Teknologi: Slik feilsøker du elektriske problemer

Mar 15, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Teknologi: Slik feilsøker du elektriske problemer

Tips for å diagnostisere strømproblemer i bilen din

Denne artikkelen kan inneholde tilknyttede lenker.

Med hvor avanserte og komplekse moderne biler er, er årsakene til elektriske problemer mer varierte enn noen gang. Selv om disse problemene kan ha ulike årsaker, for eksempel en løs elektrisk tilkobling, en sikring som har gått, eller til og med deler som tømmer batteriet for mye, trenger ikke å være altfor komplisert eller smertefullt å få kjøretøyet i gang igjen.

Her er en enkel guide til hvordan du kan feilsøke de vanligste elektriske bilproblemene.

feilsøke elektriske problemer;  Bilde av kelpfish fra Depositphotos
Noen få verktøy kan hjelpe deg med å spore opp elektriske problemer

Observer bilens oppførsel

Når det gjelder elektriske problemer i biler, vil de fleste peke på batteriet som hovedårsaken. Mens strømkilden faktisk er en av de vanligste kildene til problemet, er bilens elektriske system mye mer allestedsnærværende og altomfattende enn batterier alene.

Akkurat som all feilsøking, starter implementering av den riktige løsningen med å lete etter manifestasjoner av rotproblemet. Sjekk for eksempel om lysene er svakere enn vanlig, om det er uvanlige klikkelyder eller en brent plastlukt, om startmotoren din går rundt, eller om motoren ikke starter i det hele tatt.

Selv om du kan ha en omtrentlig måler på problemet selv, betyr det ikke nødvendigvis at du kan ta DIY-ruten. Hvis du for eksempel eier en muskelbil, høyytelsesbil eller et europeisk luksuskjøretøy, er det alltid bedre å ringe en Europeisk bilsenter siden de er best kvalifisert til å fikse bilenes intrikate elektriske problemer.

Akkurat som alt vedlikehold, hjelper det å få eksperter til å se på problemet med å gi direkte og langsiktige løsninger, noe som hjelper deg med å spare penger og tid i det lange løp.

Sjekk batteriets levetid

Batteriet ditt er en av hovedkomponentene i kjøretøyets elektriske system. Dette er grunnen til at et dødt eller døende batteri oftest forårsaker en rekke problemer, inkludert dimmede frontlykter, problemer med å starte motoren eller et generelt svakt elektrisk system.

Enten du er det feilsøking av hybridbiler eller tradisjonelle gassdrevne kjøretøy, er det alltid nyttig å ha et multimeter i verktøykassen. Et multimeter er designet for å måle en komponents elektriske strøm eller spenning, noe som gjør det til et must for å feilsøke bilens elektriske problemer.

feilsøke elektriske problemer;  Bilde av obencem fra Depositphotos
Det er greit å henvende seg til eksperter for å få hjelp med et komplekst moderne kjøretøy

Koble multimeterets ledninger til batteriets terminaler, og det vil måle batteriets helse. Et fulladet batteri vil lese et sted rundt spenningen som er angitt på batteriets etikett. Hvis multimeterets avlesning er lavere enn dette, må batteriet lades eller skiftes.

Test dynamoens avlesning

Hvis batteriets avlesning faller innenfor normalområdet, men du fortsatt opplever symptomene som er oppført ovenfor, kan det være dynamoen din som må sjekkes. Selv om batteriet er bilens strømkilde, er det dynamoen som distribuerer strømmen til bilen og lader batteriet.

Akkurat som batterier bruker du også et multimeter for å sjekke dynamoens helse. Med motoren slått av, skal multimeteret lese 12 til 13 volt. Hvis resultatene er lavere enn 12 volt, lad opp batteriet først, og fortsett å bruke multimeteret mens motoren går. Deretter, hvis multimeterets resultat faller et sted mellom 14 til 15 volt, fungerer dynamoen normalt.

Vurder din starter, ledninger og sikringer

Enten du bruker bilens originaldeler eller du har lagt til endringer i kjøretøyet dittstarteren er en komponent som mest sannsynlig vil holde seg med deg gjennom hele bilens levetid.

I utgangspunktet er starteren ansvarlig for å koble inn motorens svinghjul for å få den til å starte. Hvis bilen din ikke starter til tross for at batteriet og dynamoen fungerer bra, eller hvis motoren starter tregt, kan starteren være årsaken.

feilsøke elektriske problemer;  Bilde av Esmihel Muhammad Pexelphotos
Spor opp dine elektriske problemer før de forlater deg ved siden av veien

Ved hjelp av et multimeter, test starterens spenning. Hvis multimeteret viser 12 volt og blir lavere når du starter motoren, betyr det at starteren fungerer bra. Men hvis det ikke er spenning, må du kanskje sjekke startreléet og ledningene. Hvis det er spenning, men starteren ikke kobles inn, kan det være på tide å bytte starteren.

Bortsett fra starteren, kan du også sjekke sikringene og ledningene hvis noen av disse forårsaker dine elektriske problemer. Sikringer beskytter det elektriske systemet mot overbelastning og kortslutning, mens ledningene transporterer strømmen til forskjellige deler av kjøretøyet ditt.

I et nøtteskall

Selv om bilelektriske problemer kan være skremmende med deres kompleksitet, kan det være enklere å reparere disse problemene enn man skulle tro. Bare husk disse tipsene for å få en generell forståelse av hvordan du kan diagnostisere og reparere bilelektriske problemer.

Først, husk at kretser ikke vil fungere uten en strømkilde. Fra denne strømkilden må en minimumsspenning genereres for at kretsene skal fungere korrekt. Til slutt kan strøm bare flyte når alle kretser har kontinuitet.

Med disse i tankene kan du begrense årsakene til bilens elektriske problemer til lav eller ingen spenning, overdreven motstand eller tap av kretskontinuitet.

[ad_2]

Se Kilden