[ad_1]
Rivian har patentert en luftkondisjonert elbil–lader som forsøker å øke ladehastigheten ved å varme eller kjøle ned kjøretøyets batteri under lading.
Et hinder i veien for å låse opp raskere lading for elbiler er problemet med batteritemperatur. Når batteriet til en elbil lades, spesielt ved høye strømstyrker, begynner det å varmes opp, og for å opprettholde en sikker driftstemperatur, senker ladestasjonen kraftuttaket for å la batteriet avkjøles. For å bekjempe dette strømreguleringsproblemet har Rivian patentert et system som kan tillate en lader å hjelpe til med å varme eller avkjøle et batteri i forbindelse med kjøretøyet, avhengig av omgivelsesforholdene.
I følge Rivians patent ville klimaanlegget være innebygd i ladestasjonen og kunne varme eller avkjøle batteriet, avhengig av omgivelsestemperaturen. Ganske enkelt ved å blåse varm eller kald luft på batteriet, hjelpe det med å opprettholde en stabil driftstemperatur, mener Rivian at ladehastigheten kan øke, batteriets levetid kan opprettholdes, og brannfaren under ladingen kan reduseres, alt mens den lader med utrolig høye wattstyrker .
Det beste av alt er at dette systemet enkelt kan integreres i alle Rivians nåværende kjøretøy fordi det ikke krever noen fysisk endring av batteritemperaturstyringssystemet. Som vist i diagrammet nedenfor, vil kjøretøyets batteristyringssystem arbeide for å opprettholde batteriets interne temperatur, men i stedet for å ta inn kun uteluft, vil luften som skyves under lastebilen bli forhåndskondisjonert av laderen.
Kreditt: Rivian Patent
Kreditt: Rivian Patent
Kreditt: Rivian Patent
Som det står i Rivian-patentet, ble denne innovasjonen forårsaket av den raske økningen i ladekraft de siste 5-10 årene når det gjelder elektriske kjøretøy, “Med den raske fremgangen av hurtigladeteknologier for kjøretøy har kjølebehovet til batterier under lading økt dramatisk…”
Rivian spesifiserer ikke hvor mye raskere dette kan gjøre å lade lastebilene deres. Men med tanke på spranget fra ikke-kondisjonerte batterier som var tilgjengelige i de tidlige Nissan Leafs til ladehastighetene i de fleste moderne elbiler, kan dette hoppet være like imponerende.
Ettersom selskaper ser ut til å gi sjåfører stadig raskere ladehastigheter på de nye elektriske kjøretøyene sine, kan det bli nødvendig med enheter som den som er patentert av Rivian. Ikke bare ville det tillate høyere ladeeffekter, men sjåfører kunne lade raskere, sikrere og uten å risikere levetiden til det nåværende batteriet. Forhåpentligvis vil innovasjoner som dette bli virkelige tilbud før heller enn senere.
Hva synes du om artikkelen? Har du kommentarer, spørsmål eller bekymringer? Send meg en e-post på [email protected]. Du kan også nå meg på Twitter @WilliamWritin. Har du nyhetstips, send oss en e-post på [email protected]!
[ad_2]
Se Kilden