Myten om boliglading | Ren flåterapport

Nov 6, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Opinion: Bygge kritisk offentlig elbilinfrastruktur

Hadde Benjamin Disraeli vært i live under epoken med elektriske kjøretøy, ville han ha møtt rikelig med fôr for sin pålitelige maksime – “Det er tre typer løgner: løgner, fordømte løgner og statistikk.” Elbilindustrien er oversvømmet av statistikk både sterkt for og sterkt imot det uunngåelige ved bruk av elbiler i de kommende tiårene; og like for eller mot ulike metoder for å tilby den nødvendige ladeinfrastrukturen for å støtte dem.

Beam Global lading, elektrisk motorsykkellading
Hva om hjemmet er på veien?

En av de mest lite hjelpsomme statistikkene, forferdelig fordi den er den verste typen – sann, men fullstendig misvisende – har blitt spredt, resolutt, av US Department of Energy. Åtti prosent (80 %) av elbilsjåførene, blir vi fortalt, lader hjemme. Denne bunnsolide dataen brukes av myndigheter, verktøy, elbilprodusenter og mange i elbil-ladeindustrien for å forme beslutninger om politikk, teknologi og infrastruktur, som vil ha dyp innvirkning på den fremtidige levedyktigheten til elektrifisering av transport.

Jeg er ikke i tvil om sannheten til DoEs data, og enda mindre tvil om deres oppriktighet når de deler dem, så hvordan kan jeg samtidig påstå at denne statistikken, sann som den er, kan være så skadelig for vår EV-skjebne? Mens 80%-tallet er en nøyaktig skildring av det siste tiåret, forteller det oss absolutt ingenting om fremtiden. Enda verre, det villeder oss til en falsk følelse av sikkerhet at kravet til ikke-boliglading vil være minimalt og at den eksisterende infrastrukturen er tilstrekkelig for våre utviklende behov.

Ser til fremtidige EV-kjøpere

Det siste tiåret har elbil-eierskap generelt vært begrenset til velstående tidlige brukere som bor i enfamilieboliger med romslige garasjer og tilstrekkelig elektrisk kapasitet til å legge til drivstoff til et kjøretøy til deres krav på nettet. Naturligvis har disse forbrukerne raskt lært at lading mens de sover er den mest praktiske drivstoffatferden de noen gang har opplevd. Selv Tesla-sjåfører unngår gratis tilgang til superlading til fordel for å koble til hjemme, uansett om strømregningene deres økes som et resultat.

Men disse velstående tidlige adoptantene representerer ikke den bredere befolkningen. Man trenger bare å se på den amerikanske boligmassen for å forstå at nesten halvparten av amerikanske innbyggere bor i leiligheter og leiligheter med knappe muligheter til å legge til elbilladere der de parkerer. De som bor i eneboliger er på ingen måte garantert et enkelt alternativ for hjemmelading. Mange bor i rekkehus og parkerer på gaten, enda flere kan ikke få plass til kjøretøyene sine i garasjene, og for de som vil ha mangel på elektrisk kapasitet i hjemmene og den lokale transformatorstasjonen, vil det hindre drivstoff til boliger. Noen kan godt lade ett kjøretøy hjemme, men gjennomsnittlig antall kjøretøy per husholdning er 2,3. Hva vil skje med dem?

Beam EV-ladere
Fremtidige EV-eiere vil trenge ikke-nettavhengig offentlig lading

En nylig Stanford studie anbefalte endringer i retningslinjene og prisene for å oppmuntre til lading av elbiler på dagtid som et middel for å redusere innvirkningen på nettet fra folk som lader hjemme. Som så ofte er tilfellet, vil forbrukeren faktisk være drivkraften i denne utviklingen fordi de ikke kan lade hjemme og må lade på jobben eller på noen av de andre stedene de bor mens de driver virksomheten sin.

Det som er påtrengende nødvendig er en dramatisk økning i den raske og skalerbare distribusjonen av offentlig tilgjengelig lading som utnytter fornybar energi og ikke legger byrder til vårt allerede anstrengte nett.

[ad_2]

Se Kilden