[ad_1]
Som alt godt CleanTechnica forfatter, jeg gjør langsiktige vurderinger av alle rent kjøretøy jeg kjøper, låner, leier eller får tid med fra produsenten. En nylig e-post fra GMs OnStar-tjeneste forteller meg at jeg har hatt kjøretøyet i omtrent en måned, så det virker som et godt tidspunkt å gi leserne en oppdatering. Virkelig, en måned er nok tid for “Jeg kjøpte en ny bil!” følelsen å blekne litt, og for mer objektive blikk på kjøretøyet skal skje.
Hvis du vil se gjennom det jeg har skrevet så langt, husk å sjekke ut mine første tanker om bilen her, og min beretning om å ta den på noen grove grusveier her. Jeg diskuterer også søknad om GM og kraftselskapet EVSE installasjonsrabatter her.
Effektivitet
OnStars e-post ga meg ett enkelt tall for måneden, hvor jeg kjørte omtrent 1600 miles: 97 MPGe. Ved første lesing høres 97 ut som et forferdelig MPGe-tall, men det er et tall som må settes i sammenheng.
EPA-vurderingene for Bolt EUV er 125 by- og 104 motorveier (fordi elbiler generelt er mindre effektive på motorveien, som er den motsatte situasjonen til forbrenningskjøretøyer). EPA motorveitester er generelt lite realistiske til å begynne med (de har veldig lave motorveihastigheter og simulerer trafikknedganger), og på toppen av det bor jeg i det vestlige USA hvor fartsgrensene på motorveien nesten alltid starter i 7, og noen ganger starter i 8. Det meste av kjøringen min var på veier med en fartsgrense på 75 MPH, mens resten av den lokale kjøringen stort sett kjørte på 65 MPH motorvei. Dette kan grovt oversettes til “Gå 80 eller bli overkjørt” mesteparten av tiden.
Så gitt at jeg har brukt mye tid over EPA motorveihastigheter, er det fornuftig at jeg ser dette gjennomsnittet.
Dette kommer ut til omtrent 2,8 miles/kWh, og ABRPs OBD-tilkobling forteller meg at bilen sier at den har 61,4 kWh brukbar batterikapasitet. For de uvitende er batteriet fortsatt 66 kWh som annonsert, men GM er smart og legger igjen litt buffer på toppen og bunnen av batteriet for å sikre at det ikke blir skadet. 2,8 miles/kWh multiplisert med 61,4 kWh kommer ut til en rekkevidde på 80 MPH på litt over 170 miles, noe som er ganske bra med tanke på hastighetene som er involvert.
ABRP ga meg noen andre nuggs av effektivitetsinformasjon. Referanseforbruket på 65 MPH er 3,43 miles/kWh (292 Wh/mile). Dette tallet er det ABRP bruker som en grunnlinje når den beregner tilgjengelig rekkevidde på planlagte ruter, og jeg har funnet at det anslåtte gjenværende batteriet ved ladestopp er svært nøyaktig. Så 3,4 miles/kWh ved 65 på jevn mark ser ut til å være et godt tall som matcher den virkelige verden.
Bilens første garantireparasjon
En ting jeg ikke har nevnt enda er at bilen hadde noe i stykker den dagen vi kjøpte den, og det skjedde før vi i det hele tatt kjørte av tomten. Bilens infotainment-enhet hadde en av de midlertidige skjermbeskytterne på seg, og da min kone fjernet den, kom en del av hjørnet av skjermen opp med den. Dette var tydeligvis en mindre fabrikkfeil (svakhet i plasten på det hjørnet eller noe), så de bestilte umiddelbart en ny skjerm.
Det eneste som var irriterende er at jeg ikke klarte å ta den inn raskt etter at skjermen kom, og jeg fikk en hektisk telefon fra forhandleren som sa at de kom til å belaste en kjerneavgift hvis vi ikke fikk den inn. innen neste dag. Dette var under en kaotisk baderomsoppussing vi allerede hadde i gang, så jeg fikk den trette rumpa der nede og tok en lur mens de byttet skjermen.
Jeg tror GM må jobbe mer med leverandører for å være fleksible når det gjelder utskifting av deltidslinjer og kjernekostnader når en kunde ikke kan komme raskt til reparasjon.
En liten irritasjon med infotainment
Når vi snakker om infotainmentsystemet, har jeg hatt to anledninger der wifi-interferens utslettet Android Auto-økten min, og den koblet seg ikke umiddelbart til igjen. Da jeg prøvde å koble til igjen manuelt, fungerte det bare ikke, så jeg måtte gå uten Android Auto til jeg kunne slå av bilen, åpne førerdøren og la kjøretøyet starte på nytt.
Jeg vet at 2017-21 Bolts kunne gjøre en omstart av infotainment ved å holde en knapp nede, men jeg finner ingen slike instruksjoner på Bolt EUV, og ingenting jeg har prøvd resulterte i en omstart annet enn å stoppe bilen og slår den helt av.
Jeg er ikke så urealistisk at jeg forventer perfekt databehandling. Jeg vet at selv de beste systemene vil svikte noen ganger, og jeg har ellers vært fornøyd med infotainmentsystemet og trådløs Android Auto (men ikke myChevrolet-appen). Det eneste jeg virkelig ønsker å se er en enkel omstartsprosedyre for infotainmentsystemet mens jeg kjører, slik at jeg kan få tilbake Waze på skjermen og få tilbake musikken min.
Nok et unasfaltert eventyr
Etter å ha hatt en flott tur på en ganske grov grusvei nær Ruidoso, New Mexico, bestemte jeg meg for å ta EUV ut på et nytt eventyr utenfor fortauet. Turen ble litt forhastet, så jeg fikk ikke noen gode bilder, men jeg tok den ut til Chiricahua-fjellene i sørøst i Arizona. Jeg hadde aldri vært der ute, og visste ikke hva jeg kunne forvente, men veiene så ganske greie ut på Google Maps (dette er ikke første gang jeg har sett på mer enn jeg trodde på denne måten).
Kjøreturen fra nær El Paso var ikke begivenhetsrik i det hele tatt, noe som er en flott ting. Et fullt batteri tok meg hele veien til Lordsburg, New Mexico, med omtrent en kvart batteri igjen, og jeg fikk en ganske full lading på Electrify America-stasjonen før jeg forlot motorveien på ettermiddagen/kvelden.
Veien til Portal, Arizona, var også begivenhetsløs bortsett fra en helt nydelig natur da vi så noen stormer gå over Portal fra New Mexico-siden. Men da jeg var der ute for å se og ha det gøy, tok jeg ikke med meg det gode kameraet mitt. Jeg sparker fortsatt meg selv for den avgjørelsen, fordi dette er hva jeg kunne ha fått en bedre sjanse til:
Men til tross for at jeg gikk glipp av noen flotte fotomuligheter, hadde jeg det fortsatt veldig bra og tok på noen tøffe stier som de fleste ikke ville tro at EUV kunne håndtere (US Forest Service advarer: “Kjøretøy med høy klaring anbefales på det sterkeste. 4WD også gunstig, hvis tilgjengelig.»). Vi tok en sløyfe fra den lille byen Portal til American Museum of Natural Historys Southwest Research Station, rundt bakveien til Paradise, Arizona, og tilbake til Portal.
Underveis navigerte vi utvaskinger, en ganske steinete vei (som hadde blitt verre av populariteten til side-ved-side UTV-er), flere beskjedne vannoverganger og en rekke steder hvor jeg trengte frontkameraet for å sikre at jeg hadde ikke tenkt å skrape opp noe. Selv når veien var rett og slett forferdelig, holdt fjæringen ting behagelig.
Så, som jeg påpekte før, er EUV et godt budsjett-EV-alternativ for folk som bor i eller hyppige områder med veier som dette. Det eneste forbeholdet er at jeg ikke har testet slike veier når det er gjørmete eller når det snør, så det er kanskje bare et godt sommeralternativ hvis du bor langt ute i skogen.
Jeg skal snart besøke området igjen for å se høstfargene, og tar med et godt kamera neste gang! Men jeg klarte fortsatt å få et anstendig bilde fra en telefon:
Alle bilder av Jennifer Sensiba.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden