes for IONIQ 5. Batteripakken på 77,4 kWh driver den fremre 160 kW-motoren i kombinasjon med en 270 kW bakmontert motor for en effekt på 576 hk og 546 lb-ft dreiemoment.

For å støtte påstandene sine, satte Kia sin EV6 GT opp mot en Ferrari Roma og Lamborghini Huracan Evo Spyder RWD, og ​​akselererte dem ut av linjen.

I mellomtiden har en av de beste funksjonene også med hastighet å gjøre – ladehastighet, altså. EV6 GT har 800V ultrarask DC-lading, som lar batteriet lade fra 10 % til 80 % på 18 minutter.

På den annen side har Porsche hatt sin egen suksess med å våge seg inn i den elektriske æraen med sin luksuriøse Taycan EV. Den tyske bilprodusenten bar sin legendariske Gran Turismo Sport (GTS) inn i fremtiden, og ga ut en Taycan GTS. Hvordan klarer Kias EV6 GT seg mot Porsche Taycan GTS?

Kia EV6 GT vs Porsche Taycan GTS

Kias EV6 GT høyytelses crossover er en head-turner, men kan den utkonkurrere Porsche Taycan GTS? La oss ta en titt på spesifikasjonene.

Kia EV6 GT vs Porsche Taycan GTS

Ved første øyekast skulle du tro at Porsche ville vinne med flere hestekrefter og maksimalt dreiemoment, men EV6 GT kanter bare ut av Taycan i 0 til 60 mph akselerasjon.

En stor ting å merke seg er imidlertid at Kia EV6 GT bare får 206 miles EPA-rekkevidde, som er mye lavere enn Taycan. Likevel, for halve prisen, ser Kias EV6 GT ut til å være en “sports” EV på startnivå som kan holde tritt med de beste. Kias elektriske crossover slår Tesla Model Y Performance og Ford Mustang Mach-E GT Performance med et lavere prispunkt.

Se Kia EV6 GT møte en Lamborghini Aventador SVJ i et dragrace.

Electrek’s Take

Bilindustriens overgang til elektriske kjøretøy har gjort det mulig for bilprodusenter å finne opp seg selv på nytt, og Kia gjør nettopp det. EV6 GT er Kias raskeste produksjonsbil til nå, og den er helelektrisk. Tenk deg hva den sørkoreanske bilprodusenten kan gjøre i løpet av de neste årene.

Misforstå meg rett, jeg elsker Porsche Taycan, og GTS-ytelsen er førsteklasses. For halve prisen kan jeg imidlertid vurdere EV6 GT.

Hva syns dere? Gi oss dine tanker i kommentarene nedenfor.

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.

[ad_2]

Se Kilden