Tesla Model 3 Service- og vedlikeholdskostnader etter 3,75 år og 37 000 miles

May 14, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Min Tesla Model 3 Standard Range Plus (SR+) er 3 måneder unna 4-årsdagen, og nærmer seg 37 000 miles. Jeg fikk byttet luftfilter i dag, noe som betyr at det er på tide med en ny oppdatering på bilens drifts- og vedlikeholdskostnader.

Sist jeg skrev en oppdatering om vedlikeholdskostnadene for Model 3 var i august 2022, da jeg fikk rotert dekkene. Siden den gang har jeg hatt ett annet servicebesøk før i dag – for det samme, bytte av luftfilteret. Prisen var $57,78. Det var i oktober 2022, og luftfilteret var helt skittent. Jeg var ganske sikker på at jeg tidligere hadde blitt rådet til å bytte luftfilter en gang i året, men serviceteknikeren i dette tilfellet sa at det var det skitneste luftfilteret han hadde sett på lenge, og at jeg burde bytte filter. hver 6. måned eller så. Så 7 måneder senere fikk jeg det endret igjen. I dette tilfellet var den totale kostnaden $64,63 – lønnskostnadene gikk litt opp.

Det skitne (korreksjon: skitne) Tesla Model 3-luftfilteret ble skiftet ut i oktober 2022. Foto Zach Shahan | CleanTechnica.

Jeg fikk også levert noen tjenester uten kostnad. De små knappene til venstre på førersetet for å justere seteposisjonen begynte å falle av ganske lett for noen måneder eller så siden. De ble erstattet pro bono. Det tok noen sekunder.

Tesla Model 3-knapper for justering av førersetet fortsatte å falle av etter 3½ års bruk. Foto av Zach Shahan | CleanTechnica.

Så hvis du legger til kostnadene for oktober 2022 og mai 2023 ($57,78 + $64,63) til min tidligere levetid for service- og vedlikeholdskostnader totalt for Model 3 SR+ ($1 866,89), får du opptil $1 989,10, og mesteparten av disse kostnadene er kostnaden for mitt andre sett med dekk.

Å, vent, jeg glemte en utgift – spylervæske. Jeg brukte $2,48 i desember på spylervæske. Så kostnaden er opp til $1 991,58.

Vår Tesla Model 3 er på bakerste rad — dessverre har vi ikke denne ondskapsfulle, kule grønne innpakningen. Foto av Zach Shahan | CleanTechnica.

Nå kommer ikke dette til å vare lenge, siden Teslas servicetekniker fortalte meg at dekkene mine må skiftes ut igjen (omtrent 20 000 miles etter at det første settet med dekk ble skiftet). Så forvent at de 4-årige vedlikeholds- og servicekostnadene vil være en ganske stor del over $2000. Sidenotat: Noen forslag til nye Tesla Model 3-dekk og hvor man kan få tak i dem?

Foto av Zach Shahan | CleanTechnica.

Bortsett fra Teslas service- og vedlikeholdskostnader, for å se på totale eierkostnader, må vi undersøke driftskostnadene (dvs. ladekostnader). Jeg er imidlertid ikke godt rustet til det. Jeg har hatt mange gratis Supercharging-mil nesten siden jeg fikk Model 3 takket være alle Tesla-henvisningene jeg har gjort. Dessuten er det nok av gratis nivå 2-lading via ChargePoint-stasjoner på kjøpesentre i mitt område. Med andre ord betaler jeg sjelden noe for lading, og å måle ladekostnadene mine ville ikke være representativt for hva vanlige Tesla-eiere betaler.

I teorien bør man også vurdere avskrivninger, eller videresalgsverdi, men jeg tror det er best å undersøke først ved slutten av eierskapet. Og sist, men ikke minst, er det finansierings- og rentekostnadene. Det er imidlertid en personlig sak og det er en veldig enkel ting for alle som ønsker å kjøpe en Tesla å anslå basert på mengden kontanter de ville brukt på forhånd og finansieringsvilkårene som er tilgjengelige for dem.

Så jeg deler bare Teslas service- og vedlikeholdskostnader her. Skjønt, kanskje jeg vil revurdere de andre faktorene når jeg kommer til min 4-års anmeldelse av Tesla Model 3 SR+ om noen måneder.

Les flere Tesla Model 3 langsiktige gjennomgangsartikler her.

Se også: “15 år” med Tesla Model 3


Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Tidligere Tesla-batteriekspert leder Lyten inn i ny litium-svovelbatteri-æra — Podcast:



Jeg liker ikke betalingsmurer. Du liker ikke betalingsmurer. Hvem liker betalingsmurer? Her på CleanTechnica implementerte vi en begrenset betalingsmur en stund, men det føltes alltid feil – og det var alltid vanskelig å bestemme hva vi skulle legge bak der. I teorien ligger ditt mest eksklusive og beste innhold bak en betalingsmur. Men da er det færre som leser den! Vi liker bare ikke betalingsmurer, og derfor har vi bestemt oss for å droppe vår.

Dessverre er mediebransjen fortsatt en tøff, tøff virksomhet med små marginer. Det er en uendelig olympisk utfordring å holde seg over vann eller kanskje – gispe — vokse. Så…

Hvis du liker det vi gjør og ønsker å støtte oss, vennligst chip inn litt månedlig via PayPal eller Patreon for å hjelpe teamet vårt med å gjøre det vi gjør!

Takk skal du ha!


Annonse





[ad_2]

Se Kilden