NIU vs. Heybike vs. Suburbia

Feb 7, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Med relativt lave fartsgrenser, sykkelfelt og mange steder å sykle til, tilbyr de nærliggende vestlige forstedene til Chicago et nesten perfekt kjøremiljø for moderne elsykkelryttere, men hva skjer når to svært forskjellige selskaper tilbyr to svært forskjellige e- sykler som hver hevder å være “ideelle” for det samme miljøet?

Det som skjer er at vi setter oss på noen sykler og setter dem på prøve!

Spillerne

NIU BQi-C3, Heybike CityRun; bilde av forfatteren.

I dette hjørnet, veier inn på 67,5 pounds og pakker ikke en men to energitette li-ion batteripakker, er den høyteknologiske og ultrapolerte NIU BQi-C3 Pro e-sykkelen.

De to batteriene gir NIU BQi-C3 litt vekt, men de er pent integrert i sykkelrammen i et svært kontrasterende rødt og hvitt fargemotiv som minner sterkt om temaet “kokain over kirsebær” som finnes i en rekke Gemballa Porscher fra 80-tallet. Fordi det er fra NIU, er de elektriske kontrollene, gassresponsen og den tilkoblede appen førsteklasses. Byggekvaliteten er også førsteklasses, og det hele er satt sammen med et nivå av passform og finish som ikke ofte finnes til NIUs overraskende lave startpris på $1999.

I det andre hjørnet er det imidlertid $1299 Heybike Cityrun. Med en vekt på 62 pund og pakker “bare” ett li-ion-batteri, er Cityrun en prisgunstig, funksjonstung e-sykkel som, i likhet med NIU, også tilbyr en skarp, bicolore fargevalg og en lommebokvennlig startpris … men utover det?

Til tross for at begge syklene tilsynelatende er designet for hverdagskjøring og praktisk bruk, går Heybike-en der NIU-en svinger, legger til funksjoner der NIU-en legger til byggekvalitet, og feiler på siden av komforten der NIU-en feiler på siden av ytelsen – og til slutt. , var det nesten umulig å velge en vinner.

Nesten.

Zigs & Zags

Som jeg allerede har nevnt noen ganger, er disse to syklene bygget rundt veldig like konsepter. Begge har for eksempel ganske oppreist, gjennomtråkket rammedesign med komfortable seter og styre. I detaljene er de imidlertid veldig forskjellige.

Hvis du vurderer en virkelig nøytral sittestilling som en «5», en fullstendig tilbakelent, avslappet stilling en «1» og pukkelrygget, vekt på håndleddene, olympisk baneracer som «10», så kan du forestille deg at folkene på Heybike gikk for en 4,5 sittestilling mens NIU gikk for en 5,5. Det vil si at ingen av de to syklene er ukomfortable – langt ifra, faktisk. Likevel har Heybike et mer forhøyet styre med en uformell bøy i longhorn-stil som legger mer vekt på rumpa og lar deg “henge” armene fra styret på en måte du bare ikke kan på NIU.

I mellomtiden sitter NIUs flate styre i omtrent midjehøyde, for meg, noe som gir den en sportigere, mer tilkoblet følelse ved e-sykkelens (relativt) høye hastigheter. En del av veifølelsen er selvfølgelig styrets plassering og rammegeometri, men det er også en annen faktor som spiller inn. Nemlig NIUs frontfjæring … fordi den ikke har en.

Heybikes hydrauliske frontfjæring gjør sykkelturen jevnere og mer komfortabel enn NIU, men den er ganske mye mer responsiv enn en annen favorittcruiser, den Trek-bygde Electra Townie, samtidig som den ikke er mindre komfortabel. Setet på Heybike er også litt mer polstret enn NIU, men du skal ikke ta det som at Heybike er myk der NIU er hard. Å nei, kjære leser – sannheten er langt merkeligere.

Se, dette er ikke bare et tilfelle av at Heybike er det mer avslappede valget, fordi Cityrun er utstyrt med en skikkelig Shimano 7-trinns avtrekker og kjededrevet girskifter for raske, avgjørende girskift og solid, sporty følelse. NIU, i mellomtiden?

Til tross for sin sportslige kjørestilling, nøyer NIU seg med et enkelt girforhold og en mye jevnere, roligere, karbonfiberforsterket drivrem fra Gates. Det er en mye mindre involvert kjøreopplevelse, fra et kraftoverføringssynspunkt, og minner meg om den rare tiden i livet mitt da jeg eide en pickup med manuell girkasse og en Mustang med automat samtidig.

På baksiden skjer det mer av den samme typen «sikk og zag», med NIUs integrerte bakre stativ som tilbyr opptil 30 kg (ca. 65 lb.) lastekapasitet. Jeg kunne ikke finne en offisiell vektvurdering på Heybike, men selve stativet er et SOLID stykke sett, og jeg har ingen tvil om at Cityruns 350 lb. bæreevne er et konservativt estimat.

Når vi snakker om baksiden, mens begge syklene har baklys, er det én funksjon på Heybike som virkelig skiller den fra de fleste e-syklene jeg har syklet og anmeldt i løpet av årene: den har blinklys.

Ekte, veiklar belysning betyr fordel: Heybike

Bilde med tillatelse av Heybike.

Det er ikke bare et spørsmål om blinklys heller. Heybike Cityrun har fjernlys og nærlys som faktisk lyser opp veien foran, noe jeg ikke kan si om NIU. Dessuten tilbyr motorsykkel-stil-kontrollene på Cityrun mer enn bare et funksjonelt bremselys – de klare LED-blinklysene er godt synlige fra andre biler, og tilbyr et kommunikasjonsnivå med kjøretøyet jeg deler veien med som ganske enkelt er et skritt over hva NIU, Himiway eller til og med Specialized tilbyr til betydelig mer penger enn Heybike.

Kort sagt, hvis førsteprioriteten din er sikkerhet, og du er typen person som tror (helt riktig, tror jeg) at den sikreste e-sykkelen er den som ikke er i en krasj, slutt å lese nå. Kjøp Heybike – du vil ikke angre.

Vinneren

Det største Borras-avkommet forklarer hvorfor han liker NIUs e-sykkel best.

Det er bare de små tingene, men – som den store Hank Scorpio sa før han grep østkysten – det er de små tingene som utgjør livet.

For en fit-and-finish-nerd som meg er det ingen konkurranse her. Den klossete navngitte NIU BQi-C3 Pro er alt annet enn klosset bygget. De lukkede linjene rundt batteridekslene er perfekte, sveisene rene, fenderne praktisk talt usynlige, berøringspunktene premium – og den TFT-skjermen …

NIU full-farge, TFT-skjerm; høflighet NIU.

… det er bare nydelig, og lett synlig når som helst, dag eller natt. Kombiner den innebygde kvaliteten med den samme, utmerkede NIU-mobilitetsappen vi snakket om da vi anmeldte den elektriske scooteren for noen måneder siden, det er rett og slett ingen konkurranse. NIU er en bedre e-sykkel enn Heybike.

Så igjen, for 50 % mer penger enn Heybike, det var bedre!

Originalt innhold fra CleanTechnica.


 




[ad_2]

Se Kilden