LG Chem planlegger 3B USD batterimaterialfabrikk i Tennessee

Nov 24, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

LG Chem kunngjorde tirsdag at de planlegger et gigantisk katodematerialeanlegg i Tennessee som vil hjelpe USAs innenlandske batteriproduksjon av elektriske kjøretøy.

I følge LG vil anlegget være det største i sitt slag i USA, og når det kjører på kapasitet vil det kunne produsere 120 000 tonn av katodebatterimaterialet – nok til å lage batterier for 1,2 millioner elbiler årlig, forutsatt en 310- mil rekkevidde per kjøretøy.

LG Chem sa at det nye nettstedet vil planlegge en nøkkelrolle i å femdoble sin batterimaterialvirksomhet innen 2027, kontra 2022-nivåer. Det vil også hjelpe bilprodusenter som kjøper amerikanskproduserte battericeller i samsvar med gjeldende regler for innkjøp av råvarer i Inflation Recovery Act. Dette presset for å overholde har nylig blitt supplert med en lang liste over føderalt finansierte batteriforsyningskjedeprosjekter i 12 stater.

I mellomtiden har prisene på katodematerialer økt, hovedsakelig på grunn av økt etterspørsel etter dem ettersom celleprodusenter øker.

EV batteri katode material pristrender, 2010-2021 - US DOE

EV batteri katode material pristrender, 2010-2021 – US DOE

Tennessee-guvernør Bill Lee kalte mandag, ifølge Tennessean, LG Chem-anlegget den “største enkelt utenlandske direkte investeringen i statens historie.”

Anlegget vil lage NCMA (nikkel, kobolt, mangan, aluminium) katodematerialer for neste generasjons batterier som har forbedret kapasitet og stabilitet, sier LG Chem – noe som forlenger batterikapasiteten og EV-levetiden. Anlegget vil skape mer enn 850 arbeidsplasser, men selskapet sa at det planlegger å automatisere hele produksjonsprosessen og samtidig etablere “et kvalitetsanalyse- og kontrollsystem som vil være målestokken for alle andre katodeanlegg i verden.”

Det tjener som en påminnelse om at et annet LG-selskap, LG Electronics, betalte GM 1,9 milliarder dollar for et batteriproduksjonsproblem som førte til tilbakekalling av hver Chevrolet Bolt EV som ble laget, pluss omfattende batteripakkeutskifting under tilbakekallingen. Dette problemet ble tilskrevet to ikke-relaterte produksjonsfeil som måtte være tilstede samtidig, og selv om det ikke er relatert til katodematerialene dette anlegget skal lage, er det en påminnelse om viktigheten av kvalitetskontroll.

Konseptuell tegning av Ultium Cells-anlegget i Tennessee

Konseptuell tegning av Ultium Cells-anlegget i Tennessee

Selskapet sa ikke hvor katodematerialet vil bli levert til. General Motors kunngjorde i juli at de har “kontraktfestet” alle batteriråmaterialer for å møte produksjonen av 1 million nordamerikanske elbiler innen 2025, selv om det er uklart om dette er inkludert i det tallet. Ultium Cells LLC joint venture batterianlegg i Tennessee og Ohio vil være blant fire fabrikker som lager celler for GM EVs. I mellomtiden har Honda og LG Energy Solution forpliktet 4,4 milliarder dollar til et joint venture-batterianlegg i Ohio for fremtidige Honda EV-er, og LG Energy Solution og Stellantis samarbeider i et batteriproduksjonsanlegg på 4,1 milliarder dollar i Canada.

LG sa at anlegget vil kjøre på 100 % fornybar energi. I følge Tennessean spilte stedets tilgang til energi fra Tennessee Valley Authority en viktig rolle i avgjørelsen.

Anlegget vil starte masseproduksjon i slutten av 2025, mens byggingen av anlegget skal starte i første kvartal 2023.

[ad_2]

Se Kilden