Kunne ikke kommunisere med Chromecasten din

Oct 13, 2022 | Smarthus

Google Chromecast-enheten fungerer sømløst og effektivt i de fleste tilfeller, men av og til kan du oppleve problemer med å koble mobilenhetene dine til Chromecasten. Disse problemene kan være frustrerende siden det ikke er mye i veien for feilsøking i håndboken.

Noen ganger kan du få en feilmelding på telefonen din som sier “Kunne ikke kommunisere med Chromecasten din“.

Problemer med å koble til Chromecasten din kan være forårsaket av utdatert programvare, WiFi-problemer eller bare en innstilling i en app eller selve Chromecasten. Å løse problemet krever en prosess med eliminering, som starter med enklere alternativer og arbeider opp til mer komplekse trinn.

Følgende feilsøkingsprosedyrer vil lede deg gjennom de vanligste løsningene for dette problemet.

Løse kommunikasjonsproblemer med Google Chromecast

Google Chromecast gjør streaming av favorittprogrammer og -filmer enkelt siden den kobler TV-en direkte til internett for å få tilgang til et nesten ubegrenset utvalg tjenester. Enheten lar deg også “caste” eller sende skjermvisninger fra nettbrettet eller mobiltelefonen.

Oppsettet av mange moderne elektroniske enheter bruker en hands-off tilnærming for deg, sluttbrukeren, og automatiserer mye av oppsettsprosessen. Denne trenden er en velsignelse når alt fungerer bra, men kan være problematisk når du feilsøker et problem.

Siden mange av oppsettsprosedyrene er skjult bak automatiseringene, må du følge en trinn-for-trinn-metode ved å bruke en elimineringsprosess for å løse problemet.

Kommunikasjonsproblemet med Chromecasten din vil sannsynligvis være ett av følgende.

  • Problemer med programvareversjon
  • Nettverksproblemer
  • Et problem med innstillingene dine

På dette tidspunktet kan det virke mer komplisert enn det faktisk er. Sannheten er at dette er veldig enkle tiltak, og noen av dem kan du hoppe over hvis det er noe du allerede har prøvd.

Vi anbefaler imidlertid å sjekke alt slik at du kan utelukke hvert problem. Heldigvis trenger du sannsynligvis bare å gjøre dette én gang.

La oss først ta en titt på hva vi mener med “programvare”!

Chromecast-kommunikasjonsproblemer på grunn av programvareversjoner

Våre elektroniske enheter er programvaredrevne, og krever periodiske oppdateringer for å sikre at de kan snakke med andre enheter.

Ulike programmer er involvert i kommunikasjonen med Chromecasten din, og de må kjøre visse minimumsversjoner eller de nyeste versjonene for å forhindre kommunikasjonsproblemer.

  • Mobilapper. Du må ha de nyeste versjonene for Google-appen og Google Home-appen.
  • Operativsystem for mobilenheter. For å fungere riktig må mobilenheten din kjøre visse minimumsversjoner for Google- og Google Home-appene. En Android-telefon eller -nettbrett må kjøre operativsystemet Android 8.0 eller nyere. iPhone- og iPad-enheter må kjøre iOS versjon 14.0 eller nyere.

Sørg for å eliminere programvareinkompatibilitet og feil ved å oppdatere relevante apper eller enhetsfastvare.

Kobler Google Home til en smart-TV …

Nettverksproblemer kan forårsake Chromecast-tilkoblingsfeil

Et problem med hjemmenettverket kan ha forårsaket kommunikasjonsavbrudd med Chromecasten. Dessverre kan det være vanskelig å finne ut om avbruddet er periodisk. Følgende sjekkliste vil imidlertid hjelpe deg å eliminere disse nettverksproblemene.

  • Prøv en annen mobilenhet. Hvis du bruker en annen mobilenhet når du prøver å koble til Chromecasten din, kan du identifisere om problemet ligger hos den mobile enheten din. Hvis du kan koble til med en annen mobilenhet, ligger ikke problemet med Chromecasten din. I dette tilfellet kontrollerer du programvareversjonene og nettverksoppsettet på mobilenheten.
  • Chromecast-avstand fra WiFi-ruteren. For å sikre et sterkt signal må Chromecast-enheten din være innenfor 15 til 20 fot eller 4 til 6 meter fra WiFi-ruteren.
  • Prøv det andre nettverket. Hvis ruteren din er dual-band, prøv å veksle mellom tilkoblingen. (For eksempel bytte fra 2,4 GHz til 5 GHz eller omvendt.)
  • Sørg for at du er på samme WiFi. Den mobile enheten du bruker må være koblet til det samme WiFi-nettverket som Chromecast-enheten.
  • Start WiFi-ruteren på nytt. Rutere kan sette seg fast i en løkke og nekte enheter tilgang til nettverket. Fjern strømkilden fra ruteren og la den være av i minst 30 sekunder før du slår den på igjen.
  • Start Chromecasten på nytt. Chromecast-enheten kan trenge en hard omstart for å omorganisere internminnet. Koble strømkilden fra Chromecasten, vent i minst 30 sekunder, og koble deretter til strømmen igjen.
  • Start WiFi på nytt på mobilenheten din. Koble mobilenheten fra WiFi ved å aktivere “Fly”-modus på enheten. Dette vil slå av WiFi-komponenten på enheten din. Slå på WiFi igjen ved å slå av “Fly”-modus og koble til det aktuelle WiFi-nettverket.
  • Slå av mobildato på mobilenheten din. Mobildata kan noen ganger forstyrre WiFi-tilkoblinger, spesielt hvis WiFi-signalet ikke er sterkt. Hvis du slår av mobildata på mobiltelefonen eller nettbrettet, tvinges enheten til å kommunisere kun via WiFi.

Disse trinnene skal løse eventuelle WiFi-problemer som påvirker Chromecast-enhetens kommunikasjon og eliminere dette aspektet som et problem.

For en detaljert veiledning om tilkobling og endring av WiFi-nettverk på Google Chromecast, kan du også sjekke ut denne artikkelen …

Generasjon 3 Chromecast feilsøking

Feil innstillinger som forårsaker kommunikasjonsproblemer med Chromecast

En annen mulig årsak til kommunikasjonsbrudd mellom mobilenheten og Chromecasten kan være feil innstilling. Feil innstilling kan være i Google- eller Google Home-appene på mobilenheten din eller i programvaren på Chromecast-enheten.

Den enkleste av disse innstillingene å korrigere ville være på Chromecast, men siden oppsettprosessen er automatisert, kan det hende du ikke kan kontrollere innstillingene manuelt, avhengig av hvilken modell du har.

Historisk sett kunne du bruke en datamaskin til å endre innstillingene på en Chromecast-enhet, men dette alternativet støttes ikke lenger på 3rd generasjon Chromecast. “Chromecast med Google TV”, derimot, vil lar deg endre innstillinger ved hjelp av den medfølgende fjernkontrollen.

Den eneste måten å fjerne en feilaktig innstilling i Gen3 Chromecast er å utføre en fabrikktilbakestilling på enheten. Denne handlingen vil gjenopprette alle innstillingene i Chromecasten til innstillingene som er installert på fabrikken, og effektivt slette eventuelle feilaktige innstillinger som Chromecasten kan ha fått.

En tilbakestilling til fabrikkstandard på Chromecasten din er ikke en prosess som kan reverseres, og Chromecasten må konfigureres på nytt fra bunnen av ved hjelp av Google Home-appen på mobilenheten din. Uansett hvilken modell du har, kan det hende du finner ut at å utføre en tilbakestilling av fabrikken fjerner alt.

Utfør følgende trinn for å utføre en fabrikktilbakestilling på Chromecasten din.

  1. Sørg for at Chromecasten er koblet til TV-en, og at TV-en er slått på.
  2. Sørg for at Chromecasten er koblet til strømkilden.
  3. Trykk og hold inne knappen på siden av Chromecasten.
    • På 1st Generasjons Chromecast-enheter, hold knappen inne i minst 25 sekunder til LED-en begynner å blinke rødt. LED-lampen skal da blinke hvitt og TV-skjermen blir tom. På dette tidspunktet kan du slippe knappen og tilbakestillingen vil begynne.
    • På 2nd og 3rd Gen- og Chromecast Ultra-enheter, tilbakestillingsknappen er på siden. LED-en på Chromecasten begynner å blinke oransje. Når LED-lampen lyser fast hvit, kan du slippe knappen og tilbakestillingen starter.
    • Chromecast med Google TV-enheter har en tilbakestillingsknapp på baksiden av enheten. Hold knappen nede og LED-en begynner å blinke gult. Når LED-en skifter til konstant hvitt, kan du gi slipp og enheten tilbakestilles.

Konfigurere Chromecast-sikkerhetskopiering

Hvis du har vært gjennom alle trinnene for å sikre at du har de riktige programvareversjonene og WiFi-tilkoblingene, bør du nå kunne sette opp Chromecasten fra Google Home-appen på mobilenheten din.

Klikk på “+”-ikonet øverst til venstre i Google Home-appen. På den presenterte menyen velger du “Konfigurer enhet” og deretter “Ny enhet” for å starte oppsettprosessen.

Google Home-appen søker automatisk etter Chromecast-enheten på WiFi-nettverket og kjører automatisk oppsettprosessen for å legge den til i listen over enheter i appen.

Hvis en fabrikktilbakestilling på Chromecasten ikke fungerer, må du kanskje slette Google Home-appen på telefonen og installere den på nytt for å fjerne de feilaktige innstillingene. Dette alternativet vil ta lengre tid siden du må konfigurere alle smarthjemenhetene dine på Google Home-appen etter at den er installert på nytt.

Konklusjon

Det er relativt enkelt å feilsøke kommunikasjonsproblemer med Chromecast ved å ta en logisk tilnærming og bruke en elimineringsprosess. Begynn med å sjekke de mest grunnleggende aspektene ved kommunikasjonskjeden og gå gjennom trinnene til problemet er løst.

Etter min erfaring har Chromecast en robust kommunikasjonsprosess, og det er ikke ofte det oppstår kommunikasjonsfeil.

Hyppige intermitterende kommunikasjonsfeil er mest sannsynlig forårsaket av et svakt WiFi-signal på Chromecast. For å løse dette kommunikasjonsproblemet bør du undersøke en WiFi-forsterker eller finne Chromecasten nærmere WiFi-ruteren.

Stol på oss for elektrohjelp i Agder!

Kristiansand samt andre byer i Agder kan skaffe deg en elektriker når du trenger en. Trenger du bistand til elektriske anlegg, smarthusløsninger, eller skifte av varmtvannsbeholdere, kan vi hjelpe. I Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad og andre Agder-byer kan vi hjelpe deg. Ta gjerne kontakt med oss.

Her er kilden til saken

Home Assistant samarbeider med KNX

Home Assistant samarbeider med KNX

Vi er glade for å kunngjøre at KNX Association offisielt har godkjent KNX-integrasjonen i Home Assistant. KNX Association vil samarbeide med KNX-teamet hos Home Assistant for å hjelpe til med vedlikehold av KNX-integrasjonen og strømlinjeforme brukeropplevelsen...

2023.7: Responding services – Home Assistant

2023.7: Responding services – Home Assistant

Home Assistant Core 2023.7! 🎉 The previous release was a big one, and this one is no different! This release brings in a change to Home Assistant, which we consider to be one of the biggest game changers of the past years: Services can now respond with data! 🤯 It is...