Toyota-sjefen forsvarer selskapets klimafremgang, planlegger EV

Oct 12, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Toyota ser ikke ut til å forstå hvorfor den blir kritisert for sin manglende fremgang i helelektriske kjøretøy. Den japanske bilprodusenten skaper overskrifter onsdag etter at en leder gikk i gang med å forsvare Toyotas karbonreduksjonsinnsats og fremtidige EV-planer – frustrasjonen kommer ettersom Toyota har kommet under ild for ikke å gå all in på elektriske kjøretøy.

Verdens største bilprodusent står ved sin posisjon til å ikke skynde seg inn i elektriske kjøretøy til tross for den overveldende etterspørselen som vokser i alle primære markeder.

Nesten hver bilprodusent har vendt seg til et forhåndsbestillingssystem for sine elektriske modeller fordi de ikke kan holde tritt med bestillinger. I følge Det internasjonale energibyrået (IEA) er salget av elbiler i ferd med å slå nok en global rekord i år etter nesten en dobling i 2021 til 6,6 millioner.

Med nye statlige insentiver og rabatter forventes det at bruken av elektriske kjøretøy vil fortsette å ta fart ettersom produksjonskapasiteten kommer på nett og bilprodusentene bytter fokus til elbiler.

Til tross for dette, for mindre enn to måneder siden, hevdet EVP for salg hos Toyota Motor North America: “Jeg tror ikke markedet er klart” for elektriske kjøretøy, med henvisning til høye kostnader og mangel på infrastruktur (lading).

Som svar på det, rapporterer IEA:

Utplasseringen av offentlig tilgjengelige ladepunkter for elbil økte med nærmere 40 % i 2021.

Nye føderale insentiver forventes å drive dette tallet betydelig høyere i 2022. US DOT annonserte 5 milliarder dollar i finansiering under National Electric Vehicle (NEVI) Formula Program, en del av Bipartisan Infrastructure Law, for å bygge et EV-ladenettverk over hele USA over de neste fem årene.

I mellomtiden var Toyotas første forsøk på en helelektrisk bil, bZ4X, (for å si det pent) mindre enn ideelt da det ble tilbakekalt på grunn av at hjulene falt av (de gjenopptok salget tidligere denne måneden).

Og så, for to uker siden, sa Toyotas administrerende direktør til journalister at den ville holde seg til en hybridstrategi, og sa: “å spille for å vinne betyr å spille med alle kortene i kortstokken,” med henvisning til å tilby brenselcellealternativer, hybrider og elbiler. Det ser ut til at hele selskapet er med på disse planene, da en annen leder gjentok den samme tankegangen, og forsvarte selskapets fremgang så langt.

Toyota-EV-planer-bZ4X-1
2023 Toyota bZ4X Kilde: Toyota

Executive blir opphetet over å forsvare Toyotas EV-planer

Sean Hanley, VP of Sales and Marketing hos Toyota Motor Australia, leverte kommentarer under debuten til bilprodusentens nye Toyota Corolla Cross Hybrid i Sydney.

Etter talen, mens de henvendte seg til media, så det ut til at spørsmål om selskapets karbonreduksjonsplaner og EV-fremgang (eller mangel på sådan) var nervøse. Hanley sa:

Toyota er ikke motstander av batteridrevne biler. Vi mener at for å komme til karbonnøytralitet, må du ta alle med på reisen.

Legger til:

Vi tror at du må ha et mangfold av teknologier for å komme dit. Poenget er dette: karbon er fienden her, ikke drivverket.

Mr. Hanley fortsetter og forklarer at Toyota er “full støtte for en eller annen pålagt type lovgivning” for å redusere karbonutslipp og mener at karbonnøytralitet må oppnås. Imidlertid, med Hanleys ord:

Det vi er uenige om er … hvordan og når du kommer dit.

Deretter rettet han oppmerksomheten mot de som kritiserte Toyota, og pekte på bilprodusentens innsats for å redusere karbonutslipp i Australia siden 2001 med hybridbiler.

Vi er det eneste bilselskapet som står for 30 prosent av salget vårt som er hybrid akkurat nå. Det spiller en rolle i å redusere (utslipp).

I følge Toyotas beregninger er tre hybridbiler “nesten like” med én elbil, sammenlignet med reduserte karbonutslipp med 300 000 hybridbiler solgt i Australia til rundt 90 000 elbiler.

Electrek’s Take

Hybrider spilte en rolle i å redusere karbonutslipp i transportsektoren, og Toyota spilte en betydelig rolle de siste 21 årene. Problemet Toyota ser imidlertid ikke ut til å forstå her, er at hybrider aldri var løsningen; de var en stor innovasjon for å til slutt oppgradere til helelektriske biler etter hvert som teknologien utviklet seg.

Teknologien har utviklet seg betydelig de siste årene – noe som åpner for en høyere rekkevidde – noe som er den primære bekymringen for de som ønsker å kjøpe et elektrisk kjøretøy. Og selv om hybrider er et bedre alternativ til gassdrevne biler, er de fortsatt ikke helt effektive.

En ny studie finner at fordi hybrider er tyngre, kan de forbruke mer drivstoff i det lange løp, noe som reduserer fordelene.

Toyota insisterer på å fortsette å tilby hybrider og brenselcellebiler, og nekter å tilpasse og oppdatere sine EV-planer for den moderne tidsalder.

Populariteten bak elbiler forventes bare å akselerere i løpet av de neste årene ettersom nye elektriske modeller introduseres på markedet, og føderale insentiver er utformet for å senke kostnadene og samtidig utvide tilgangen til lading. Toyota er kjent for å være forsiktige, men denne gangen kan det koste dem på sikt.

Toyota var en førstemann på hybridområdet, en stor grunn til at den vokste til å bli den mest fremtredende globale bilprodusenten. Men med alle større markeder (Nord-Amerika, Europa, Kina, etc.) som akselererer det rene elektriske salget, kan det falle bak ettersom etterspørselen etter nullutslippselektroniske biler fortsetter å bygge.

FTC: Vi bruker inntektstjenende auto affiliate-lenker. Mer.


Abonner på Electrek på YouTube for eksklusive videoer og abonner på podcasten.

[ad_2]

Se Kilden