Tesla Model 3 og Tesla Full Self Driving (Beta) på ~1500 Mile Cross-Country Adventure

May 28, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Figur 1: Fra Utah vinter til Wisconsin sommer. Alta, Utah/Three Lakes, Wisconsin. juli 2007/mars 2023. Bilder av Fritz Hasler.

Om våren tar min kone, den lille hunden vår og jeg vår årlige tur på ca. 1500 mil fra vinterhjemmet vårt i Utah til sommerhuset vårt ved innsjøen i Nord-Wisconsin i vår Tesla Model 3. De fleste snøfugler fra Utah drar sørover om vinteren, men som innfødte i Wisconsin, tror vi at vintrene i Nord-Utah er milde, og som alpinskiinstruktør likte jeg monsteret på 900-tommers rekordsnøfall i år (se figur 1).

Hopping fra Supercharger til Supercharger i 5 stater

Vår langdistanse, dobbelmotormodell 3 har en EPA-rekkevidde på 310 miles, men med to store e-sykler på baksiden er alt mer enn 130 miles en strekning. Heldigvis har Tesla bygget ut sitt Supercharger-nettverk, inkludert på vår I-80 og I-90 Minneapolis-rute, så det er ikke noe problem. I en alder av 83 år er ladeintervallet på ca. 1,5 timer perfekt for badepausene mine, og min kone får gå tur med hunden vår Zuni. Etter pausene våre venter vi sjelden mer enn 10 minutter til før vi når 80 % kostnad. Lading over 80 % er så sakte at det ikke er verdt det. Vi stoppet totalt 16 ganger for Supercharging: 5 ganger i Wyoming, 6 i South Dakota, 3 i Minnesota og 2 i Wisconsin. Vent, trekk fra en for destinasjonsladeren på Bavarian Inn i Custer, South Dakota (se figur 2).

Figur 2: Tesla destinasjonslader på Bavarian Inn. Custer, South Dakota. 13. mai 2023. Foto Fritz Hasler.

Vi stoppet også for å se min fetter og hans kone i Sioux Falls, så det var et ekstra Supercharger-stopp vi vanligvis ikke gjør. Normalt ville vi Supercharge totalt 15 ganger på turen. På tidligere turer var vi ikke i stand til å bruke destinasjonsladere fordi hotellene min kone fant ut at tillatte kjæledyr ikke hadde destinasjonsladere. Vanligvis finner vi et hotell i nærheten av en Tesla Supercharger, og jeg slipper kona av på hotellet og lader mens jeg ser på ytterligere 25 minutter Tilbake til fremtiden 2 på Netflix. Bavarian Inn var flott! Vi dro opp til destinasjonsladeren og koblet til mens lederen tok tak i de to e-syklene mine og satte dem i et oppbevaringsrom. Låsen på sykkelholderen min fungerer ikke, så det var det trygge å gjøre. Neste kveld tok jeg med syklene opp til hotellrommet vårt.

Tesla Superchargers var ofte ledige på ruten vår og vanligvis ikke mer enn 100 fot fra et nærliggende hotell (se figur 4) hvor ledelsen var glade for å la oss bruke toalettene. I figur 4 kunne vi se hotellet bare 100 fot fra vårt første stopp ved Supercharger i Evanston, Wyoming.

Figur 3: Mary, Zuni, vår Tesla Model 3 og noen sykler. Wall South, Dakota. 16. mai 2023. Foto Fritz Hasler.

Figur 4: Hotell 100 fot fra Supercharger. Evanston, Wyoming. 13. mai 2023. Foto Fritz Hasler.

Det nærmeste toalettet var minst 300 meter fra bilen i Rock Springs, Wyoming. Derfor slapp jeg av kona mi i favorittbutikken hennes, TJ Maxx, og brukte toalettet deres før jeg dro til Supercharger. Det var et supermarked 50 meter fra Supercharger i Menomonie, Wisconsin. Supercharger i Wausau, Wisconsin, er på parkeringsplassen til Hilton Gardens Hotel, og det er en annen TJ Maxx og en Walmart noen få kilometer unna.

Etter å ha bodd på Bavarian Inn i Custer, South Dakota, var vi neste dag på Wildlife Loop i Custer State Park i nærheten. Custer har 1500 bison (bøfler), den nest største flokken i USA – se en som vandret inn på State Game Lodge-parkeringen i figur 6. De har også vår favoritt, en liten flokk esler som bare er for ivrige etter å spise kjeks og gulrøtter som min kone kommer med for dem – se figur 5.

Figur 5: Maria mater eselene. Custer State Park, South Dakota. 17. mai 2023. Foto Fritz Hasler.

Figur 6: Bison i State Game Lodge parkeringsplass. Custer State Park, South Dakota. 13. mai 2023. Foto Fritz Hasler.

Full Self Driving (Beta) Feil

Vi har Full Self Driving (Beta), men jeg synes det er for lett å skru opp med det på lange turer, så jeg bruker Traffic Aware Cruise Control og Autosteer (Beta) som standard. Derfor hadde jeg slått av FSD Beta før vi startet, men jeg hadde valgt alternativet å starte den med hver tur slik at den ble aktivert da vi begynte reisen. Jeg tenkte: La oss gi det en sjanse. Men jeg kom snart til å angre. Når du reiser gjennom avsidesliggende deler av Wyoming og South Dakota, fungerer ikke musikkstrømmingen ofte på grunn av dårlig mobilnettverksdekning. Det betydde at jeg måtte ty til spillelisten på iPhonen min paret med bilen min via Bluetooth. Det ville bare ikke koble seg sammen! Som en siste utvei restartet jeg Tesla-operativsystemet ved å trykke og holde nede de to rullehjulene på rattet. Jeg hadde lært at du kan gjøre dette selv når du kjører. Det er urovekkende i starten fordi skjermen blir helt svart. Bilen fungerer imidlertid fortsatt. Det positive: når omstarten var fullført, klarte jeg å koble iPhonen min til bilen og vi spilte musikk fra spillelisten min resten av turen. … Hurra! Det negative: Jeg ble distrahert nok under forsøkene på paring til at jeg fikk en ny tvungen frigjøring. Tre ned, to igjen. Jeg slo av FSD Beta igjen og fjernet merket for alternativet for å starte den opp for hver tur.

Full Self Driving (Beta) og Traffic Aware Cruise Control-notater på 1500-mile-turen

Fantombremsing har ikke blitt bedre med den nyeste versjonen av FSD Beta, V11.3.6. Det skjedde med oss ​​flere ganger på vår 1500 mil lange reise. Jeg antar at ytelsen til Traffic Aware Cruise Control og FSD Beta er den samme når det gjelder fantombremsing. FSD Beta ville heller ikke passere et langsommere kjøretøy, men det ville returnere meg fint til høyre kjørefelt etter å ha passert. På den annen side ville Autosteer passere det langsommere kjøretøyet, men ville ikke gå tilbake til høyre kjørefelt. Gå figur!

Full Self Driving (Beta) i Nord-Wisconsin

FSD Beta fungerer veldig bra, for det meste, på de lite trafikkerte landlige veiene i Nord-Wisconsin hvis du er tålmodig. Du trenger vanligvis bare å gripe inn når noen er bak deg og du ikke vil irritere dem. Det er veldig hyggelig å ha Autosteer-funksjonen på landlige veier uten gule eller hvite linjer.

derimotkjørte jeg 130 miles østover fra Three Lakes, Wisconsin, til Escanaba, Michigan (på Upper Peninsula of Michigan) og tilbake på tofeltsveier, og Jeg ble veldig forstyrret da FSD Beta ikke bare gjorde fantombremsing, men fantomsvinging! Den ville svinge til venstre noen få meter inn i motgående kjørefelt og deretter til høyre inn på den asfalterte skulderen. Jeg antar at den prøvde å unngå en imaginær fotgjenger, et dyr eller et dekk. Bare Gud vet? Hvis det ikke var trafikk i nærheten, ville jeg latt den gjøre denne manøveren, men det var veldig nervepirrende.

Jeg leser konstante rapporter i disse dager om de utrolige bragdene til AI (kunstig intelligens) som ChatGPT. Hver dag er jeg en del av et eksperiment med å drive AI. Hvis erfaringen min er prolog, er jeg ikke så bekymret for at AI skal overta verden med det første.


Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Tidligere Tesla-batteriekspert leder Lyten inn i ny litium-svovelbatteri-æra — Podcast:



Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…

Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!

Takk skal du ha!


Annonse





[ad_2]

Se Kilden