Bilens historie legger vekt på luksus, komfort og estetikk fremfor ytelse, kraft, hastighet og sikkerhet. Dette er sant for dens opprinnelige nødvendighet – transport og formidling. Men hvis vi vurderer å kjøpe en bil med flere hestekrefter som er trygg for daglig bruk og gir mer kjørelengde – er bensindrevne biler det beste valget – både for motorveier og racerbaner.
Teorien er ikke bare en vill spekulasjon eller skrivebordsprojeksjon, det er en simulering av den virkelige verden. UC Davis har nylig lansert “EV Project” som gjorde det mulig for bilbrukere å simulere pendlingen i en EV (elektrisk kjøretøy) sammenlignet med et gassdrevet kjøretøy. Prosjektet fant at en 50-mils tur-retur-pendling kunne spare en elektrisk 2014 Chevrolet Volt-eier for rundt 1000 dollar i årlige drivstoffkostnader sammenlignet med å kjøre en bensinbasert 2014 Ford Focus. Rene elbiler er imidlertid dyrere enn sine gassbaserte motparter. For eksempel koster en 2018 Ford Focus mindre enn $18.000, mens 2018 Chevrolet Volt vil sette forbrukerne tilbake mer enn $34.000 og den helelektriske Chevrolet Bolt vil ta mer enn $38.000. Ved å løse ligningen i dette hypotetiske scenariet vil det ta Chevy-eieren mer enn 17 år å få tilbake ekstrakostnadene ved å kjøpe en elektrisk. Med andre ord er elbiler ikke egnet for brukere som planlegger å holde på kjøretøyet over lengre tid. Elbiler koster også mer på forhånd enn gassbaserte biler. De trenger støtte for ladeinfrastruktur, plugin-tilgjengelighet og spesialiserte vedlikeholdsverksteder, som ennå ikke er tilstrekkelige til å møte den økende etterspørselen fra forbrukerne.
Den ekstra bekymringen er krydret når det kommer til kjørelengde og rekkevidde. Med en enkelt lading kan de fleste elite-elbiler som Tesla Model X, Model S, Model 3, Chevrolet Bolt og 2018 Nissan Leaf kjøre bare 225 miles i gjennomsnitt i et ideelt scenario. Dette tallet kan bli så lavt som 170 på kalde eller varme dager med varmeapparat eller AC i full drift. Hybrider og gassbaserte biler er bedre alternativer i dette tilfellet. For å få fullt potensiale til hybridene velger noen bilkjøpere Plug-in Hybrids (PHEV). En 2018 Chevrolet Volt, for eksempel, har 53 miles med elektrisk rekkevidde, og en konvensjonell bensintank for lengre turer opp til 420 miles.
Det er sant at elbiler er miljøvennlige, men de er ikke nødvendigvis rene ettersom elektrisiteten genereres på en eller annen måte. Det kan sammenlignes med å bruke samme fossile brensel – bare renere. Elbilene kjører på litiumionbatteri, som må utvinnes fra bakken. Kjemisk sett er litium et etsende alkalimetall som fjerner farlige gassformige derivater når det kommer i kontakt med fuktighet, noe som resulterer i økt miljøforurensning. Ved bruk kan dette føre til at elbilene avgir farlige gasser eller til og med tar fyr hvis de oppbevares i kaldt vær eller ikke blir vedlikeholdt på riktig måte. Den nåværende elektriske infrastrukturen til slik teknologi gir ikke mulighet for gjenbruk av batteriene eller rekalibrering av avhendingskostnadene. Drivstoffbaserte biler kan enkelt bygges om, motorene byttes og drivstoff filtreres; men ikke så for tiden med en elektrisk.
Teknologien til “Future Transportations” er fortsatt ung og dyr enn deres gassbaserte fettere. Elbilene kan være lettere å lade, men de koster mer på mellomlang sikt. Selv de mest avanserte EV-batteriene slites ut til slutt og trenger hyppig utskifting. For slik erstatning koster Tesla Model 3-batteripakken 190 dollar per kWh og Chevy Bolt-batteripakken 205 dollar per kWh. Ladestasjonene er en annen kobling til EV-næringen. I en euforisk tilstand kan forbrukere hoppe over bensinstasjonene og “fylle opp” elbilen enten fra en ladestasjon på vei til jobb eller gjennom et ekstra solcellepanel i hjemmet deres. I virkeligheten, mens bensinstasjoner kan bli funnet hver 1 mil på en vanlig motorvei, kan det hende at ladestasjoner for elbiler ikke finnes så ofte. Folk som bor i leiligheter eller leiligheter kan finne det vanskelig å få ladeplugins. Til en høy kostnad er plugin-modulene nå kun tilgjengelig i de mest avanserte landene, som USA og Vest-Europa. For ikke å nevne, dette blir en avtalebryter for mange nye kjøpere og gir hodepine for bileiere i utviklingslandene.
Den flerårige debatten får mye oppmerksomhet over bilsikkerhetsproblem. I teorien er elbiler mindre brennbare enn gassbiler. Imidlertid er elbiler vanskelig å slukke når de først er tatt i brann. I oktober 2017 tok en Tesla Model S fyr etter at den krasjet inn i en betongbarriere på Ahlberg Expressway i Østerrike. Hendelsen tok 35 brannmenn for å slukke brannen. Nylig, 23. mars 2018, kjørte en Tesla Model X med hodet først inn i en uskjermet median på Highway 101 i California og tok fyr. Brannen stengte motorveien i 5 timer, noe som ble et mareritt for brannmennene å slukke. EV-motorene er ikke ansvarlige for slike katastrofale ulykker. De potente skurkene er litium-ion-batteriene som kan brenne varmere branner og frigjøre intens varme og er vanskeligere å slukke. Batteribrannene genererer videre en rekke giftig røyk, røyk og gass som utgjør større fare for daglig pendling og miljøet. For øyeblikket er det bare en håndfull personell fra elbilprodusentene som har ekspertise på å takle slike elektriske utslipp og farer. Statens brannmenn og generelle pendlere er ikke alltid klar over denne ‘teknologiske kunnskapen’, da elbilene ikke kommer med en detaljert håndbok for ‘101 av å slukke elbilen din’!
De siste ulykkene bringer tilbake debatten om hvorvidt elbiler er tryggere enn diesel- og bensindrevne kjøretøy når det gjelder sikkerhet. I svart-hvitt kan Tesla Model X ha en perfekt poengsum for kollisjonstestsikkerhet. Men praktiske erfaringer og poster viser seg alltid sterkere enn regnbueløfter og hvitkalkede laboratorieresultater. Med teknologisk gjennombrudd kan elbiler være forbudet til transportrevolusjonen i de kommende tiårene. Utskiftingskostnaden for batteripakker kan falle til så lite som $73 per kWh etter 2030, og nåværende rekkeviddeangst kan bli en saga blott. Hybridene og elbilene kan tilby større alternativer og mer bekvemmelighet for den krevende forbrukerenden og nytt kommersiell oppsett. Men på dette stadiet, hvis vi vurderer trafikksikkerhet for spenningsfri reise, er det lettere å satse på “forbrenningsmotorene” fremfor batteridrevne motorer.
Kontakt oss dersom du trenger elektriker i Agder!
Med base i Kristiansand og Agder kan vi bistå deg med ditt elektriske behov. Vi kan hjelpe deg med å fikse elektriske anlegg, installere energisparende løsninger, bytte varmtvannstanker, eller hva du ellers trenger. I Sogndalen, Søgne, Mandal, Arendal, Lillesand, Grimstad og andre steder i Agder kan vi hjelpe. Fortell oss gjerne hva du synes.