[ad_1]
Mercedes-Benz har som mål å ha sitt eget hurtigladenettverk for elbiler på plass innen slutten av tiåret, med fokus på Nord-Amerika i første omgang og ekspandere til andre store markeder som Europa og Kina.
Byggingen vil starte i år i USA og Canada, annonserte Mercedes på CES i Las Vegas den siste uken. Bilprodusenten ønsker å ha mer enn 400 nordamerikanske ladeplasser, med totalt 2500 350-kw DC hurtigladekontakter på plass innen 2027. Globalt har den som mål å rulle ut mer enn 10.000 individuelle ladere innen slutten av tiåret.
Ladeplasser vil bli plassert med jevne mellomrom langs motorveier, nær store veikryss og storbyområder, med vekt på steder i nærheten av shopping eller restauranter, samt Mercedes-forhandlere. Fasiliteter som toaletter og noen form for ly mot været, samt videoovervåking, vil også være inkludert.
Mercedes-Benz EV ladenettverk
Nettverket vil være åpent for elbiler fra alle bilprodusenter, men Mercedes-kunder vil få fordeler som muligheten til å reservere lading på forhånd.
I Nord-Amerika samarbeider Mercedes med ladeteknologifirmaet ChargePoint og sol- og energilagringsselskapet MN8 Energy om utbyggingen. MN8 vil levere solcellepaneler for å drive belysning på stedet, en del av en bærekraftsplan som også inkluderer kjøp av energi fra fornybare kilder. MN8 og Mercedes deler også en investering på 1,05 milliarder dollar i nettverket i løpet av de neste seks eller syv årene for å dekke byggekostnadene.
Hvis det følger disse planene, vil Mercedes hoppe for å bli en av de største ladenettverksoperatørene i USA, men fortsatt bak mer etablerte aktører.
Mercedes-Benz EV ladenettverk
Tesla er fortsatt i ledelsen, og gjør krav på mer enn 40 000 Superchargers globalt. Electrify America hevder for tiden 3435 hurtigladerkontakter i sitt Nord-Amerika-fokuserte nettverk, som har blitt finansiert av Volkswagen som en del av bilprodusentens jukseoppgjør for dieselutslipp. VW har angivelig vært på utkikk etter andre selskaper å samarbeide med i et forsøk på å skalere opp.
ChargePoint og Electrify America har en roaming-avtale mellom nettverkene deres som går tilbake til 2019, som lar sjåfører få tilgang til begge nettverkene med én konto. Avtaler som dette vil sannsynligvis være like viktige for å øke bruken av elbiler som bygging av nye nettverk, siden det gjør bruken av eksisterende stasjoner mer praktisk.
Mercedes-Benz EV ladenettverk
Mercedes var tidligere involvert i Ionity-hurtigladenettverket i Europa, men dette er bilprodusentens første store solo-ladeprosjekt. Det kommer når Mercedes raskt utvider EV-utvalget.
Fra og med EQS hatchback, som startet en ny generasjon av Mercedes EV-er, fulgte merket en ny retning med sine EV-er som la vekt på rekkevidde og effektivitet. Den første av disse modellene bygget i USA, EQS SUV, kommer nå.
Mercedes har vært ivrige etter å demonstrere behovet for innovasjon, og Vision EQXX ser etter potensielle ideer som å bringe tilbake luftkjøling. Vil den bruke den samme kreativiteten til ladeinfrastruktur?
[ad_2]
Se Kilden