[ad_1]
I 6 måneder har min kone og jeg brukt forskjellige FSD Beta V10-versjoner. Nylig har vi hørt om Tesla som jobber med en stor oppgradering til V11. Denne oppgraderingen vil inkludere store forbedringer, inkludert å sette den lokale kjørestabelen sammen med langdistansekjøringen til en enhetlig helhet. Vi hørte rapporter om folk som har lastet det ned i flere uker. Endelig fikk vi oppgraderingen vår, så her er rapporten min om hva jeg har observert så langt.
I et nøtteskall: Oppgraderingen viser merkbare forbedringer i jevnhet og tidligere kjørefeltendringer. Imidlertid ser jeg fortsatt noen av de mest irriterende feilene (f.eks. fantombremsing og feil kjørefeltvalg ved stopplys). Atferden ved rotary/rundkjøring er nå ofte perfekt, men andre ganger stoppet bilen min midt i rotaryen. Ved en annen anledning stoppet også bilen min midt i et veikryss. Bunnlinjen: Du må fortsatt være klar for umiddelbar intervensjon i enhver kompleks eller tung trafikksituasjon.
Bakgrunn
Bare så du vet det: Min kone og jeg har nå kjørt vår Tesla Model 3 i 3,5 år, inkludert kyst-til-kyst-kjøring, og kilometertelleren vår viser 94 592 miles. Vi elsker det fortsatt!
21. oktober 2021 fikk min kone og jeg første gang tilgang til FSD Beta. Vi har brukt og observert FSD Beta gjennom 9 versjoner av programvaren V10.5, V10.8, V10.10, V10.11.2.1, V10.12.2, V10.69.2.4. og nå den “store” oppdateringen til V11.3.6 Til å begynne med brukte vi FSD Beta hele tiden, men den har lite ekstra nytte enn “Autosteer Beta” på lengre turer, og det er større sannsynlighet for at du vil gjøre en feil og ha programvare tatt fra deg. Akkurat nå gjorde jeg den feilen å la den være aktiv på en lengre tur. Det var et par hunder som kjørte i en lastebilseng som gikk forbi oss på motorveien. Jeg satte fart for å vise hundene til barnebarna mine og overskred fartsgrensen på 85 mph FSD Beta. Før jeg visste ordet av det, hadde jeg brukt opp to av de fem tildelte tvangsfrigjøringene. Hvorfor to? Jeg har ingen anelse. Den ene trøsten er løftet om at hvis jeg overskrider grensen min på 5, vil jeg bare miste tilgangen i to uker i stedet for den tidligere uspesifiserte perioden. Bunnlinjen: Bruk kun FSD Beta på korte turer i bygater der den vil gjøre alle svingene for deg og du kan konsentrere deg om å ikke bryte noen regler.
Når jeg kjører normalt uten automatisk assistanse, er det som om jeg er på min egen autopilot. Mesteparten av tiden tenker jeg ikke aktivt på det, men jeg gjør instinktivt det rette. Selv i tett trafikk er jeg ganske avslappet. Med hvilken som helst Tesla er Autosteer-funksjonen en enorm stressreduksjon på lange turer. Men ironisk nok, når du bruker FSD Beta for autonavigasjon i bygater, er det stressende! Jeg ser alltid etter at det går galt eller blir for engstelig. Jeg må alltid være klar til å gripe inn umiddelbart.
Jeg betalte $6 000 ekstra for Full Self Driving da jeg kjøpte Tesla Model 3 i oktober 2019. Kostnaden for å legge til Full Self Driving til Teslaen din eller med nye Tesla-kjøp er nå $15 000. Du kan også leie programvaren for $99/mnd hvis du har kjøpt Enhanced Autopilot eller $199/mnd hvis ikke. Jeg forstår at min kone og jeg nå er blant de 500 0000 kundene som har tilgang til FSD Beta.
Elon Musk har lovet at alle Tesla-sjåfører som kjøpte bilene deres etter 2016, da hele spekteret av kameraer ble installert, til slutt vil kunne leie ut bilene sine som robotakser. Hva er sjansene for at dette skjer??? Ikke sannsynlig! Til å begynne med, etter å ha gjennomlevd 10 versjoner av programvaren, har vi sett inkrementelle forbedringer, men alltid alvorlige feil og til og med noen tilbakeglidninger som gjør at vi føler at vi ikke er nærmere ekte nivå 5-automatisering enn vi var med den første versjonen vi testet. Teslaer produsert etter våren 2019 (som min) fikk også Hardware 2-oppgraderingen, som har mye større datakraft enn den forrige versjonen. Det er bare med vanskeligheter at eiere av de tidligere versjonene har klart å få denne oppgraderingen. Nå får vi vite at Teslaer produsert etter sommeren 2023 vil få oppgraderte kameraer og en enda kraftigere datamaskin. De millioner av eiere av de tidligere versjonene, som meg, vil ikke kunne få disse oppgraderingene.
Etter min mening var den første versjonen av FSD Beta V10.5 som jeg testet en enorm økning i funksjonalitet. Du kan angi et sted i navigasjonen, og bilen vil automatisk kjøre deg dit. I de 10 versjonene siden har det vært betydelige forbedringer, men det har også vært gnagende feil og tilbakeslag. Med FSD Beta V11.3.6 må jeg fortsatt være klar til å gripe inn øyeblikkelig, og den er ubrukelig når jeg prøver å gå inn i en travel gate ved et stoppskilt, spesielt når en bil følger like bak deg. Dessuten må du virkelig slå den av i tett trafikk og komplekse situasjoner. Merk: Det kan være en viss forbedring på dette området med V11.3.6, men jeg har ikke hatt en sjanse til å teste den grundig.
Jeg kan velge mellom 4 automatiseringsnivåer: 1) Trafikkbevisst cruisekontroll 2) Autostyring uten navigasjon 3) Cruise og autonavigasjon på motorveier med begrenset tilgang og 4) Full selvkjøring (beta) med autonavigasjon i bygater . Merk: I figur 2 ser du automatiseringsvelgeren. Med bare Autostyring valgt får du tynne blå linjer på hver side av kjørefeltet. Med autonavigasjon på motorveier med begrenset tilgang (Beta), får du en blå linje midt i kjørefeltet. Med Full Self-Driving (Beta) V11.3.6 valgt, får du en kraftig bred linje i midten av kjørefeltet som vist i figur 1. Bunnlinje: du kan se hvilket automatiseringsnivå du har valgt ved å observere hvilket av de tre forskjellige typer linjer du ser i kjørefeltet.
Nylige observasjoner ved bruk av FSD Beta V11.3.6
Nylige betydelige forbedringer
Rotary/rundkjøring, stor forbedring noen ganger: Med standard Automatic Steering Assist klarer ikke bilen din å gjøre de skarpe svingene i dreiehjulet og feiler midtveis. Frem til FSD Beta V10.20.2.4 stoppet bilen min før den gikk inn i rotatoren, men forhandlet deretter rotaryen ordentlig. Med den siste programvareoppdateringen, vil bilen min behandle rotaryen på riktig måte som et vikeskilt hvis ingen biler nærmer seg deg og fortsette å navigere riktig gjennom rotaryen. Jeg eksperimenterte med rotarer flere ganger med V11.3.6. Oppførselen var riktig mesteparten av tiden. Derimot, noen ganger stoppet bilen min midt på rotaryen. Merk: Det var også en anledning der bilen min stoppet midt i et vanlig veikryss.
Tidligere kjørefeltendringer: I tidligere versjoner ventet bilen min ofte til siste mulige øyeblikk for å gjøre filskifte nødvendig for å gjøre en sving. Ofte ville det være for sent, og det ville gå glipp av svingen. Med FSD Beta V11.3.6 svinger bilen min inn i riktig kjørefelt og gjør en veldig jevn sving inn i svingfeltet mye tidligere.
Kjører ikke stoppskilt lenger: Inntil en nyere versjon av programvaren, ville bilen min kjøre stoppskiltet der 1650 North gjør en T inn på Snow Canyon Parkway i Saint George, Utah. Bilen min vil nå stoppe ved stoppskiltet før jeg fortsetter.
Stopper nå riktig ved stoppskilt: I tidligere versjoner stoppet bilen min opptil 25 fot før noen stoppskilt før den krøp sakte fremover. Med FSD Beta V11.3.6 vil bilen min nå stoppe riktig ved alle stoppskilt.
Mykere, mer nøyaktig oppførsel på parkeringsplasser i store butikker: Tidligere, på store parkeringsplasser, ristet rattet mitt nervøst og oftere enn ikke havnet i en blindvei i stedet for parkeringsplassens utgang. Med V11.3.6 er rattoppførselen mye jevnere, og navigasjonen som går inn og ut av parkeringsplasser er mer pålitelig.
Storebror ser på: Med FSD Beta (og nylig også for smart cruise og automatisk styreassistent) ser kameraet over bakspeilet på ansiktet ditt. Systemet kan fortelle om du ser på skjermen til høyre, ser ned på telefonen eller på noe du spiser, og kanskje til og med om øynene dine er lukket. Hvis du fortsetter å gjøre noen av disse tingene, får du en hørbar og visuell advarsel. Holder du på enda lenger, får du en tvungen utkobling.
5 streik og du er ute! Du har et budsjett på 5 tvangsfrigjøringer før dine FSD Beta-privilegier blir tilbakekalt. Du får en tvungen utkobling når du ikke klarer å sette riktig mengde dreiemoment på rattet lenge nok, ikke klarer å se på veien ofte nok, eller går over 85 mph med FSD aktivert. Vi mistet våre FSD-privilegier to ganger fordi min kone og jeg hadde 5 tvangsfrigjøringer for noen måneder siden, men tilgangen ble gjenopprettet flere uker senere hver gang. Min kone og jeg kjørte i et par måneder uten brudd med V10.69.4 fordi vi bare brukte den til lokale turer. Som jeg beskrev tidligere, fikk vi to tvunget utkoblinger på vår første tur med V11.3.6 ved å overskride 85 mph med FSD Beta aktivert. Så vi har nå et budsjett på bare 3 tvangsfrigjøringer før vi mister det igjen. Denne gangen vil vi visstnok miste den i bare 2 uker. Merk: du må slå av FSD Beta hvis du vil overstige 85 mph.
Det jeg elsker mest med FSD Beta: FSD Beta vil ikke kjøre bilen din inn i garasjen eller rygge den ut. Men hvis du rygger bilen ut av garasjen og ut på gaten, er det veldig gøy å sette den i kjøring, vente på at rattikonet dukker opp, dra ned den riktige stokken to ganger og få bilen til å kjøre deg perfekt unna (noen ganger uten inngrep), både i bygater og med blandet by- og landeveiskjøring, til et hvilket som helst sted du legger inn i NAV.
De mest alvorlige gjenværende problemene
Feil kjørefeltvalg og unnlatelse av å følge navigasjonsruten. Jeg har observert flere ganger med tidligere versjoner når FSD Beta vil foreta et kjørefeltvalg som er inkonsistent med navigasjonsruten. Verre: noen ganger vil bilen min også avvike fra navigasjonsruten jeg har valgt. Dette er ganske nervepirrende. Du ser nå den solide brede blå linjen (se figur 1) som indikerer ruten navigasjonen leder bilen din til å ta. Jeg vil gjerne høre fra andre om denne oppførselen har blitt bedre med V11.3.6.
Fantombremsing er fortsatt ikke løst: Bilen min vil fortsatt utføre fantombremsing ganske ofte. Dette betyr at du vil få moderat bremsing uten noen åpenbar grunn. Jeg holder foten lett hvilende på gasspedalen slik at jeg kan blokkere dette om nødvendig. Det er irriterende, men bremsingen er svært sjelden ekstrem, og jeg trenger bare å blokkere den hvis noen følger meg tett.
I kommentarfeltet, vennligst gi meg dine egne observasjoner, spesielt om fantombremsing, ubeskyttede venstresvinger og annen ny oppførsel, klager osv. med V11.3.6. Jeg har ikke hatt det lenge nok til å evaluere all oppførsel.
Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!
Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.
Solar PV & Farming — Trender i Agrivoltaics
Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.
Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…
Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!
Takk skal du ha!
[ad_2]
Se Kilden