Nyheter: 2024 Mazda CX-90 | Ren flåterapport

Feb 1, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Nyheter: 2024 Mazda CX-90

En helt ny trerads SUV

Mazda brakte bilmedia til Malibu, California, denne uken for å avsløre den helt nye 2024 CX-90 trerads, åttepassasjers SUV. Bygget på en helt ny plattform, er CX-90 større, bredere og lengre enn de andre Mazda-SUVene, inkludert den sittende store vognen, CX-9. Mazda har reposisjonert seg inn i premiumkategorien, og CX-90 vil gi den en større SUV for å konkurrere med Acura MDX, Buick Enclave, Kia Telluride, Hyundai Palisade, Subaru Ascent og Toyota Highlander. Den vil også markere den første plug-in hybriden fra Mazda når den kommer om to måneder.

2024 Mazda CX-90
Mazda blir stor

Fremdriftsdetaljer

2024 Mazda CX-90 vil ha to fremdriftsalternativer. Grunnkraftverket er en helt ny mild-hybrid e-Skyactiv G turboladet 3,3-liters 6-sylindret rekkemotor. Dette vil være den kraftigste masseproduksjonsbensinmotoren som tilbys av Mazda, og yter 340 hestekrefter (hk) og 369 pund-fot (lb.-ft.) i dreiemoment. Den milde hybriden vil hjelpe med effektivitet og jevn akselerasjon fra stående start.

2024 Mazda CX-90 PHEV
CX-90 blir Mazdas første plug-in hybrid

Nytt for Mazda og CX-90 er også valgfri e-Skyactiv 2,5-liters 4-sylindret PHEV (plugg-in hybrid). Ytelsestallene er 323 hk og 369 lb.-ft. av dreiemoment. Motoren fungerer sammen med en elektrisk motor og et oppladbart 17,8 kilowatt-timers batteri.

Begge motorene, som kjører på 91 oktans premium drivstoff, er koblet til en drive-by-wire 8-trinns automatisk girkasse for i-Activ firehjulsdriftssystem som har en bakhjulsspenning.

Mazda ga ikke ut beregninger av drivstofføkonomi, hvor raskt plug-in-batteriet lades, eller den helelektriske rekkevidden for PHEV. Ren flåterapport vil skrive en mer dyptgående historie etter å ha kjørt 2024 CX-90 senere i 2023.

Designsignaler

CX-90 eksteriør, som bruker selskapets Kodo: Soul of Motion designtema, er Mazdas mest raffinerte SUV. Den har en mer behersket grill og attraktiv LED-belysning foran og bak. Designproporsjonene til det glatte karosseriet, ment å fremheve følelser, er uten kledning og har smakfull krom langs de nedre dørene, nedre fasade bak og foran, takrails og trimming av grillen. Spylte dørhåndtak og tucking av baklukens vindusvisker under visiret ville ha tatt CX-90 nærmere premium.

2024 Mazda CX-90
Mer Kodo-utseende

På avsløringsarrangementet så vi CX-90 i to eksteriørfarger – hvit og Artisan Red (et alternativ på $595). Artisan Red, som Mazda kalte en dypt mettet farge, var usedvanlig attraktiv, og skiftet farger mens solen lekte gjemsel med skyene. Jeff Guyton, president og administrerende direktør for Mazda North American Operations, sa: “Vi designer ikke formen på bilen og deretter maler den, men lakken og formen er laget sammen.”

Som den nye største Mazda-SUV-en har CX-90 det mest romslige interiøret av et Mazda-kjøretøy. På det lange og lave dashbordet er det bare den 12,3-tommers senter infotainmentskjermen som hever seg opp, og rommer lyd, navigasjon, ryggekamera og kjøretøykontroller. Instrumentpanelet har en enkel, ren og logisk layout med tre lettleste, runde målere. De svarte ansiktene og de hvite bokstavene er en multiinformasjonsskjerm for speedometer, kilometerteller, gjennomsnittlig drivstofføkonomi og mange andre rapporter.

2024 Mazda CX-90
Interiørmaterialer får en oppgradering

Ian Hedge, senior leder for bildesign hos Mazda, forklarte at dash- og dørpanelene er dekket av flere materialer og ton-i-ton-farger, med et vevd stoff basert på et tradisjonelt japansk silkestoff kalt Nishi Jin-Ori, som har et aksentdesign av hengesøm. Dørpanelene foran og bak og midtkonsollen har krøllete lønnetre som komplimenterer stoffet.

Sitteplasser er for syv, når de er utstyrt med valgfrie andrerads kapteinstoler, eller åtte med andrerads benk. Begge seterader kan foldes flatt, noe som gir lastfleksibilitet. Setene er dekket av nappaskinn, noe som gir et førsteklasses utseende og følelse. Midtkonsollen er bred og dyp, og baksetepassasjerene får manuelt uttrekkbare sidevindusskjermer.

Sikkerhet

2024 CX-90 kommer med i-Activesense, som tilbyr en omfattende liste over standard og valgfrie sikkerhetsfunksjoner, inkludert front-, side- og gardinkollisjonsputer, et firehjuls ABS-bremsesystem, dynamisk stabilitetskontroll, traction control, adaptiv cruise control, ryggekamera, en dekktrykkovervåking system, blindsoneovervåking, filskiftevarsling, kjørefeltassistent, varsling for kryssende trafikk bak, parkeringssensorer bak, og en tyverialarm og startsperre.

Pris og tilgjengelighet

Helt nye CX-90 skal etter planen være hos Mazda-forhandlere i slutten av mars 2023. Priser vil bli annonsert nærmere salgsdatoen.

Observasjoner: 2024 Mazda CX-90

2024 Mazda CX-90
CX-90 startet med et rent ark

Mazda legger til en plug-in hybrid til SUV-serien deres er et velkomment tillegg. Vi håper drivstofføkonomien på motorveien for denne mellomstore SUV-en vil være i de lave 30 miles per gallon-rekkevidden, og den helelektriske kjørerekkevidden minst 30 miles. Mazda har gjort en imponerende teknisk utvikling på sine Skyactiv-bensinmotorer, så vi håper den har gjort det samme med sin første plug-in hybrid.

Ren flåterapport skulle ønske vi kunne fortelle deg mer, men i likhet med oss ​​må du vente på at Mazda lar oss sette oss bak rattet og ta 2024 CX-90 for en lengre prøvetur.

Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og kjøretøyanmeldelser, inkludert det siste om Mazda CX-90.

Historie av John Faulkner. Bilder av John Faulkner og Mazda.

Formidling:

Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.

Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected].

[ad_2]

Se Kilden