Tesla Model Y vs. Ford Mustang Mach-E — Zach vs. Jo Debate

Oct 29, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Vi går videre til neste runde av Ultimate EV Bracket Battle, og dette er den beste kampen til nå. Det er den bestselgende elektriske SUV-en i USA kontra den nest bestselgende elektriske SUV-en i USA! Det er Tesla Model Y versus Ford Mustang Mach-E.

Nå, når vi sier at dette er de to bestselgende elektriske SUV-ene i USA, betyr det ikke at de er like i salgssummen. Ford solgte 28 089 Mustang Mach-E til september i 2022, mens vi anslår at Tesla solgte godt over 150 000 Model Y i USA i samme periode. Men hei, Ford kan bare produsere så mange Mach-E-er (selvfølgelig kan du si det samme om Tesla og Model Y), og bare fordi mange kjøper noe betyr det ikke at det er bedre enn noe annet (ahem, McDonald’s vs. en veggieskål fra Chipotle). Ikke desto mindre er vi her for en debatt, så Jo Borrás og jeg har valgt våre sider og er klare til å kjempe!

Jeg vil bare si på forhånd: Jeg går med Tesla Model Y, av grunner jeg forklarer nedenfor, men Mustang Mach-E er definitivt en av elbilene jeg på det varmeste kan anbefale til alle som liker den, og jeg nevner den alltid når noen spør om gode elbiler på markedet.

Med utgangspunkt i design, elsker jeg utseendet til Mustang Mach-E. Jeg synes det er en av de kuleste bilene/SUV-ene på veien. Imidlertid elsker jeg Teslas slanke, glatte, sporty design mer. Blandingen av minimalisme og dyktighet er suveren. Når det er sagt, er det så mange Model Y-er på veien nå, at jeg kan si at Mach-E får poeng for å se mer unik ut og fange blikket. Å ja, og Ford spikret det også med fargene! Jeg elsker noen av Fords fargealternativer. Men likevel – det glatte Tesla-designet vinner i mine øyne.

Jo: Jeg må innrømme på forhånd at selv om jeg hadde en sjanse til å kjøre en Mustang Mach-E Premium i flere dager denne vinteren, har jeg ennå ikke kjørt en Model Y. Det er en stor utelatelse, spesielt siden den bilen ser ut til å bli verdens mest solgte elbil. Mens vi planla dette innlegget, virket faktisk Zachary sjokkert (kanskje med rette) og foreslo at jeg ville gjøre akkurat det i forbindelse med denne anmeldelsen, noe som virket som en god idé … helt til min lokale Ford-presseflåte nådde ut for å si at de hadde en Grabber Blue Mustang Mach-E GT tilgjengelig for meg å kjøre – jeg gikk og kjørte den i stedet.

Beklager, Zach. Elons tøffe, høye tak, plass-egg minivan-avtale ser ut som om noen blåste opp en modell 3-formet ballong for mye, og den typen lat design kan bare ikke konkurrere med ponnibilens lange panser, kortdekkede løfte om moro.

Og i tillegg kan jeg bare ikke få meg selv til å tro at Model Y vil være mer interessant eller inspirerende å kjøre enn Model 3 – som deler en plattform med Y, men legger til et lavere cg og redusert masse til moroa -å-kjøre blanding. Hvis Mustang er en bedre kjøring enn athvordan kan vognversjonen konkurrere?

Zach: Jeg kan ikke forstå det og tror du er ganske mulig sinnssyk når du nedvurderer utseendet til en Tesla, og jeg vet at millioner er enige med meg, men jeg vet også at det er mange som synes de er blide og kjedelige. Men det er nok på design. Hva er neste kategori?

Faktisk kjører Model Y veldig likt Model 3, men selvfølgelig med mer en SUV-stil enn sedan-stil. Men Ford Mustang Mach-E kjører enda mer som en SUV fra mitt perspektiv. Jeg kjørte dem rygg mot rygg noen ganger, og selv om Mustang Mach-E absolutt har fordelene med en skateboard-batteripakke og sporty design og kjører på en mye morsommere måte enn en vanlig SUV, fant jeg ut at Model Y var strammere, føltes mer stabil og sportigere, og var morsommere. Jeg elsker Mach-E, men jeg følte absolutt at Model Y var litt mer en sjåfør-SUV.

En del av kjøreopplevelsen er selvfølgelig interiøret og opplevelsen. Jeg vet at mange liker innsiden av Mustang Mach-E, og jeg, som mange, likte spesielt den blå sømmen på Grabber Blue-modellen jeg hadde. Imidlertid vinner det rene, glatte, enhetlige interiøret i Model Y fortsatt i mine øyne. Og selv om jeg har problemer med den dårlige lydisoleringen på min Model 3, fant jeg ut at Model Y var betydelig bedre og veistøyen redusert. Når det er sagt, vil jeg gi Mustang Mach-E poeng på et fortsatt roligere interiør.

Jo: Dette er en tøff en. Vi kommer alltid til dette punktet med Tesla-artiklene, gjør vi ikke? Designet snakker bare ikke til meg i det hele tatt, interiør eller eksteriør. Jeg tror Fords oversettelse av beklager styling-signaler til SUV-kroppen er mer vellykket.

Når det er sagt, er det ganske tydelig at Ford la Teslas designkort da den la ut Mach-E-dashbordet. Visuelt sett er det en litt generisk kopi – bare adskilt i kraft av en større skjerm, og en de ikke har utnyttet best mulig.

Zach: Ford gjorde et modig trekk på infotainment, imho. Bilgiganten i Detroit lærte uforskammet av Tesla og stakk en gigantisk berøringsskjerm i midten for nesten alt. Det krever mot og ydmykhet. Og jeg syntes skjermen fungerte bra og var godt organisert.

men, Teslas infotainment-skjerm er fortsatt litt kulere, og det er sååååååååååååååå mye mer å ha det gøy med. Jeg vil ikke liste opp alt eller til og med det meste, men vil bare merke meg: Disney+, Netflix, Hulu, noen gode videospill, «Caraoke», skisseblokk, en musikkproduksjonsapp, forskjellige morsomme påskeegg og mer.

Dessuten skulle jeg ønske Ford hadde hoppet fremover og snudd skjermen sidelengs (lengre horisontalt) i stedet for å gå den gamle modellen Model S-ruten. Den ene tingen jeg vil si at jeg gjøre faktisk som er inkludert skive / knott for noen bruksområder. Jeg bare liker det, og jeg er enig med de som sier at noen ting er bedre å stole på muskelminne.

Men seriøst, Ford Mustang Mach-E infotainmentsenter er ganske bra. En av de beste på markedet.

Jo: Veldig gode poeng. Det eneste jeg vil legge til er at Ford sannsynligvis forpliktet seg til det vertikale designet før Model Y ble ansett som standard. Jeg tror nok de har referanseindeksert MX.

Alt som er sagt, jeg likte ikke måten Ford håndterte lading i dashbordet.

Zach: Å ja, og det er lading!

Ingenting slår Teslas Supercharger-nettverk. Faktisk kommer ingenting annet i nærheten, selv om nettverkene Electrify America og EVgo fortsetter å forbedre seg.

Men hei, kampen er lenge vunnet – jeg skal la deg komme med dine siste argumenter.

Jo: Supercharger-nettverket er Teslas ess i hullet, i enhver samtale. Jeg tror ikke EA, EVgo eller noen av de andre nettverkene hører hjemme i den samme samtalen, ærlig talt … men Tesla ser ut til at den kommer til å åpne det opp for andre merker, og da må bilene deres konkurrere på egenhånd. Når det skjer, tror jeg Tesla blir den nye Subaru. Sterk fanbase, lojal tilhengerskare, men til syvende og sist ikke en av de store aktørene i rommet. Når nyheten med elektrisk stasjon forsvinner, kommer det til å bli dårlig.

Jeg tror det er rundt 2030, men det er bare meg.

Hvis Supercharger var tilgjengelig for begge, ville jeg gitt denne til Mustang. Som det er? Jeg kan ikke velge en vinner.


Vinnerne av hver Ultimate EV Bracket Battle bestemmes nå av leserne og seerne. Kom med din mening om den beste elbilen i denne runden her!

Lag din egen brukertilbakemeldingsundersøkelse


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden