Min første elbil — del IV: 2023 Chevy Bolt EUV eller 2020 Tesla Model 3?

May 19, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Da jeg i fjor bestemte meg for å kjøpe en elbil, var den første jeg vurderte Tesla Model 3. (Se “Min første elbil – del I.”) Jeg testkjørte en hos forhandleren og tok notater. Etter å ha prøvd Kia Niro EV, Hyundai Kona EV og VW ID.4, endte jeg opp med å kjøpe en Chevy Bolt EUV med Super Cruise.

Forrige uke skulle vi på fest på Filimon Farms, ca. 40 mil hjemmefra. Det var langt nok unna til å rettferdiggjøre samkjøring, og mer moro. Noen venner tilbød seg å kjøre oss og dukket opp hjemme hos oss i Tesla Model 3 fra 2020. Min umiddelbare reaksjon var: “Kan jeg kjøre?”

“Jada,” svarte vennen min.

Etter å ha lagt 2000 miles på Bolten min, ønsket jeg virkelig å sammenligne den med Model 3. Men er dette en rettferdig sammenligning? Min 2023 Bolt var $41 000 ut døren. Når du sjekker Craigslist, går en 2020 Model 3 for $35 000 til $40 000, pluss DMV-avgifter, så sammenligningen er rettferdig når det gjelder kostnader. Her er min (subjektive) vurdering.


Akselerasjon

Dette er ingen konkurranse. Med mer enn doble hestekrefter er Model 3 den klare vinneren. Hvis dette er viktig for deg, er valget åpenbart.

Tesla: ☆☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆


Dashbord

Vennen min sitter med hagle mens jeg kjører bilen hans. “Hvor mange miles på bilen din”? Jeg spør. “Jeg har ingen anelse. La meg sjekke, sier han. Og han begynner å trykke på nettbrettet. Han klikker på en “Bil”-fane og åpner en skjerm med massevis av informasjon. Han ser, klikker litt til, og etter noen minutter gir han opp. “Jeg vet ikke,” avslutter han. [Editor’s note: After clicking on the symbol of the car, you click on “Software” and your mileage total is there. I agree that it’s not the intuitive place to put it, but once you know where it is, it’s quick and easy to get to. —Zach Shahan]

Jeg er sikker på at informasjonen er et sted på Teslas infotainmentsystem, men ikke lett å finne. Sammenlignet med Bolt er det bare barnslig. Nok en straff for det minimalistiske designet som Elon elsker så mye.

Kanskje Teslaen har et kompass et sted, og man kan sannsynligvis finne det etter mange trykk. Eller kanskje den alltid er tilstede, men du må lete etter den. Se på kompasset på Bolt-skjermen. Ett blikk og du ser det. Rekkevidden vises også tydelig. Den trenger ikke å konkurrere med navigasjonskartet, bilhistorikken, eller hva annet du har vist på dashbordet. Det er alltid der, slik det skal være.

Klimakontrollene på Bolt er mye bedre. Spaker du trykker opp og ned for å justere temperaturen og viften er praktisk plassert under displayet. De er ikke menyelementer på skjermen.

Tesla: ☆☆
Bolt: ☆☆☆☆☆


Bremsing

Model 3, og jeg mistenker at alle Teslaene, har to måter å bremse på. I ikke-regenerativ modus kjører bilen utover når du tar foten av gasspedalen. I regenerativ modus bremser bilen kraftig når du tar av foten. I ikke-regenerativ modus må du bremse bilen ved hjelp av bremsepedalen. I regenerativ modus bruker du energien din på å lade batteriet, men den eneste måten du kan bremse mindre på er å trykke litt på gasspedalen.

Bolten er annerledes. Du bytter ikke mellom de to modusene. I stedet har den en bremsespak på rattet, praktisk plassert på venstre side. Når du slipper gasspedalen, bremser bilen litt – regenererende. Du kan bremse kraftig med fingrene på venstre hånd. Etter noen timers kjøring av Bolt lærte jeg å bruke “håndbremsen”, og jeg kan stoppe bilen akkurat der jeg vil, uten å røre fotbremsen. Jeg tror jeg kan kjøre denne bilen 100 000 miles uten å bytte ut bremseklossene. Jeg klarte ikke å gjøre det samme med Teslaen. Den stoppet enten for tidlig eller for sent, og jeg måtte bruke bremsepedalen. [Editor’s note: I think this is again just a case of getting used to it. I don’t remember the process of getting used to it, but I almost never have to touch the brake pedal, and I also don’t suffer from the problem of letting off the accelerator too soon or too quickly. Regen braking is super smooth and, I think, ideal on the Model 3. YMMV. — Zach]

Bolt håndbrems

Tesla: ☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆☆☆


Område

Rekkevidden til de to bilene er veldig lik, 240 til 260 mil, avhengig av hvor fort du kjører. Ingen vinner her. Som du kan se på bildet ovenfor, hevder Bolt til og med en rekkevidde på 290 mil – hvis tidligere kjøring var ganske sakte, i bygater.

Tesla: ☆☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆☆☆


Komfort

Teslaen er mer stilig og setene er svært komfortable. Begge bilene har syntetisk skinn. Setene på Bolt er perforerte og bilen sender varm eller kald luft gjennom skinnet, basert på valg av klima. Jeg vet ikke om Teslaen har samme funksjon. [Editor’s note: The Model 3 has seat heaters but does not have perforated seats and cooling through the seat, unfortunately. —Zach]

Klimaet er bra på begge bilene, bortsett fra at innstillingene er enklere på Bolt. Uten en nøyaktig måling fant jeg veistøyen ganske lik, kanskje litt høyere på Teslaen. Kanskje jeg ikke er observant nok, men jeg kunne ikke se en vinner.

Tesla: ☆☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆☆☆


speilene

SIDESPEIL: Da jeg første gang testkjørte Model 3, fant jeg displayet som viser alle bilene i de tilstøtende linjene ganske interessant. Nå er jeg ikke så sikker. Model 3 viser alle bilene bak, på linje og foran bilen min, til venstre og høyre. Mye informasjon bryr jeg meg ikke om. Egentlig bryr jeg meg bare om bilene i blindsonene mine, venstre og høyre. Og her gjør Bolten en utmerket jobb.

Sidespeilene til Bolt har en liten bil og en stjerne ved siden av innebygd i speilet, mot ytterkanten. Når en bil er i din blindsone, gi eller ta noen meter opp og ned, lyser et rødt lys på speilet. Jeg synes dette er veldig praktisk, spesielt om natten. Jeg trenger ikke lete etter det. Jeg ser det med mitt perifere syn uten å snu hodet. Lyset er ikke for påtrengende, bare sterkt nok til at du kan se det. GM kaller det Blind Zone Assist og det gjør nettopp det.

SLADRESPEIL: På alle bilene jeg kjørte tidligere hadde bakspeilet to posisjoner, for dag- og nattkjøring. Jeg sjekket ikke Teslaen, men jeg mistenker at den er den samme. Bolten er annerledes.

I normal innstilling er bakspeilet bare det vanlige speilet. Når du drar på nivået under, blir speilet et display som viser utsikten fra et kamera. Gimmick eller nyttig funksjon?

Standardinnstillingen har en mye større synsvinkel enn speilet. Du kan se objekter du ikke ville sett i det vanlige speilet. Du kan også justere zoom, lysstyrke og tilt. Jeg syntes kameraspeilet var veldig praktisk når du har passasjerer i baksetet. Speilvisningen kan hindres mye, spesielt hvis du har høye venner. Ikke så med kameravisningen. Klar, uhindret sikt i alle tilfeller.

Tesla: ☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆☆☆


Autopilot

Vi vet alle at Elon skryter av “full selvkjøring”, men dette er en myte. Model 3 jeg kjørte hadde det ikke til det fulle. Bare vanlig autopilot på motorveien, sammenlignbar med Bolt. Jeg vil vurdere ulike segmenter av dette individuelt.


Utplassering

Model 3 har “gear shift” på høyre side av rattnivået, hvor du vanligvis har viskerkontrollene. Vindusviskerne styres fra blinklysstangen, som jeg ikke hadde sjansen til å eksperimentere med, men jeg synes er ganske ukonvensjonell. Imidlertid er det veldig enkelt å distribuere autopilot. Du trykker bare to ganger på spaken, og hvis forholdene er riktige, kobler piloten inn.

Bolten er litt mindre praktisk. Du må trykke på en knapp på venstre side av rattet. Ikke en stor sak, men du må se på det. Ikke så praktisk som Model 3, som ikke krever leting.

Tesla: ☆☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆☆


Autostyring

Når autopiloten tar over, styrer den bilen i midtfilen og den kjører med forhåndsinnstilt hastighet, eller den holder konstant avstand til bilen i forkant. Det var sannsynligvis vanskelig for Elon å gi opp den “minimalistiske” tilnærmingen, men her innrømmet han og installerte et dedikert hjul for å justere avstanden. Jeg fant det på egen hånd uten å spørre. Bolten har et lignende hjul, bortsett fra at resultatet vises på dashbordet foran deg, ikke på skjermen til høyre.

Å holde midten av kjørefeltet er en interessant utfordring. Bilen må “se fremover” for å se når en kurve kommer, for å begynne å styre tidlig nok. Jeg synes begge bilene gjør en veldig god jobb med å navigere i kurvene – noe forventet fra Tesla, men en hyggelig overraskelse fra Bolt. De er begge mye bedre enn en ICE Camry jeg leide i fjor som hadde sin egen form for autopilot.

Tesla: ☆☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆☆☆


Engasjementdisplay

Når autopiloten aktiveres, viser Model 3 en indikasjon på det på berøringsskjermen til høyre, men det er tungvint å sjekke skjermen. På Bolt, ganske betryggende, blir den øverste delen av rattet grønt. Du trenger ikke å lete etter det; du kan se det rett foran deg. Er piloten i tvil om styringen, blir den blå. Hvis den gir opp, blir den rød.

Tesla: ☆☆☆☆
Bolt: ☆☆☆☆☆


Filskifte

Model 3 vet hvordan man skifter kjørefelt. Bolten gjør det ikke. På Model 3 ber du den om å skifte fil ved å trykke på blinklyset. På bolten signaliserer du intensjon, displayet blir blått, og du bytte kjørefelt. Etter filskifte kobles piloten inn igjen og displayet blir grønt. Jeg burde gi Bolt null stjerner, og fem til Tesla, men jeg synes at filskiftefunksjonen er en ganske farlig aktivitet for autopiloten. Hvis det ikke er trafikk, gjør Model 3 et perfekt linjeskifte. Hvis trafikken er stor, glem det. Jeg prøvde den på Teslaen, og jeg måtte ta over. Ingen vurdering her — jeg foretrekker å ta over når jeg bytter fil.


Konklusjon

Bare ved å legge sammen poengsummene, fikk Model 3 39 stjerner og Bolt 42. Jeg er absolutt subjektiv, fordi jeg misliker Tesla-dashbordet (manglende) og jeg synes plasseringen av nettbrettet er irriterende. Jeg viste flere bilder av Bolt-kontrollene, for det er ingenting å vise på Teslaen.

Så hvis du er på markedet for en elbil, hva bør du velge? Model 3 starter på $40 000. Bolt EUV starter på $27.000. Så, sannsynligvis til slutt, vil Teslaen koste minst 10 000 dollar mer. Din rike onkel Sam vil gi opptil $7500 for Bolt eller $3750 for Model 3 (med mindre du kjøper Model 3 Performance, det dyreste alternativet, i så fall vil Uncle Sam gi $7500). Hvis du liker den minimalistiske tilnærmingen og penger ikke er viktig, er Model 3 noe for deg. Hvis du liker det tradisjonelle designet og ikke bryr deg om hva folk synes om du kjører en Chevy, er Bolt ditt bedre valg. Men sørg for at du sjekker dem begge før du bestemmer deg.

Av Mihai Beffa


Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Tidligere Tesla-batteriekspert leder Lyten inn i ny litium-svovelbatteri-æra — Podcast:



Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…

Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!

Takk skal du ha!


Annonse





[ad_2]

Se Kilden