Michelins Defender LTX M/S-dekk hjelper min bolt EUV til å gjøre ekte SUV-ting (del 1)

Dec 27, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Noen av dere lurer sikkert på hvordan jeg kom hit, og skrev om hvordan lastebildekk fungerte på en budsjett elektrisk crossover som Bolt EUV. Så la oss spille Baba O’Riley i hodene våre (eller, spille det på ekte på YouTube) mens jeg forklarer alt dette.

Hvorfor sette lastebildekk på en crossover EV?

Den triste sannheten om de fleste av dagens “SUV”-tilbud er at de egentlig ikke er mye av en SUV. Mekanisk sett er de vanligvis bare veldig store biler, med lastebillignende stil. Crossovere har ikke en ramme som en lastebil, og har samme tverrgående forhjulsdrift som en sedan eller kombi. Visst, crossovers er ofte tilgjengelige med firehjulsdrift, men det betyr vanligvis bare at girkassen har en ekstra utgående aksel for å gi litt kraft til bakhjulene (og ofte bare ved lave hastigheter). Bortsett fra uvanlige tilfeller, som Subaru, er det bare en tykk bil som ser ut som en lastebil.

Den gode nyheten: For de fleste crossover-eiere betyr ingenting av det jeg nevnte i siste avsnitt. I det hele tatt. Ikke en liten bit. Nada. Zilch.零. Ethvert annet ord for “ingenting” eller “null” passer fint her.

De fleste som kjøper en crossover gjør det fordi de liker stylingen, det enkle å komme inn og ut og synlighet (sitter høyere). De sleper ikke tilhengere, kjører på dårlige veier på landsbygda eller gjør andre ting som en lastebil eller en jeep ville være nødvendig eller til og med ønsket for. Den billigere tverrgående drivverksoppsettet (og dens medfølgende vekt- og plassbesparelser) fungerer helt fint hvis alt “SUV”en vil gjøre er å takle kjøpesenterparkeringsplasser, HOA-fartshumper og de andre vanlige funksjonene i forstaden.

De fleste av dagens elektriske crossover-tilbud kommer heller ikke med lastebildekk. Visst, du vil få bedre dekk for offroad hvis du setter på lastebildekk, men du vil også miste en betydelig del av rekkevidden sammenlignet med mer øko-orienterte dekk med lav rullemotstand. Den gjennomsnittlige elektriske crossover-kjøperen bryr seg ikke om å gjøre lastebilting, så kjøretøy som ID.4 og Bolt EUV kommer med øko-dekk.

Men noen av oss vil ha kaken vår og spise den også. Ekte elektriske lastebiler, som F-150 Lightning eller Rivian R1T (og SUV-versjonen, R1S), kommer ikke billig. Earl of Frunkpuppy på spøk (tror jeg) kaller Model 3-eiere “bønder” fordi bilene deres er mye billigere enn hans Model X. Me? Jeg er ikke en bonde engang. Jeg er en superbonde, som må kjøpe en Chevrolet Bolt EUV (og før det, en Nissan LEAF). Jeg får faktisk ganske godt betalt for skrivearbeidet mitt i desember 2022, men jeg har også mange familieforpliktelser som holder ekte elektriske lastebiler og elektriske SUV-er på karosseri utenfor rekkevidde.

Kunne jeg hatt råd til en bensindrevet lastebil eller SUV? Sikker. Men jeg ville ha noe elektrisk, og ikke bare av miljøhensyn. Jeg skal komme nærmere inn på dem om litt.

Det tok meg ikke lang tid å komme meg i vei over hodet med Bolt EUV. Bare omtrent en uke etter å ha kjøpt EUV bestemte jeg meg for å dra på sightseeing i Chiricahua-fjellene i sørøst i Arizona. Jeg forlot fortauet for noen veldig fine grusveier. Og så ble grusen grovere. En og annen stein dukket opp, noen med skarpe kanter. Da var jeg mer enn halvveis gjennom sløyfen fra Portal til Paradise og tilbake, og jeg tenkte: «Hva i helvete, la oss fortsette. Det kan ikke bli mye verre enn dette.»

Det jeg ikke visste var at US Forest Service beskriver veiene jeg var på slik: «Merk: Kjøretøy med høy klaring anbefales sterkt. 4WD også fordelaktig, hvis tilgjengelig.»

Men så ble det verre. Jeg fant meg selv å gå over bekker, forrevne steinrøyser og terreng som Bolt EUV knapt, knapt kunne komme over uten å skrape. Steinene ble skarpere, og utvaskingene ble løsere og dypere. Det gikk opp for meg at dekkene Bolt EUV kom med fra fabrikken bare ikke var ment for det jeg gjorde. De er flotte øko-dekk, og de er til og med selvforseglende – hvis du plukker opp en spiker eller en stor torn. Jeg var ute av mobiltjeneste, klarte sannsynligvis ikke å nå en repeater med radioen min, og hadde ikke engang et reservedekk.

Men, Energy Saver-dekkene overlevde, og det jevne, kontrollerbare, lave dreiemomentet til Bolt EUV hjalp meg med å klore meg gjennom ting de fleste ikke engang ville vurdere å prøve i en Bolt med ansiktet til en SUV. Men jeg visste at hvis jeg ønsket å gjøre ting som dette regelmessig i EUV, trengte jeg noen bedre dekk som ikke var i så stor risiko for å bli revet av feil stein. I tillegg hadde Energy Saver-dekkene ikke veldig dyp slitebane, noe som betydde at det var en god del hjulspinn mens jeg tok meg gjennom Paradise (Arizona).

Noen uker senere fant jeg ut på den harde måten at Energy Saver-dekkene hadde en annen svakhet, og denne gangen ble jeg sittende fast.

Ved kantene av Red Sands nær El Paso, Texas, kjørte jeg nedover en vei jeg pleide å gå ned med bestefaren min for å skyte på. Men siden den gang har salget av UTV-er til alle med puls og 600+ kredittscore ført til noen dårlige ting ute i ørkenen. Normalt farbar vei hadde blitt brøytet opp, og rett rundt et blind hjørne. EUV-en sank raskt ned i rammen, og jeg fikk den ikke ut. Heldigvis kom noen veldig hyggelige gutter fra en Facebook-gruppe og trakk meg ut.

På toppen av frykten for skarpe steiner og mangelen på slitebane for sand og gjørme, visste jeg at det var på tide for Energy Saver-dekkene å tilbringe litt tid i skuret mitt og gi noen lastebildekk en sjanse. Men jeg trengte dekk som ikke lagde all slags veistøy og fullstendig raserte EUVens motorveisrekkevidde. I tillegg måtte de komme i 215/50R17. Og alt dette samtidig som det gir meg litt bedre terrenggrep og steinmotstand.

Heldigvis hadde Michelin svaret, men det må du lese mer om i del 2.

Bilder av Jennifer Sensiba.


 

Fullfør vår CleanTechnica-leserundersøkelse for 2022 for å få sjansen til å vinne en elsykkel.


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden