Tesla Autopilot godkjent i 2019-sak som involverte Model S, saksøker tildelt null erstatning

Apr 22, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Tesla Autopilot sviktet ikke i å fungere trygt i tilfelle en 2019-ulykke som involverte en Model S i California, fant en jury i staten fredag.

Justine Hsu fra Los Angeles saksøkte Tesla i 2020 etter en ulykke som skjedde året før førte til at hun fikk brudd i kjeve, manglende tenner og nerveskader i ansiktet etter at Model S hennes angivelig svingte inn i en fortauskant mens hun opererte på autopilot.

Hsu mente at autopiloten hadde en feilaktig design, noe som bidro til ulykken, og saksøkte Tesla i et forsøk på å kreve over 3 millioner dollar i erstatning.

Tesla nektet ansvar for ulykken og sa at Hsu brukte autopilot i bygatene, en handling som bilprodusenten advarte mot å gjøre, Reuters sa i sin rapport. Tesla Autopilot skulle kun brukes på motorveier.

Fredag ​​tilkjente en Superior Court i Los Angeles Hsu null erstatning og frikjente Tesla for overtredelse. Juryen sa at kollisjonsputen, som Hsu hevdet forårsaket de forskjellige ansiktsskadene da bilen kolliderte med fortauskanten, ikke unnlot å opptre hensiktsmessig og utførte trygt. Den fant også at Tesla ikke med vilje unnlot å avsløre fakta om kjøretøyets drift til henne, heter det i rapporten.

Det er en banebrytende seier for Tesla i det som sannsynligvis er den første av mange fremtidige saker som involverer en saksøker involvert i en ulykke og en bilprodusent som utvikler semi-autonome kjøretøyegenskaper.

I tilfellet med Tesla har selskapet tilbudt sine robuste førerassistansesuiter, inkludert autopilot og full selvkjøring, til kunder til en pris. Imidlertid har de forskjellige advarslene bilprodusenten har lagt frem på sin nettside og brukermanualer ikke forhindret sjåfører fra å bruke dem uansvarlig.

Dessverre er det ikke den første forekomsten av en ulykke mens autopilot eller FSD har vært engasjert. Tesla Autopilot ble anklaget for å være aktiv i en krasj i 2021 i Texas som tok livet av to personer.

Imidlertid fant National Transportation Safety Board (NTSB) at for høy hastighet var årsaken til ulykken og ikke autopilot.

Selvfølgelig er dette bare ett tilfelle, men i Hsus sak ble Tesla frikjent for enhver forseelse, og det er en stor seier for bilprodusenten når den går videre med utviklingen av førerassistansesuiter.

Jeg vil gjerne høre fra deg! Hvis du har kommentarer, bekymringer eller spørsmål, vennligst send meg en e-post på [email protected]. Du kan også nå meg på Twitter @KlenderJoeyeller hvis du har nyhetstips, kan du sende oss en e-post på [email protected].

Tesla Autopilot godkjent i 2019-sak som involverte Model S, saksøker tildelt null erstatning








[ad_2]

Se Kilden