[ad_1]
Først en kommentar til våre amerikanske lesere. Det mange amerikanske lesere ikke skjønner når de leser anmeldelser fra europeere om europeiske helelektriske biler, er den store forskjellen mellom europeiske ICE-kjøretøyer og amerikanske ICE-biler.
I Europa vil de fleste sjåfører, spesielt de fra mindre biler, kun ha erfaring med manuell girkasse. Når man bytter fra manuell til automatgir, er det en stor forskjell. Å gå fra manuell girkasse til ingen girkasse, supermyk, elektrisk kjøring er en helt ny opplevelse. Kanskje er dette en av grunnene til at fordelene med elektrisk kjøring virker langt større og mer tiltalende for europeiske sjåfører enn for deres amerikanske kolleger.
Fødsel av BEV
Renault Twingo ZE er den helelektriske versjonen av 2014 Twingo III. Plattformen for denne bilen ble designet med mulighet for elektrisk drivverk i et joint venture med Daimler. ZE-versjonen ble lovet å bli lansert “så snart markedet var klart for det.” Vi måtte vente til februar 2020, rett før koronavirusutbruddet, på den helelektriske versjonen. Daimler brukte plattformen for Smart ForFour. Selskapet elektrifiserte sin lille fireseter tre år tidligere i 2018. Twingo ZE er ikke en ombygging fra en ren gassmodell, men er snarere basert på en dobbel drivlinjeplattform.
Spesifikasjoner
For fullstendige spesifikasjoner, besøk EV-databasen eller en Renault-forhandlers nettside (på nederlandsk – Twingo selges ikke i et engelsktalende land så vidt jeg vet). Den har et 23 kWh batteri med en brukbar kapasitet på 21,3 kWh. Det er et LG Chem høy-nikkel-batteri, sannsynligvis NMC712-typen. Den kan kun lade fra en AC-kilde, men kan gjøre dette ved 22 kW. Det er en grei hastighet for et batteri av denne størrelsen. Motoren har en toppeffekt på 60 kW/160 Nm, men toppfarten er begrenset til 135 km/t. Rekkevidden varierer ut fra vær og kjøretype, fra 90 km på motorvei i kulde til 205 km i bykjøring om sommeren. Alt blandet sammen, det vil si 190 km WLTP (pålagt rekkevidde for sammenligninger).
Kjøremaskin
I motsetning til de fleste kjøretøy i sin klasse, har den bakhjulsdrift. Dette er en bedre konfigurasjon for sporty kjøring, men den ofrer det meste av bagasjerommet. Det gir ikke mye plass til dagligvarer eller bagasje. Hva kan jeg si om kjøringen? Jeg er bortskjemt med min tidligere erfaring med elektrisk kjøring. Men de fleste europeere som er vant til et forhjulsdrevet, 5-trinns manuelt kjøretøy vet ikke hva som skjer med dem når dette er deres første erfaring med en elbil. Personlig foretrekker jeg forhjulskjøring, det er lettere. Men helelektrisk bakhjulskjøring i en så kort bil gir moro kjøring i byer. Kanskje ikke så gøy for andre trafikanter når det er annen trafikk.
Hva får du når du kjøper denne lille suverene kjøremaskinen? En utmerket bil nummer to, eller til og med den eneste bilen for en husholdning som bruker tog og fly for å reise. Twingo ZE har et mer luksuriøst interiør enn sin fetter Dacia Spring. Den har også et lyst fargevalg, noe som gjør det mer innbydende. Setene er fine, og oppvarmede seter er tilgjengelig som ekstrautstyr. Bak rattet, i passasjersetet og i baksetene er det nok plass til den oppblåste kroppen min. Jeg kan til og med gå inn og ut av førersetet uten for store problemer.
Infotainment og kjøreassistent
Infotainmentsystemet er det samme som i min Zoë. Jeg har ikke funnet ut halvparten av det. Det er for en neste generasjon yngre mennesker som er mer vant til smarttelefoner og relatert teknologi. Ruteplanleggeren er nesten på samme nivå som en TomTom. Da jeg ble tvunget til å bruke Android Auto for noen måneder tilbake, ble jeg skuffet over kvaliteten. Du kan koble Android- og Apple-erstatninger til hovedskjermen, men det vil ikke være en forbedring. Ikke forvent filmer eller spill, men apper som WhatsApp i kombinasjon med telefonen eller en bildeviser er mulig i henhold til manualen.
Om bruken av en berøringsskjerm i stedet for fysiske knotter og brytere: Det forbedret ikke sikkerheten ved kjøringen min. Heldigvis er de viktigste kontrollene fortsatt blindt tilgjengelige ved berøring. Cruisekontrollen er statisk — du må endre hastigheten med tomlene akkurat som i Zoë og den forrige versjonen av Twingo. Jeg tror jeg har reist over 150 000 km (100 000 miles) med dette systemet, og det fungerer helt fint. Jeg har ikke behov for adaptiv cruisekontroll.
Brukervennlighet
Når jeg ser broren min komme tilbake fra dagligvarebutikken med ukehandelen til familien, er det en last som ikke passer inn i Twingo ZE, heller ikke med baksetene nede. Twingo er ok for daglig shopping, men ikke for den ukentlige shoppingturen til en familie på fire. De innvendige lagringsplassene i dørene, midtkonsollen og hanskerommet er tilstrekkelig, men ikke i samme liga som Dacia Springs. Et babysete og barnevognen vil passe inn på en eller annen måte, ble jeg fortalt av en ung mor som bruker Twingoen som sin daglige sjåfør, men for en helg borte med baby og partner, kreves det en mye større bil. Ok, jeg kjøpte en 8-seters MPV da jeg var i den situasjonen.
Twingo ZE har to mangler: dens lille rekkevidde og mangelen på DC-lading. For meg er disse designbeslutningene helt uforståelige. Dette er ikke for enbilhusholdninger eller eventyrlystne mennesker. Renault kan enkelt doble rekkevidden og legge til DC hurtiglading uten å øke prisen for mye.
Alt i alt, hvis du er en bilgutt eller -jente som liker å kjøre i en smidig, liten og morsom bil, sett den øverst på listen. Denne bilen vil ikke skuffe deg.
Med takk til Renault-forhandleren Kempenaar-Renault i Alphen aan den Rijn for å ha gjort bilen tilgjengelig.
Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.
Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
[ad_2]
Se Kilden