[ad_1]
Når bør du dumpe gassslukeren?
Spørsmål og svar fra våre venner på EarthTalk
Hva er miljømessige og andre fordeler og ulemper ved å droppe gassslukeren for et elektrisk kjøretøy (EV)? — S..H., Washington, DC
Transport står for nesten en tredjedel av alle amerikanske klimagassutslipp, noe som gjør overgangen til elbiler til en velkommen endring for miljøforkjempere. Men er det virkelig det beste for planeten å droppe de gamle konvensjonelle hjulene for en skinnende ny elbil? For å vurdere hvor miljøvennlig en bil er, bør du vurdere miljøpåvirkningene av dens tre livsstadier: dens opprettelse, drift og avhending.
Studier konkluderer med at produksjon av et kjøretøy står for rundt 25 prosent av karbonfotavtrykket. Å lage en bil skaper mye forurensning ettersom råvarer må utvinnes, transporteres og produseres. Faktisk, ifølge miljøkonsulentfirmaet Ricardo, genereres 46 prosent av en elbils totale karbonavtrykk før den i det hele tatt reiser en mil. Å beholde din gamle bil eliminerer miljøeffekten av å produsere et kjøretøy.
Et viktig spørsmål oppstår: Oppveier de negative miljøpåvirkningene ved å produsere elbilbatterier fordelene? En rapport av CarbonBrief konkluderer med at elbiler har et mindre karbonavtrykk enn brukte bensinbiler etter omtrent fire år og et mindre karbonavtrykk enn nye på rundt to år. Elbiler er også til fordel for miljøet ved å eliminere utslipp fra utløpsrør og ha bedre drivstofføkonomi enn bensindrevne biler. Mens bærekraften til elbiler til syvende og sist avhenger av blandingen av fornybar energi i nettet der du bor, selv med den nåværende prosentandelen for fornybar energi, har det en tendens til å være fordelaktig å kjøre elbiler. Jo mer fornybar energi du lader bilen din med, jo bedre: Så vurder å velge verktøyets grønnere alternativer eller kjøpe fornybare energisertifikater (REC).
Spørsmålet om avhending/gjenvinning
Elbiler i seg selv utgjør litt av en vanskelighet når det gjelder ansvarlig avhending. Resirkulering av EV-batterier kan være vanskelig siden design og kjemikalier varierer mye fra ett batteri til et annet. De fleste batterier er ikke engang laget for å resirkuleres. Selv om det gjøres mye for å løse dette problemet, er det fortsatt en betydelig bidragsyter til giftig avfall.
Økonomisk sett, ifølge en rapport fra Få Jerry, Elbiler koster i gjennomsnitt $56 per måned mer å forsikre enn bensindrevne biler. De er også dyrere å reparere. Men til tross for disse ulempene, har det visse økonomiske fordeler å bruke en elbil. Det kan hjelpe deg med å unngå de stadig økende gassprisene og de stadig økende vedlikeholdsbehovene til et aldrende gassdrevet kjøretøy. Det kan også være kvalifisert for skatteinsentiver og kreditter. Og prisene på batteridrevne elbiler ser betydelige reduksjoner: I følge EVI-USA, “Eksperter forventer at deres (EV)-priser vil være på nivå med diesel- eller bensinbiler mellom 2025 og 2027.”
For å konkludere, i løpet av hele levetiden, har elektriske og hybride kjøretøyer betydelig lavere karbonavtrykk enn tradisjonelle biler med kun gass. Men elbiler har en tendens til å være litt dyrere. Hvis det er utenfor rekkevidde å investere i en, kan du redusere transportrelaterte problemer ved å gå, sykle eller bruke offentlig transport når det er mulig.
For mer informasjon:
EarthTalk® er produsert av Roddy Scheer & Doug Moss for 501(c)3 nonprofit EarthTalk, som tar imot donasjoner. se mer på E Magasin. Send spørsmål til: [email protected].
[ad_2]
Se Kilden