[ad_1]
Mens kampen mellom MG og BYD om tittelen som den nest bestselgende elektriske bilen i Australia varmes opp, møtte jeg et par som eier en av hver. Lei av å vente på at BYD Atto 3 skulle komme, kjøpte de en MG ZS EV for 18 måneder siden og er godt plassert for å sammenligne de to EV-ene.
Krystal har kjørt MG-en sin det siste og et halvt året og vil snart legge den ut for salg. Bilen ble kjøpt ny for omtrent 43 000 A$, og hun forventer å komme et sted på trettitallet for den. Det har holdt sin verdi godt.
Jeg spurte henne hva hun ville savne når hun flytter over til BYD. Hun sier at hun vil savne å kunne bruke fysiske knotter, spesielt for klimaanlegget – BYD har kontrollene på en skjerm. MG har også mer responsiv akselerasjon og et soltak som er i en mer fremre posisjon. Mannen hennes, Francisco, vil savne MG-dashbordet, som er satt tilbake som en gammel bensinbil. «Noen ganger gjør gjenskinnet på BYD-skjermen det umulig å se. Noen design kan se utdaterte ut, men de fungerer faktisk,” forteller ingeniøren.
Francisco føler at MG-programvaren har blitt testet og utprøvd. Et eksempel er at MG bruker mekaniske bremser når den er i cruise control. “Det er ikke en elegant løsning, men det fungerer,” forklarer han. Den har også en solbrilleholder.
Så hvorfor bytte?
For en liten mengde mer får du mye mer rekkevidde. BYD selger for 49 000 dollar, minus en rabatt på 3000 dollar fra statlige myndigheter, og har en rekkevidde på 420 km i bykjøring. I tillegg har den klimaanlegg i baksetene for de som frakter passasjerer, og omgivelsesbelysning for tenåringer som vil reise ååå og aahh. Francisco mener at BYD også er et bedre konstruert kjøretøy.
Til tross for at den er litt treg ved henting, har den mer kraft enn MG. Francisco mener at BYD bevisst har fått Atto 3 til å reagere som en bensinbil ved henting for å appellere til en typisk kinesisk kjøper. Atto 3 er beregnet til å taue 750 kg.
I tillegg til større rekkevidde er BYD Atto 3 en langt mer komfortabel bil å kjøre, med en mykere fjæring, futuristisk interiørstil og en elektrisk bagasjeromsåpner.
Stemmegjenkjenningen svarer på “BYD”, så du kan ikke snakke om bilen i bilen – “Beklager kommandoen ble ikke forstått!” Du kan ikke snakke om noen annen BYD for den saks skyld! Følsom!
Krystal snakker mandarin, og selv om bilen kan stilles inn på dette språket, reagerer ikke bilen på kommandoer på mandarin. Ironisk?
“En annen forskjell er at MG fanger opp fartsskiltene veldig bra, men det er komplisert å stille inn cruisekontrollen. Mens Atto 3 alltid bommer på skiltene, og vi må være veldig forsiktige for å forsikre oss om at cruisekontrollen ble stilt inn på riktig hastighet. Det har vært tider da vi var på motorveien og skulle kjøre i 100 km/t, men cruisekontrollen var fortsatt satt til 60 km/t. Vi skjønte raskt at alle andre kom for nærme og begynte å passere oss, legger Krystal til.
Francisco er en dyktig ingeniør som forventer at bilene hans skal være de beste. Problemene han har identifisert med sin nye BYD kan løses med programvareoppdateringer – og han kan til og med bruke ekspertisen sin til å gjøre det selv. Han beskriver disse feilene som programmeringsfeil eller inkonsekvente applikasjoner eller feil i logikken.
Krystal mener at BYD har en bedre stamtavle for å bygge elbiler. Hun har tillit til merket.
Mine tanker? Jeg forventer at for å konkurrere med BYD, må MG (eid av SAIC) senke prisene. MG er god valuta for pengene, men har rett og slett blitt overstrålet av BYD-nykommeren. Så det er BYD Atto 3 > MG ZS EV foreløpig.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden