Tesla FSD Beta 10.69.2.4 — Siste forbedringer og nagende feil

Nov 21, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Her er min siste oppdatering om hvordan Tesla Full Self Driving (FSD) beta utvikler seg, noen av de siste forbedringene samt irriterende feil.

Bakgrunn (delt i tidligere artikler)

21. oktober 2021 fikk min kone og jeg først tilgang til FSD Beta. Vi har brukt det hver dag siden bortsett fra de 79 dagene da vi midlertidig mistet tilgangen.

I over 300 dager har min kone og jeg besatt brukt og observert Tesla FSD Beta i vår Model 3 til 7 versjoner av programvaren: V10.5, V10.8, V10.10, V10.11.2.1, V10.12.2, V10.69, og nå den nyeste, V10.69.2.4.

Jeg betalte $6 000 ekstra for Full Self Driving da jeg kjøpte Tesla Model 3 i oktober 2019. Kostnaden for å legge til Full Self Driving til Teslaen din eller med nye Tesla-kjøp er nå $15 000. Jeg forstår at min kone og jeg er blant de ~160 0000 kundene som nå har tilgang til FSD Beta. Etter min mening var den første versjonen av FSD Beta V10.5 en enorm økning i funksjonalitet. I de 6 versjonene siden har det vært betydelige forbedringer, men det har også vært irriterende feil og tilbakeslag.

Jeg må fortsatt være klar til å gripe inn øyeblikkelig, og FSD er ubrukelig når jeg prøver å gå inn i en travel gate ved et stoppskilt, spesielt når biler følger tett bak deg. Dessuten må du virkelig slå den av i tett trafikk og komplekse situasjoner.

Mer generelt har min kone og jeg nå kjørt vår Tesla Model 3 i tre år, inkludert kyst til kyst-kjøring, og kilometertelleren min viser 81 289 miles. Vi elsker fortsatt bilen.

Nylige observasjoner ved bruk av FSD Beta V10.69.2.4

Vi brukte FSD Beta nylig for en biltur på 1500 mil, men mesteparten av resten av bruken vår nylig har vært for lokal kjøring i Provo, Utah og Saint George, Utah, storbyområdene.

Nylige betydelige forbedringer

FSD Beta har hatt en rekke spesifikke feil hvor det ikke er gjort vesentlige korrigeringer over flere programvareoppdateringer. Det er flott å se at noen av feilene er rettet med V10.69.2.4.

Rotary, stor forbedring: Med vanlig automatisk styreassistent klarer ikke bilen din å gjøre de skarpe svingene i dreiehjulet og feiler midtveis. Frem til den siste versjonen av FSD Beta V10.20.2.4, ville bilen vår stoppet død før den gikk inn i rotaryren, men deretter forhandlet rotatoren på riktig måte. Med den nyeste programvareoppdateringen, vil bilen vår behandle rotatoren riktig – som et vikeskilt – hvis ingen biler nærmer seg deg. Jeg eksperimenterte med rotarer flere ganger. Oppførselen var riktig mesteparten av tiden. Det var imidlertid noen få ganger da bilen vår nettopp stoppet midt på rotaryen.

Storebror ser på er mer avslappet: FSD Beta-driverovervåking ser ut til å være nylig mer avslappet. Med FSD Beta (og i nyere tid også for smart cruise og automatisk styreassistent) ser kameraet over bakspeilet på ansiktet ditt. Systemet kan fortelle om du ser på skjermen til høyre, ser ned på telefonen eller på noe du spiser, og kanskje til og med om øynene dine er lukket. Hvis du fortsetter å gjøre noen av disse tingene, får du en hørbar og visuell advarsel. Den siste programvareoppdateringen ser ut til å gi deg mer tid, kanskje 30 sekunder, før den gir deg en advarsel.

Kjører ikke stoppskilt lenger: Inntil siste versjon av programvaren, ville bilen vår kjøre stoppskiltet der 1650 North tar en T inn på Snow Canyon Parkway i Saint George, Utah. Bilen vår vil nå stoppe ved stoppskiltet før vi fortsetter.

Skifter kjørefelt riktig til venstre når det blir varslet om stenging av kjørefelt ved byggefat. Tidligere fortsatte bilen min i høyre kjørefelt og virket som om tønnene ikke var der. Om bilen min faktisk ville unngå tønnene når den først kom opp til dem, vet jeg ikke, for jeg ville latt være i nærheten av siste øyeblikk. Jeg har bare observert dette på ett sted, så gi meg beskjed hvis du også har sett denne forbedrede oppførselen.

En utmerket ny funksjon i den nyeste programvaren: Bremse-/akselerasjonsvisningen er forbedret: Ved akselerasjon vises en grå linje til høyre der lengden er proporsjonal med størrelsen på akselerasjonen. Når du bremser ned, vises en grønn linje til venstre hvor lengden på linjen er proporsjonal med mengden regenerativ bremsing. Den nye funksjonen er at når friksjonsbremsing oppstår, vises en ny grå linje til venstre for den grønne linjen hvor lengden på den grå linjen er proporsjonal med intensiteten på friksjonsbremsingen.

Andre oppdateringer

5 streik og du er ute! Du har et budsjett på 5 tvangsfrigjøringer før dine FSD Beta-privilegier blir tilbakekalt. Du får en tvungen utkobling når du ikke klarer å sette riktig mengde dreiemoment på rattet lenge nok, ser på veien ofte nok eller går over 85 mph med FSD aktivert. Jeg mistet FSD-privilegiene mine fordi min kone og jeg hadde 5 tvangsfrigjøringer for noen måneder siden, men tilgangen ble gjenopprettet 79 dager senere for noen måneder siden. Min kone og jeg har nå kjørt i et par måneder uten ytterligere brudd. Vi har fortsatt 4 tvangsfrigjøringer igjen. Jeg er mer forsiktig med å se på veien oftere. Også hvis jeg blir varslet om min uoppmerksomhet med hørbare og visuelle advarsler, slår jeg umiddelbart av FSD Beta og slår den på igjen for å få en ny start. Dessuten slår jeg av FSD Beta hvis jeg trenger å overskride 85 mph.

Bremsing: Zach og jeg foretrekker at når det er nok tid, vil bilen begynne å bremse tidligere, slik at bare regenerativ bremsing er nødvendig. Etter å ha observert denne oppførselen en stund, ser jeg at friksjonsbremsene brukes svært lite til de fleste stopp selv med ganske kraftig bremsing. (Du kan se friksjonsbremsingen som en grå linje på berøringsskjermen, mens regenerativ bremsing skaper en grønn linje.)

Det jeg elsker mest med FSD Beta: FSD Beta vil ikke kjøre bilen din inn i garasjen eller rygge den ut. Men hvis du går tilbake inn i garasjen din, er det veldig gøy å sette seg inn i bilen, sette den i kjøring, trekke ned den riktige stokken to ganger og få bilen til å kjøre deg ut av garasjen og ut på gaten og deretter perfekt uten innblanding til de fleste steder som du legger inn i NAV. (Redaktørens merknad: Jeg opplever fortsatt sjelden, eller aldri, en perfekt kjøretur på FSD Beta – selv ikke en kort avstand. Men erfaringene varierer med programvaren. – Zach)

De mest alvorlige gjenværende problemene

Feil kjørefeltvalg og unnlatelse av å følge navigasjonsruten. Jeg har observert flere ganger når FSD Beta vil foreta et kjørefeltvalg som er inkonsistent med navigasjonsruten. Verre: noen ganger vil bilen min også avvike fra navigasjonsruten jeg har valgt. Dette er ganske nervepirrende. Du ser den heltrukne blå linjen som indikerer ruten navigasjonen leder bilen din til å ta, og plutselig avviker den fra denne ruten uten klar grunn.

Stopper for tidlig ved noen stoppskilt: Noen ganger stopper bilen min 30 fot foran et stoppskilt. Bilen min vil da krype frem ganske lang avstand til den har fri sikt til krysstrafikk før den akselererer fint. Dette har vært et problem helt siden stopp ved stopplys og stoppskilt ble innført med FSD for et par år siden. Jeg trodde dette problemet var løst, men det har det ikke. Merk: med tidligere versjoner av FSD Beta ville bilen min akselerere for sakte også, men det har blitt forbedret.

Du kan starte FSD Beta på en stor butikkparkeringsplass: Men du trenger lykke til for at bilen din faktisk skal finne veien ut. Det meste av styringen til FSD Beta er veldig jevn og nøyaktig. Det holder bilen i midten av kjørefeltet på motorveier bedre enn jeg kan gjøre manuelt. Men på en parkeringsplass, svinger i svært lave hastigheter, vil rattet rykke som en gal mann kjører som den gjør svingene. Noen ganger vil dessuten FSD Beta ta deg til en blindvei.

Fantombremsing er fortsatt ikke løst: Bilen min vil fortsatt utføre regenerativ fantombremsing ganske ofte. Dette betyr at den vil bremse uten noen åpenbar grunn. Jeg holder foten lett hvilende på gasspedalen slik at jeg kan blokkere dette om nødvendig. Det er irriterende, men bremsingen er svært sjelden ekstrem, og jeg trenger bare å blokkere den hvis noen følger meg tett.

Les mine tidligere artikler for en mer fullstendig beskrivelse av FSD Beta, dens evner og feil.

I kommentarfeltet, vennligst gi meg dine egne observasjoner, spesielt om fantombremsing og ny oppførsel med V10.69.2.4 (siden den ble utgitt bare nylig), klager osv.


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden