[ad_1]
Toyota er i gang igjen. Bilprodusentens australske leder gjentok at Toyota ikke ville bli helelektrisk til tross for den føderale regjeringens nylige initiativer for å øke EV-adopsjon, kutte utslipp fra personbiler og forbedre den generelle trivselen til australiere.
For mindre enn to uker siden introduserte Australias regjering sin nye National Electric Vehicle Strategy, bestående av tre hovedmål.
- Øk tilbudet av rimelige og tilgjengelige elbiler.
- Etabler ressursene, systemene og infrastrukturen for å muliggjøre rask bruk av elbiler.
- Oppmuntre til økt etterspørsel etter elbiler.
Regjeringen sier til tross for australske kjøperes etterspørsel etter elbiler, har mangelen på nasjonal politikk gjort dem vanskeligere enn de burde være å få tilgang til. Salget av elbiler utgjorde bare 3,8 % av det totale bilsalget i fjor.
Med transport i Australia på vei til å være den største utslippssektoren ved slutten av tiåret, er landet forpliktet til å bli mer konkurransedyktig globalt for EV-forsyning.
Nye biler i Australia bruker 40 % mer drivstoff enn i EU og 20 % mer enn i USA, noe som gjør det presserende for myndighetspersoner å vedta en drivstoffeffektivitetsstandard og øke tempoet mot nullutslippselektriske kjøretøy.
Selv om Australia planlegger å begrense hvor mye karbonutslipp gjennom sin nye strategi, er landet akkurat nå ved siden av Russland som en av de eneste avanserte økonomiene uten en drivstoffeffektivitetsstandard.
Australias nye EV-strategi inkluderer rabattlovgivning for å øke rimeligheten, økt tilgang til ladeinfrastruktur og batteriresirkulering for å fremme adopsjon.
Til tross for Australias nylige initiativer for å øke bruken av EV, er en bilprodusent ute etter å avspore oppdraget i Land Down Under.
Toyota Australia-leder uttaler seg mot ny EV-strategi
Ifølge den australske avisen, Canberra TimesToyotas salgssjef i landet, Sean Hanley, fortsetter å presse på for hybrid- og brenselcellealternativer.
Til tross for at Hanley hevdet at han “ikke var imot batteriteknologi for elektriske kjøretøy”, sier han at Toyota vil lobbye for en standard med en sjenerøs tidsramme som vil redusere forurensning uten å kutte kjøretøyalternativer. Han la til:
Gjennom (Federal Chamber of Automotive Industries) har vi snakket med myndighetene og jeg tror vi har representert de tause stemmene til hundretusenvis av australske forbrukere som bruker bilene sine til fritid, tauing og mange andre aktiviteter.
I mellomtiden avsluttet Behyad Jafari, administrerende direktør i Electric Vehicle Council, disse argumentene, og sa at elbiler har blitt bevist i andre land og allerede blir populære i Australia med oppgradert teknologi som muliggjør lengre rekkevidde og kraft. Jafari la til:
Når vi hører disse argumentene, er det vi må være nøye med bilselskapets økonomiske interesse.
Som Australias største bilprodusent (og største bilprodusent globalt), påpeker Jafari at Toyotas motvilje mot å gå all-in på elbiler allerede koster bilprodusenten, og sier:
Noen virksomheter har ikke brukt tid på å utvikle elektriske kjøretøy, og de har ikke et godt nok grep om problemene.
Greenpeace-forkjemper Lindsay Soutar sier at Toyotas australiere ikke vil tåle Toyotas krav om svakere forurensningsstandarder eller noen forsinkelser, og hevder:
Toyota har stoppet på rene elbiler, og valgt å fremme hybrid- og brenselcelleteknologier som vil låse kunder til å betale for fossilt brensel i flere tiår fremover. Å presse på for bensinbiler i 2023, midt i en klima- og levekostnadskrise, er latterlig og australiere vil ikke bli overbevist.
Til tross for kommentarene fra Hanley, planlegger Toyota å lansere sin første EV i Australia, bZ4X SUV, før slutten av året.
Electrek’s Take
For det første tar Hanley åpenbart feil når han antyder at elbiler ikke kan brukes til fritid, tauing og andre aktiviteter. Faktisk muliggjør de flere av denne typen aktiviteter med mer kraft og null utslipp.
Den australske regjeringen sier australiere er klare til å gå over til elbiler – de har bare ikke forsyningen som trengs. Kanskje hvis de mest fremtredende bilprodusentene i landet akselererte EV-produksjonen i stedet for å kjempe mot den, ville det vært en vinn-vinn for alle.
Som Jafari påpeker, er Toyota ute etter å beskytte fortjenesten på dette tidspunktet. Bilprodusenten er allerede sent ute til EV-partiet og ønsker mer tid til å ta igjen før regjeringer som Australia implementerer nye lover for å fremme EV-adopsjon og lavere utslipp i transportsektoren.
Australia, som resten av verden, vil ikke la seg overbevise av Toyotas lobbyvirksomhet. Bilindustrien beveger seg mot en renere fremtid, med eller uten Toyota.
FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.
[ad_2]
Se Kilden