Teknologi: Hvordan lades hybridbatterier?

Jan 28, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

En Primer på Hybrid Battery Care

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker.

Da de første bensin-elektriske hybridbilene begynte å komme i 1999 og 2000, gjorde tidlige brukere sin forskning og var ganske kunnskapsrike om den da nye og revolusjonerende transportmodusen.

Men massemarkedet var forvirret; disse nye bilene hadde et ekstra batteri for å gi strøm til en elektrisk motor. For de uinformerte var spørsmålet: Må batteriet kobles til en hybrid billader?

Hybrid- og plug-in hybridbatterier
Da hybrider dukket opp brukte de mest nikkel-metallhydrid-batterier

Dette spørsmålet var en så stor veisperring for å øke salget at Toyota startet en reklamekampanje for Prius som tydelig understreket at det ikke var nødvendig å koble til. Bare fyll bensintanken av og til og kjør bort.

Spol frem ca. 10 år og en ny type hybrid kom på banen – plug-in hybriden, og den krever plugging for å lade det innebygde batteriet for å maksimere effektiviteten (uten å plugge inn fungerer den som en vanlig hybrid).

Så, hva er forskjellen mellom de to forskjellige typene hybridbiler? Her er en kort oversikt.

Vanlige hybrider

Vanlige hybrider lader opp nikkel-metallhydriden ombord eller litium-ion batteripakker ved å gjenvinne energi gjennom en prosess som kalles regenerativ bremsing. Under utrulling eller bremsing blir den elektriske motoren som driver hjulene elektrisk reversert og fungerer som en generator. Den tar med kinetisk energi som normalt ville gått tapt som varme gjennom tradisjonelle mekaniske friksjonsbremser og lagrer den som elektrisk energi i batteriet.

I tillegg, når den er i generatormodus, lader forbrenningsmotoren (vanligvis gass) batteripakken.

Plug-in hybrider

Hybrid og plug-in hybrid batterier
Ettersom større batterier var nødvendig for plug-in-hybrider, har litium-ion blitt det foretrukne batteriet

Vanlige hybrider kan kjøres korte avstander i hastigheter opp til 40 miles på batteristrøm alene, men plug-in hybrider kan kjøre, avhengig av merke og modell, alt fra 15 til 53 miles kun ved bruk av strøm. Dette oppnås ved å bruke en mye større, kraftigere litiumion-batteripakke. Men den må kobles til en stikkontakt for å opprettholde rekkevidden som bare er elektrisk.

Denne funksjonen lar kjøretøyet prestere som en ren elbil og mindre som en vanlig bensinbil, samtidig som den leverer eksepsjonell drivstofflengde.

Når det gjelder å koble til for å lade batteriet, er det fire alternativer:

  • Standard 120-volts husholdningsuttak med en ladetid på tre til åtte timer, avhengig av kjøretøy.
  • Et 220-volts hjemmeladesystem reduserer ladetiden med halvparten eller mer.
  • Offentlige ladestasjonstider er lik eller mindre enn 220-volts hjemmeladesystemer.
  • Hurtiglading med en likestrømslader (med kompatible kjøretøy) kan redusere ladetiden til en halv time eller mindre.
2023 Toyota Prius
Å plugge eller ikke å plugge – det er valget

Plug-in hybrider gir de fleste fordelene med en elbil, samtidig som effektiviteten og rekkevidden til en vanlig hybrid opprettholdes, noe som eliminerer “rekkeviddeangsten” til rene elektriske kjøretøy. Plug-in hybrid-sjåfører kan kjøre i en helelektrisk modus for det store flertallet av typisk lokal kjøring. Når batteriets elektriske ladning er utladet, driver det konvensjonelle hybridsystemet bilen til neste mulighet for å koble til og lade batteriene.

Det er valg nå i hybridverdenen, og kjøperpublikummet lærer å leve med begge typer.

[Ed. note: Larry originally wrote this in 2016, but since Toyota is still advertising about its hybrid “that doesn’t need to be plugged in,” we thought it was worth updating and repeating.]

Noen av de beste valgene blant hybrider og plug-in hybrider vi har testet:

Veiprøve: 2022 Hyundai Sonata Hybrid

Minnepenn: 2023 Toyota Prius Hybrid

Veiprøve: 2022 Ford F-150 Hybrid

Veiprøve: 2022 Jeep Grand Cherokee Plug-in Hybrid

Minnepenn: 2023 Mitsubishi Outlander Plug-in Hybrid

Veiprøve: 2022 Kia Niro Plug-in Hybrid

[ad_2]

Se Kilden