Superstrata aerodynamisk finesse og pumping av oksygen – sykling som “nevral gjødsel”

Dec 5, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

El-sykler lever, med mer og mer spinning og pumping av oksygen inn i markedet hver dag. Man finner en uendelig variasjon for å møte alles behov: muskel, folding, minimalistisk, osv. Noen er enorme muskelsykler. Noen er slanke, slanke elektriske sykler. Jeg fant min uovertrufne reisefølge i denne, en Superstrata e-sykkel i sportsstil.

Jeg sykler milevis hver dag. Jeg ser ikke ut til å gå glipp av en dag siden min første tur på Superstrata. Jeg la umiddelbart merke til en følelse av kompatibilitet og aerodynamisk finesse. Jeg føler at sykling setter i gang sirkulasjonen, spesielt i nervecellene i hjernen min, selv på e-sykler. Jeg kan kjenne det så snart jeg tar av, ved å bruke et minimum av e-assist. Ja, forskere har bekreftet det vi syklister intuitivt og visceralt vet: Å sykle har ekstraordinære effekter på kroppen og hjernens kjemi.

Til og med å løfte sykkelen inn og ut av elbilen min var enkelt. Jeg har gjort dette før med andre e-sykler på og av busser. Det var et arbeidskrevende, tungvint arbeid. Uten sykkelstativ tenkte jeg å prøve Superstrata bak på BMW i3. Den passer perfekt med baksetet nede.

Superstrata og BMW i3. Bilde av Cynthia Shahan | CleanTechnica

Superstrata er en lett, 3D-printet unibody karbonfiberkomposittsykkel. Den er spesielt lett for en sykkel, med et kraftig batteri skjult inne i den slanke rammen. På grunn av 3D-printing kan man få en fullt tilpasset elsykkel. Selv om jeg setter pris på Blix, Jetson og GenZe, løfter Superstrata seg inn og ut, opp og ned, så lett. Det er det beste ennå for dette.

3D-printing og karbonfiber er fremtiden, men de er nåtiden med Superstrata. Den virker umåtelig lettere enn en stålramme. Ingen rust, og den er resirkulerbar. 3D-printing av hele rammen på en gang gjør dette til en perfekt e-sykkel for massetilpasning, og dermed for økt urban mobilitet. Det betyr at det ikke finnes ekstra sømmer, bolter, lim eller skjøter i rammen.

Jeg føler at jeg oppnår den ideelle aerobe treningsøkten for dagen på Superstrata. Jeg bruker nesten ikke elektrisk assistanse. Lindsey Hunt av Duvine beskriver sykling som «nevral gjødsel». Opprettelsen av et protein kalt BDNF stimulerer dannelsen av nye hjerneceller, bemerker Lindsey. Forskere beskriver det som å øke alt det gode i hjernecellene våre, den grå substansen og sykling har også vist seg å øke hjernens hvite substans.

Med rekkevidden til Superstrata-batteriet – omtrent 55 til 60 miles på en lading – ville det være greit å komme til min lokale sykkelsti. Men det er ikke nok sikker infrastruktur. Jeg er på fjellet, og på smale, forrædersk svingende veier, så jeg kjører til en lokal sykkelsti i min i3. Jeg passerer syklister og undrer meg over deres fryktløshet, og deres tillit til skjebnen med de store maskinene som kommer så nær dem. “Den økende frekvensen av dødsfall i trafikken i USA fortsetter å trosse globale trender,” dessverre. Jeg er for klar over det faktum.

Supertrata gir kjøpere en mengde tilpasningsmuligheter. Hvis bare vi hadde så mye variasjon i offentlig transport! Jeg foretrekker stier som den nedenfor, som er typisk for en mer samvittighetsfull by.

Bred beskyttet sykkelsti i Spania, med tillatelse av Mira Shahan.

Ja, Europa leverer ganske ofte det Sonny Vu, som leder Superstrata, og jeg er enig i at bør finnes i urban infrastruktur. CityLab hadde nylig et stykke som fanget konseptet jeg foretrekker – “Inside the Bicycle’s Conquest of Amsterdam.” Fra det: “I en by der sykler er flere enn mennesker, kan maskinens allestedsnærvær være overveldende.”

“Du er her i verdens sykkelhovedstad,” kunngjorde Meredith Glaser til en gjeng deltakere på Bloomberg CityLab konferanse i Amsterdam denne uken. Mer enn 60 % av reisene i sentrum skjer på sykkel, fortalte hun. Som direktør for Urban Cycling Institute ved Universitetet i Amsterdam, hjalp Glaser med å utvikle et nettkurs kalt Unraveling the Cycling City, som tar sikte på å forklare hvordan nederlenderne forvandlet sin transportinfrastruktur for å bringe sykkelen til toppen av næringskjeden for mobilitet. ”

Jeg la merke til stilen vist nedenfor i mange europeiske byområder, men klarte ikke å ta et bilde raskt nok. Alle typer mennesker med alle typer sykkelstiler i Europa.

Med 5 nivåer av elektrisk assistanse er Superstrata-sykkelen responsiv og enkel å manøvrere. Alle er ganske effektive, selv om jeg sjelden kommer utover nivå 1. Jeg liker kardiokomponenten på turen. Men skal du reise langt, er det alltid hyggelig å vite at du slipper å jobbe like hardt på veien tilbake. Batteriet ser ikke ut til å tømmes på flere uker slik jeg bruker hjelpeapparatet. Ikke desto mindre er jeg klar over at det gir meg et ekstra mål på fart.

Mange av oss sykler for følelsen av frihet og bedre helse som de gir. Det er noe å si for å komme seg ut av byen og ut i naturen. Fordi dette ikke er en terrengsykkel for terrengkjøring, holder jeg meg stort sett til den asfalterte stien. Men hvis jeg vil på oppdagelsesferd i marka, kommer den elektriske assisten meg lettere dit på tvers av løv og skitt. Ellers bruker jeg nivå 1, som gir minst mulig assistanse og rett og slett gir en rask startboost, lik det øyeblikkelige dreiemomentet ved å akselerere i en elbil. Power-assistenten vil drive deg opp til 32 kilometer i timen (20 mph).

Superstrata i felt på Biltmore Estates. Bilde av Cynthia Shahan | CleanTechnica.

Og for dagene når den kalde vinden blåser litt for hardt mot deg, eller som Tina Casey antyder, er det The Hill of Doom, den er litt mer assisterende, og på vei hjem, støtten fra e-assisten er det. Vind? Høyde? Slutt på dagen? Skru opp lyden.

Spesifikasjoner:

  • Bremser: Mekaniske skivebremser
  • Bremse rotorer: 160 mm
  • Gears: 8 hastigheter
  • Rammefarger: Svart hvit
  • Rammemateriale: Termoplastisk karbonfiberkompositt
  • Felger: 700c
  • Rammevekt: 1,3 kg / 2,8 lb (avhengig av størrelsen)
  • Total vekt: 7,5 kg / 16,5 lb (avhengig av størrelsen)

El-sykkel-spesifikke spesifikasjoner:

  • Batterikapasitet (bare ion): 7Ah, 36v, 252 Wh
  • Battericeller (bare ion): Samsung/Panasonic/LG
  • Ladetid (bare ion): 2 timer
  • Estimert maksimal rekkevidde per lading: 96 km / 60 mi
  • Motoreffekt (gjennomsnittlig): 250 watt
  • Motoreffekt (topp): 350 watt
  • Motor dreiemoment: 40 Nm
  • Motorens plassering: Bakre navmotor

I tillegg til å sjekke ut de forskjellige Superstrata-konfigurasjonene, sjekk rabattene på statlige el-sykler.

Vernet sykkelvei. Bilde med tillatelse av Mira Shahan.

Vernet sykkelvei. Bilde med tillatelse av Mira Shahan.

Bilde med tillatelse fra Superstrata.

Relaterte historier:


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden