[ad_1]
Hvor luksus og teknologi møtes
Tradisjonell. Elegant. Verdens luksusstandard. 2022 Mercedes-Benz S500 4MATIC er disse og mye mer. S-Klasse debuterte i 1972, og syvende generasjon av denne flaggskipsedanen ble introdusert i 2021. Synonymt med luksus har S500 for mange vært toppen av bileierskap i fem tiår.
Får utlevert nøklene
Jeg fikk utlevert nøklene for å oppleve i en uke hva luksuskonkurrenter har blitt dømt mot. Etter å ha cruiset gjennom Sør-California kom jeg bort og satte pris på hva $127 300 gir deg, som er mye. Men aldri på en prangende måte, siden S500 ikke skriker «se på meg, jeg er en eksotisk bil», men mer en hvisket selvsikker eleganse mens den glir.
Den tradisjonelle designen har blitt aerodynamisk oppdatert med en kupélignende taklinje samtidig som den har beholdt den lange kommanderende panseret. Det subtile utseendet med glatte sider har flate dørhåndtak som spretter ut og lyser opp når sjåføren nærmer seg. Når du setter S500 i drift og drar unna, hører du et markant klikk som forsikrer om at dørhåndtakene har trukket seg inn og ikke vil ta tak i vinden mens du suser nedover veien.
Frontgrillen setter tonen for S500 som flaggskipet i Mercedes-Benz-serien. Eksteriøret lengter ikke etter oppmerksomhet, men det er med vilje siden S500-eieren setter pris på det konservative, elegante designet. Appellen er at de som kjenner til vil anerkjenne S500 for hva den er, og de som ikke gjør det, vil forhåpentligvis gjøre det.
Interiør: Hvor overflod og teknologi møtes
Interiøret er vakkert i lyset av dagen, men behold godkjenningene dine for mørket om natten når den aktive 64-farge lyssettingen (et alternativ for $790) gir S500 mange forskjellige følelser. Belysningen justeres automatisk avhengig av utvendig lysstyrke, og spiller fint mot Sienna Brown Nappa-skinn, svart krystallfinish og mørkt tre som prydet testbilen vår.
Som forventet på en luksusbil har S500 kraft til alt, inkludert de oppvarmede og ventilerte forsetene som har minne og oppvarmede armlener. Comfort Nakkestøttene tilbyr den mykeste hodestøtten du finner. Sjåføren har et Energizing Comfort helse- og velværesystem for å øke oppmerksomheten og redusere stress og tretthet. De tilpassbare innstillingene bruker funksjonene til klimakontrollsystemet, seteinnstillingene for varme, ventilasjon og massasje, lys og musikk for å muliggjøre et velværemiljø tilpasset stemningen og behovet til passasjerene.
De som sitter bak blir ikke glemt da de får oppvarmede seter og armlener, oppvarmede nakkevarmere, elektroniske minneseter, USB- og strømporter, ventilasjonskontroller, og elektriske solgardiner på siden og bak. Alle kan få en massasje og sitte under et panoramasoltak og beroliges av luftkabinens duftsystem.
Instrumentpanelet har en 12,8-tommers horisontal OLED (organisk lysemitterende diode) berøringsskjerm som rommer navigasjonen og 710 watt Burmester 3D surround lydsystem. Et 1750-watt 4D Burmester-system er valgfritt med 31 høyttalere. En OLED-skjerm fungerer uten bakgrunnsbelysning da den sender ut sitt eget synlige lys. Fordelene er at den produserer dype sorte nivåer og gir høyere kontrast enn et LED-system mens den bruker 30 % mindre energi. Sørg for å besøke Mercedes-Benz-forhandleren om kvelden for å få full effekt av berøringsskjermen. Systemet med 15 høyttalere har en kombinasjon av mellomtone-, bass-, diskant- og surroundhøyttalere for SiriusXM, FM-radio, trådløs Android Auto og Apple CarPlay. Bluetooth-talekommandoer for radio og telefon er en del av MBUX (Mercedes-Benz User Experience) stemmeassistentsystem. Det er også nær-øre-høyttalere i forsetene som kan tilpasses. Et eksempel kan være at bare sjåføren kan høre sving-for-sving navigasjonsanvisninger.
Det oppvarmede rattet i tre og skinn har kapasitive berøringskontroller for lyd, telefon og den smarte cruisekontrollen. Radioen kan også styres med talekommandoer (“Hey Mercedes”) og berøringsskjermen. Systemet har en læringskurve som ikke er for vanskelig og er vel verdt å mestre for å få mest mulig ut av den utmerkede lydkvaliteten og det store utvalget av komfortfunksjoner som er tilgjengelige for de som sitter i kabinen.
Den 12,3-tommers 3D digitale fargeinstrumentklyngen har flere visninger som gir et vell av informasjon. Det er for involvert til å gå inn på her, så sørg for at din Mercedes-Benz-forhandler fører deg gjennom det fullstendig. Den brilleløse 3D-en er imponerende og gir S500 en unikhet for denne svært tilpassbare skjermen.
Augmented reality head-up display (HUD) er sannsynligvis det beste vi har sett. AR lar føreren se HUD fra alle vinkler, så når førerens hode beveger seg, gjør HUD det også. HUD har et fokuspunkt på 33 fot ut på veien, og det Mercedes-Benz sier er et visningsområde som tilsvarer en 77-tommers skjerm. Gjentar her, men bli veldig godt kjent med forhandleren din, siden det er så mye å lære om teknologien på S500.
Drivlinje: Jevn og effektiv
S500 har en turboladet 3,0-liters inline 6-sylindret god for 429 hestekrefter (hk) og 384 pund-fot (lb.-ft.) dreiemoment. Den 9-trinns automatiske girkassen, med fem kjøremoduser som kan velges av føreren, driver alle fire hjulene – 4MATIC i Mercedes-Benz-tale. Kjøremodusene Eco, Comfort, Sport, Sport+ og Individual brukes til å endre kjøring og ytelse, fjæring og styring. Komfort er standardinnstillingen, men å eksperimentere med de forskjellige modusene vil gjøre kjøringen mer interessant.
Hvis du vil ha mer kraft, gå opp til S580 som kommer med en 4,0-liters V8-motor med dobbel turbo som yter 496 hk og 516 lb.ft. av dreiemoment gjennom samme girkasse og driver også alle fire hjulene. Begge motorene har 48-volts mild hybrid elektrifisering som gir opp til ytterligere 21 hk og 184 lb.-ft. av dreiemoment gjennom EQ Boost. 48-voltssystemet forbedrer også drivstofføkonomien, spesielt på motorveien.
De EPA vurderer S500 3,0-liters til 21 mpg city/30 highway/24 kombinert. I 274 miles med kjøring gjennom Sør-California og bruk av klimaanlegget på de fleste tidspunkter, var vi i gjennomsnitt 27 mpg, men på en 150-mils all-freeway-kjøring med den adaptive cruisekontrollen satt til 65 mph, var vi i gjennomsnitt 32,8 mpg.
Kjøring, håndtering og komfort
2022 S500 fortsetter sin tradisjon med å være en av de mest komfortable og stillegående bilene på veien. Tipper vekten til 4740 pund, vil den ikke forveksles med en sporty sedan, men vil levere en av de fineste turene. Fjæringssystemer inkluderer E-Active Body Control som bruker veiskanningskameraer, luftfjæring for å kontrollere kjørehøyden, elektronisk stabilitetskontroll og bakakselstyring. Denne siste tilbys med enten 4,5-graders eller 10-graders styring som vil ta omtrent en tomme fra svingradiusen. Hvis dette ikke virker som mye, har S500 en akselavstand på 126,6 tommer og måler 208,2 tommer lang. Når du prøver å manøvrere en 17 fots bil, blir den bakakselstyringen verdsatt.
Den turboladede 3,0-liters V6-en og hjelpen fra 48-volts mildhybrid flytter S500 null-60 på 4,8 sekunder, noe som gjorde de 2+ tonnene raskere enn forventet. Som nevnt er S500 ikke en sporty sedan, men den håndterer hjørner med en raffinert letthet. Å bli skodd med Pirelli PZero 285/30 høyytelsesdekk på 21-tommers AMG V-Multispoke hjul hjalp til med å ta svinger over fartsgrensen uten karosseri. Stoppet var solid med firehjuls blokkeringsfrie bremser med aktiv bremseassistent.
Sikkerhet, garanti og priser
S500 har en omfattende standardliste over avanserte førerassistentsystemer (ADAS) og et semi-autonomt kjøresystem. Sikkerhetsteknologi inkluderer front- og bakpassasjerceller, kollisjonsputer foran og bak, og Pre-Safe Impulse Side-beskyttelse. Ved å bruke radarsensorer for å gjenkjenne en potensiell sidekollisjon, kan S500 heve fjæringen opp til 3-tommer på noen få tideler av et sekund, slik at dørterskelen kan absorbere mer av sidekollisjonen fordi den er i en høyere posisjon.
S500 kommer med disse 4-års/50 000-mile-garantiene: Basic, Corrosion Perforation, Powertrain og Roadside Assistance.
2022 Mercedes-Benz S500 4Matic har en grunnpris på $112.150. Clean Fleet-rapporter test S500 hadde $15.180 i opsjoner, noe som gjorde sluttprisen $127.330. Alle priser inkluderer den obligatoriske destinasjonen på 1050 USD og leveringsgebyr.
Observasjoner: 2022 Mercedes-Benz S500 4Matic
Begrepet luksus er slengt ganske løst rundt i bilindustrien. Hva gjør en bil “luksuriøs?” Skinnseter en gang var alt som skulle til, men ikke lenger. De fleste biler merket som “luksus” bør betraktes som “premium”, siden det neste trinnet tar mer enn å legge til noen fancy biter og deler på en basismodell.
Gjør ingen feil, 2022 Mercedes-Benz S500 4Matic er en luksusbil, og en som andre blir holdt mot.
Når du klatrer bak rattet på S500, er det en umiddelbar forståelse av at dette er en fin bil. Den klassiske stilen, et imponerende interiør, en lang og dyp liste over funksjoner og bekvemmeligheter (alt for mange til å gå inn på i denne anmeldelsen) og den milde hybriden som gir den respektabel effektivitet, setter den alene for de som ønsker å bli bortskjemt med stil.
Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og anmeldelser av kjøretøy.
Historie av John Faulkner. Bilder av John Faulkner og Mercedes-Benz.
Andre luksusutseende:
Minnepenn: 2022 Mercedes-Benz EQS
Veiprøve: 2022 BMW i4 M50
Veiprøve: 2019 BMW 745e PHEV
Nyheter: Audi legger til Q4 E-tron Sportback
Minnepenn: 2023 Cadillac Lyriq
Veiprøve: 2022 Lincoln Corsair PHEV
Veiprøve: 2021 Lexus LC 500h Hybrid
Nyheter: Infiniti Qs inspirasjon
Veiprøve: 2022 Acura RDX SH-AWD
Veiprøve: 2018 Genesis G90
Formidling:
Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.
Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected].
[ad_2]
Se Kilden