MG5 Station Wagon EV Long Range Review — 1. inntrykk

Jan 15, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

MG er et gammelt britisk sportsbilmerke. Den var kjent for sine åpne to-seters roadstere. Det ble født på Morris Garage på 1920-tallet, et av de mange Morris-selskapene som driver med produksjon, salg og service på biler og bildeler. Det fusjonerte inn i Morris Group, Austin-Morris, British Leyland og til slutt Rover Group. Etter slutten av den britiske bilindustrien og en rekke fusjoner og splittelser, endte den opp som en britisk datter av Kinas SAIC Motor Corporation (71,2% Shanghai statseid). De fossildrevne modellene selges hovedsakelig i Kina, Thailand og Storbritannia.

MG gikk inn på det kontinentaleuropeiske bilmarkedet noen uker før Covid-19-pandemien rammet verden. På kontinentet er det hovedsakelig et elektrisk merke. Forhandlere er selgere som ønsker å selge. Noen prøver å selge også de eldre MG-modellene med enderør. Jeg tror MG er sterkere som et rent elektrisk merke. Å selge disse ICE-kjøretøyene er et godt eksempel på det gamle engelske ordtaket: penny wise, pound foolish.

Fødsel av BEV

Det første MG helelektriske kjøretøyet (BEV) var MG ZS EV. Det første europeiske markedet var Storbritannia i 2018. Introduksjonen til resten av Europa startet i 2020. Det var litt av en sensasjon, designet i Storbritannia i MG-stil, men bygget i Kina. Denne første modellen ga mye BEV til en relativt liten pris. Det etablerte MG som et merke som gir mye for pengene.

Nå gjentar MG sin markedstilnærming med MG5 Station Wagon EV, solgt i Kina som Roewe Ei5. Det er den første rimelige elektriske stasjonsvognen på det europeiske markedet. Audi og Porsche har noe stasjonsvogn som, men kjøretøyene deres starter på trippel pris.

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Markedet har ventet på en elektrisk stasjonsvogn med minst en viss slepekapasitet og rekkevidde for å komme til Middelhavet eller den skandinaviske skogen hvis du tilfeldigvis bor i nærheten av det blå havet. Selv om den kalles Long Range-versjonen, kan jeg ikke se mange sentraleuropeiske arbeidere kjøre til jobbene sine i Vest-Europa søndag kveld og tilbake neste fredag. Batteriet må være 50 % større for å virkelig gjøre det til et kjøretøy med lang rekkevidde. På helligdager er disse prioriteringene annerledes.

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Spesifikasjoner:

  • Batteri — 57 kWh, med omtrent 202 miles rekkevidde på full lading.
  • Motor — 115 kW og 280 Nm, 4-hjulsdrift.
  • Lading — 87 kW DC og 11 kW AC.
  • Sikkerhet — Euro NCAP ***** (5 stjerner)
  • Lengde * Bredde * Høyde — 181,1″ * 71,6″ * 60,7″

Det er også en standard rekkevidde med et 10 kWh mindre batteri og en 40 mil kortere rekkevidde. Du sparer rundt €2500 til €3000.

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

I motsetning til de fleste BEV-er i denne prisklassen, er ikke toppfarten begrenset til en marsjfart som batteriet er komfortabel med og produserer ikke et flatt batteri på en fjerdedel av WLTP-området. Med en toppfart på 115 miles per time har sjåføren kommandoen over bilen sin og den lange/korte fargen på batteriet. Kanskje dette er mulig fordi den har en kontinuerlig variabel girkasse e-CVT.

Prisforskjellen mellom komfort og luksus er €1500. For denne prisen får du mye ekstrautstyr, det viktigste er klimakontroll. Regnsensoren er lett å venne seg til. 360°-kameraet gjør kjøring på små områder mye enklere.

Kjøretøy-til-last-funksjonen er fin. Android Auto og Apple CarPlay er i ferd med å bli standardfunksjoner på de fleste moderne kjøretøy. Ruteplanleggeren din vet hvor ladere er plassert. Det er mange små fine ting som gjør en komplett, fornøyelig bil.

Kjøremaskin

Til min glede hadde denne bilen forhjulsdrift. Forhjulsdrift er lettere for folk som ikke er interessert i å trene seg til å bli racerbilførere. Det er også tryggere i dårlig vær og vintervær og mer tilpasset de mindre europeiske kronglete veiene og gamle bygater.

Den er bare litt større enn min Zoe, med en 115 kW motor versus min 100 kW motor, den beste sammenligningen jeg kan gjøre. Det føles helt klart som en større, kraftigere bil. Kanskje innflytelsen fra e-CVT-transmisjonen spiller inn her. Påstanden om en CVT er 13 % raskere akselerasjon der det gjelder, mellom 80–120 km/t, 11 % høyere toppfart og 4 % større rekkevidde. Etter å ha kjørt denne MG5 kan jeg helt tro på disse påstandene.

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Avhengig av kjøremodus og regenerativt valg er kjøring med én pedal mulig i rolig trafikk. For et punktum trenger du fortsatt bremsene. Det er bare litt mer hastighetskontroll enn du kan forvente i en dieselbil med manuell girkasse.

Lyden fra vind, dekk og annen trafikk kunne bedre holdes utenfor hytta. Dette er et problem for alle stillegående elbiler. Uten rumlen fra ICE er lydisoleringen noen ganger mindre og ørene dine filtrerer støyen utenfor mindre. På en dB-måler er det sannsynligvis bedre enn i et ICE-kjøretøy, men den subjektive opplevelsen er at det er en forbedringskandidat. Folk som har radioen på i bilen vil ikke merke dette.

Infotainment og kjøreassistent

Jeg er litt døv og spiller ikke spill. For meg er radioen en distraksjon, spesielt under en prøvekjøring. Jeg har nettbrettet mitt for Netflix når jeg kjeder meg mens jeg lader. Så jeg har ingen mening om infotainment-delen av systemet.

Kjøreassistentsystemene fungerte som forventet. Da jeg traff “Hjem”-destinasjonen i ruteplanleggeren, navigerte den meg tilbake til forhandleren som ga testkjøretøyet. Ruter til andre destinasjoner var også enkle å gå inn og følge.

Cruisekontroll er for meg den viktigste kjøreassistentfunksjonen. Høyre bein vil protestere i flere dager hvis jeg overanstrenger det med å kontrollere hastighetspedalen. Det kan forårsake migrene i en eller to dager. Det er i tillegg til at det gir problemer med å gå. For noen som kan like å kjøre 600 miles per dag, er det litt av et handikap. I MG5 fungerte cruisekontrollen og jeg tok ikke hensyn til den mens jeg var på. Hva mer kan jeg ønske meg?

Lane keep assist og alle sikkerhetsfunksjonene krever langt mer grundig testing. Jeg er glad jeg ikke hadde noen anledning til å se nødbremsing i aksjon – langt mindre alle de andre sikkerhetsfunksjonene som man håper de aldri trenger. Men disse førerassistentfunksjonene ga denne bilen en femstjerners Euro NCAP-vurdering, så de er der og de er gode.

Brukervennlighet

Jeg hadde store forhåpninger til denne bilen, og etter prøvekjøringen står den øverst på listen min å bytte ut Zoe om ett eller to år. Alle har sitt eget bruksområde. De bestemmer minimumskravene.

Foruten den primære brukssaken, er det ofte alternative brukstilfeller, ting du ønsker å kunne gjøre. På toppen av det kommer spørsmålet om verdi for pengene og restverdien.

På toppen av listen over funksjoner for de fleste europeiske BEV-kjøpere er rekkevidde og ladehastighet. Ser rundt meg på ladeparadiset jeg bor i, det er fortsatt rekkevidde og ladehastighet.

Rekkeviddeangst er en saga blott i Nederland. For de fleste – det vil si folk som ikke kan lade i sin egen oppkjørsel – er det en offentlig lader mindre enn 2 minutters gangavstand fra hjemmet. For å lade mens du reiser, er det bare å kjøre til du har 15 % igjen og lade på neste Fastned-stasjon. Med noen få unntak vil det være en Fastned stasjon innen kjøreavstand. På de fleste rutene gidder jeg ikke planlegge ladingen lenger.

Jeg er en gretten gammel mann som liker å reise. På grunn av fysiske og mentale begrensninger prøver jeg å unngå offentlig transport, spesielt tog og fly. Helst reiser jeg uten å legge detaljerte planer. For min brukssituasjon trenger jeg nok rekkevidde, lading med anstendig hastighet og muligheten til å ta en lur i bilen min. Jeg vet aldri når jeg blir søvnig.

Min Zoe mangler bare litt i rekkevidde, og litt mer om vinteren. Ladehastigheten er for lav om sommeren og enda langsommere om vinteren. Den mangler termisk styring for batteriet. Og å sove i passasjersetet er egentlig ikke den beste måten å tilbringe noen timer på.

Denne MG5 stasjonsvognen har bare litt større rekkevidde. Den har termisk styring med varmepumpe, og en nesten flat plass når baksetene er nede. Den har en plass som er stor nok til at jeg kan ta en lur. Den er ikke like komfortabel som sengen min, men den kommer nærme seg. Jeg har veldig lyst til å ta denne bilen på en lang tur til alle stedene som står på listen min.

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

For mer normale mennesker, med mer gjennomsnittlige ønsker, er baksetene veldig anstendige. Når du er nede, er plassen mer enn stor nok for en tuba eller kontrabass. Eller du kan ta familien på camping.

Flere bilder:

Bilde med tillatelse fra MG.

Bilde med tillatelse fra MG.

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen

Foto av Lieuwe Vinkhuyzen


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden