[ad_1]
Det er Mazda vs. Tesla i denne andre episoden av CleanTechnica Ultimate EV Battle Bracket Tournamentder elbilekspertene Zachary Shahan og Jo Borras tar bilanmeldelser til neste nivå ved å utforske hver bil fra to forskjellige perspektiver og til slutt bestemme den beste elbilen du kan kjøpe i dag.
Og jeg vet ikke – kanskje vi gir en slags pris eller trofé til det vinnende merket.
Denne uken er det episode 2, og vi setter «mainstream» Tesla Model 3 opp mot den offbeat, selvmordsdør-haende Mazda MX-30 EV. Zachary er forkjemper for Tesla denne gangen, mens jeg støtter Mazdaen.
Klar? La oss komme i gang!
Jo: Se, jeg kommer rett til poenget her og innrømmer tapet. Det er ingen i bransjen, sannsynligvis selv hos Mazda, som vil anbefale MX-30 EV fremfor Model 3 bortsett fra under et veldig spesifikt sett med forhold – men disse forholdene, sagt høyt, høres ikke så sprø ut for meg , hvis vi skal være ærlige. Så jeg føler meg bra med min holdning til denne.
For det første er det byggekvaliteten. Mazdaen er satt sammen spektakulært, som om hvem de enn hadde på prosjektet elsket tingen, og fikk aldri notatet om at det bare skulle være en kynisk samsvarsbil som bare eksisterer slik at merket kan fortsette å selge MX-5-er i California. Interiøret er gjennomtenkt designet, klarer å føles både sporty og luftig, og de baksvingende «selvmords»-dørene gjør det enkelt å slippe en treningsbag bak førersetet.
De var en stor hit blant barna også, og alle kontaktpunktene gir en slags “premium”-stemning som sier mye om Mazdas eksklusive fremstøt de siste årene. Når det gjelder interiørkvalitet, så må jeg gi den til Mazdaen.
Zach: Jeg må si at jeg er litt begrenset i mine kommentarer om MX-30 siden jeg ikke har sett en – og jeg har faktisk glemt at den eksisterer. Mitt personlige syn på MX-30 interiør og eksteriør fra bilder på nettet er at det er ganske mye som “et hvilket som helst annet kjøretøy”, eller i utgangspunktet utallige modeller som inkluderer en slags intetsigende og datert interiør og eksteriørdesign. Du har den lille skjermen, den store, høye dashen, de typiske gamle-skolen-knappene og knottene. Hvis du vil ha noe som ser ut som de fleste andre biler fra de siste 10+ årene, antar jeg at det er et godt alternativ. Den har noen få bemerkelsesverdige funksjoner. Den nedre skjermen bak skifteren er … interessant. Det virker som dårlig plassering siden det er så lavt og tar øynene langt fra veien, men jeg kan ikke si sikkert om jeg vil ha det eller ikke i praksis. Den har det lille underrommet under skifteren for telefoner og slikt, som jeg liker, og jeg synes det er veldig bra designet med en annen farge og materiale – noe som gjør det enklere å bruke og mer attraktivt. Jeg liker veldig godt at man kan dekke til koppholderne med lokk når de ikke er i bruk. Setedesignet er også veldig attraktivt for min smak. Så totalt sett synes jeg Mazda gjorde en ganske god jobb her til tross for alle de gamle problemene og blidheten til dashbordet og skjermer av lav kvalitet.
Jeg synes eksteriøret på MX-30 ser mye bedre ut enn de fleste Mazda-SUV-er. Det er ingen irriterende stor grill!! Lysene ser litt ut som de er fra 90-tallet, men litt kule. Formen og størrelsen er tiltalende for min smak.
Model 3s rene, minimalistiske interiør er fortsatt en av mine favorittting med bilen etter 3 års eierskap. Det er en så forfriskende og beroligende del av bilen som virker undervurdert. Selvfølgelig har du ikke alt rotet til vanlige biler fordi alt er pakket inn i berøringsskjermen, og herregud — berøringsskjermen!! Det er så mye der inne for å ha det gøy (Netflix, Disney+, YouTube, videospill, en skisseblokk, Caraoke) samt driftsinnstillinger, informasjon, flotte alternativer som bilvaskmodus og mer. Det er virkelig vanskelig å forestille seg å ha en bil uten alle disse tingene nå.
Det siste jeg vil legge merke til på interiøret er at setene er uovertruffen i min erfaring. Tesla er et av 3-4 selskaper i verden som designer seter for biler, og den har spesialdesignet setene på en måte som gjør at ingen punkter på kroppen din presser for mye på ett sted, og fjerner presset du føler fra å sitte lenge . Jeg har leid mange biler for lange kjøreturer — fra BMW, Mercedes, Toyota osv. Jeg har aldri vært så komfortabel på lange kjøreturer. Og så har du det kule, utrolig myke hvite veganske skinnet. Kjærlighet.
Jo: Jeg må si meg enig i at setene i Teslaen er utmerkede, og de har gjort en god jobb med å overbevise folk om at «billig vinyl» = «dyrt vegansk skinn» de siste årene, så jeg vil gi dem rekvisitter for det også. Jeg vil til og med innrømme at Mazda-designet er litt utdatert, men det er en grunn til at de fleste biler fra de siste tretti årene har knapper og knotter der de gjør: det er der folk vil ha dem.
Misforstå meg rett, berøringsskjermen ser kul ut, men hvis du skal kritisere å ta øynene vekk fra veien for å lese den lille skjermen i Mazdaen må du erkjenne at den store midtskjermen i Teslaen, i øyeblikket at du prøver å justere noe, kan også være en distraksjon.
Tilbake til materialene, den synlige korktavlen i Mazdaen er, synes jeg, veldig smart. Det ser eksklusivt ut, det demper lyden, jeg føler at det kan avvise Capri-Sun fruktpunch-flekker. Perfekt for å transportere barna rundt i byen og til spill og slikt.
Zach: Ja, jeg elsker korktavlen. Og det er et par ting på Tesla-berøringsskjermen som jeg heller vil ha mer kontroll over på rattknappene. Mange bruker talekommandoer for dem, men jeg synes stemmekommandoer er irriterende å utføre og forstyrrende for bilmiljøet.
Jeg kan ikke snakke om ytelsen eller følelsen til Mazda MX-30, men vel, vi må endelig si det. MX-30 har KUN 100 MILES REKKEVIDDE!! Som hva??? Det er ikke 2015, det er 2022! Jeg er ikke i det minste en rekkevidde, og det er derfor jeg har en Standard Range Model 3 og synes den er helt adekvat, men 100 miles er så langt under normen og under det som er praktisk at jeg er på et tap. Hvordan kunne de gjøre dette med mindre de virkelig ikke ville at noen skulle kjøpe bilen? Den kunne bare brukes til begrenset bykjøring, og du må egentlig elsker MX-30 (av en eller annen ukjent grunn) for å kjøpe den i stedet for en annen elbil som Hyundai IONIQ 5, Volkswagen ID.4 eller en Tesla. Det ville vært konkurransedyktig tiår siden. Jeg mener, jeg kan til og med vurdere en MINI E som en bybil/andre bil fordi den er så kul og tiltalende, men jeg ser ingen grunn til å vurdere MX-30.
Jo: Å, mann – ja. Det er en solid, solid kritikk. Men det blir verre. For eksempel, når du setter panseret på en moderne elbil, forventer du nesten å se en frunk eller et noe ferdig plastdeksel for å få underpanseret til å se bra ut.
På Mazdaen? Ikke bare er det åpenbart at de opprinnelig designet denne tingen for å være en utvidet rekkevidde, det er åpenbart at BEV-versjonen ble hastet til markedet. Du spretter panseret, du ser rett igjennom til bakken.
Zach: Jøss!
Jo: Ja. Det ironiske er at en liten Wankel REx-motor, som du kan se ville ha plass rett inn der, kan gi MX-30 EV en reell, brukbar rekkevidde. Uten det er rekkevidden på 100 mil ekstremt begrenset. Det gir egentlig bare mening som en ekstra bil eller som en helgeleke … men da jeg nylig handlet akkurat den typen andre bil, var det ingen MX-30-er tilgjengelig.
Zach: Vel, for å være ærlig, tror jeg en REx med 100 miles EV-rekkevidde ville være et strålende alternativ som kan tjene et TON av kjøpere godt. Jeg kjenner avveiningene ved å ha to drivlinjer (og jeg eide en REx!!), men det er en avveining med alt. En 100-mils REx kan tjene mange mennesker som ikke er helt klare til å gå full BEV (eller som går full BEV og så skulle ønske de hadde en REx – jeg kjenner en Model 3-eier i den båten), og det ville begrense batteriet mineralbehov samtidig som det tillater nesten 100 % elektrisk kjøring – og vi vet alle at batterimineralkrise er den store historien i bransjen dette tiåret!
Men som det står, vel, jeg husker hvorfor jeg glemte MX-30. Vi visste knapt yeh, lille underutstyrte MX-30, men yeh er allerede død for meg igjen.
Jo: Jeg forstår. Det er på en måte som en Miata eller, kanskje en bedre analogi er en Smart Car. Hvis du vil ha en, vil du ha en. De er ikke praktiske, det vil de aldri gir mening i møte med billigere, raskere eller mer praktiske alternativer, men hvis det snakker til deg, er det egentlig ingenting som ligner det.
Og for hva den er verdt, snakket den lille Mazda EV med Borras-familien – og naboene våre, som bokstavelig talt aldri har spurt om en eneste tester, men som ba om turer i Mazdaen. Jeg vet ikke om det hadde noe å gjøre med bilens stil eller størrelse eller selvmordsdører eller hva, men den røde malingen var helt fantastisk. Mazda kunne solgt meg den bilen bare på grunnlag av lakken, alene … men alle Mazdaene er sånn. De har den beste malingen i bilindustrien, og det gjelder spesielt deres spesielle, “Soul Red Crystal.”
Vi likte det. Men, som jeg sa, ingen var tilgjengelige – og det ser ut som de er ferdige. Det er ingen ord jeg har sett om at Mazda tilbyr sin lille BEV for et annet år. Noen tanker om det?
Zach: Hvilket kjøretøy? Å, ja, det kjøretøyet er dødt for meg. Har ikke hørt noe.
Jo: Ja. Jeg tror det er anmeldelsen. Godt sammensatt bil, men ikke nok rekkevidde, ladetiden er for langsom, merkelig sløsing med plass under panseret, og — vi har ikke engang nevnt at den er mye, mye tregere enn Model 3, har vi?
Jeg antar at vi ikke trenger det. Model 3 vinner med KO i første runde.
Zach: Så innbydende som Mazdaen er, er det ingen konkurranse. Teslaen vinner denne runden.
Du kan se den direktesendte “debatten” på YouTube-kanalen vår, nedenfor. Sørg også for å abonnere på kanalen vår, slik at du kan holde deg oppdatert på alle de siste anmeldelsene våre og følge med når vi tar oss opp (ned?) for å finne ut DEN BESTE EL DU KAN KJØPE. Nyt!
Mazda MX-30 EV vs. Tesla Model 3 Ultimate Showdown!
Originalt innhold fra CleanTechnica.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden