[ad_1]
Veitest: 2023 Audi E-Tron Quattro Chronos Edition
Solid tysk elektrisk luksus-SUV
Det er noe med å kjøre tysk bil, og Audi skuffer ikke med 2023 E-Tron Quattro. Den solide følelsen når du kjører motorveien eller til og med lukker dørene, presenterer E-Tron som en ekte elektrisk luksus-SUV.
Den første elektriske Audi SUV
E-Tron var Audis første elektriske kjøretøy i 2019, og den fortsetter med 2023-modellen som en smidig, komfortabel fem-passasjer SUV. Rettlinjet ytelse trekker 5765 pounds 0-60 mph på 5,5 sekunder med Audis quattro firehjulsdriftssystem. Når den er utstyrt med tilhengerfeste og 7-pinners kontakt ($750 alternativ), kan E-Tron taue imponerende 4000 pund.
De doble elektriske motorene, en foran og en bak, produserer 355 hestekrefter (hk) og et dreiemoment på 402 pund-fot (lb.-ft.), men disse tallene øker i Boost-modus til 414 hk og 490 lb.-ft. av dreiemoment. E-Tron har EV øyeblikkelig dreiemoment i alle hastigheter, levert gjennom en enkelthastighets girkasse. Tramp høyre pedal og den lineære akselerasjonen blir upåvirket av girskift som får en bensindrevet bil til å miste farten et øyeblikk. Whoosh-følelsen er en fryd, og Audi har gjort det veldig bra. E-Tron har fire førervalgbare kjøremoduser – komfort, auto, dynamisk og individuell – der hver justerer styrings- og fjæringsinnstillingene for å tilby en annerledes kjøreopplevelse.
E-Tron har et 95 kilowatt-timers (kWh) batteri som kan lades via et vanlig 120-volts husholdningsuttak som vil lade opp et tomt batteri på omtrent 80 timer. De fleste eiere vil installere en 240-volts nivå 2-lader som vil kutte den tiden til 10 timer. Ved å bruke en DC hurtiglader synker tiden for 10-80 % ladetilstand til 40 minutter. Originale E-Tron-eiere mottar opptil 250 kWh over to år med gratis hurtiglading gjennom Electrify America. Det er viktig å merke seg at kaldt vær kan påvirke ladetiden og rekkevidden.
Hvor langt vil det gå
De EPA vurderer 2023 E-Tron Quattro til en elektrisk rekkevidde på 226 mil. Dette er noe lavere enn de fleste andre elbiler, men Audi føler at kundene er sikre på at en liten reduksjon i rekkevidde balanseres av luksusen i denne mellomstore SUV-en.
E-Tron har regenerativ bremsing, der kinetisk energi omdannes til elektrisitet ved bremsing eller frikjøring. Mengden av regenerering kan kontrolleres med padler på rattet. Jeg ville ha foretrukket muligheten til å sette regennivået høyere for mer aggressiv nedbremsing uten å måtte bruke bremsene, ekte enpedalkjøring.
2023 E-Tron yter jevnt på motorveien. Rundt i byen gjorde den variable styringen bykjøring lett. E-Tron er ikke designet for å spise opp svinger i høye hastigheter, og vekten til E-Tron kan merkes når du presser for hardt. Helårsdekkene 265/45 Michelin CrossContact LX Sport, montert på 21-tommers 5-dobbelte V-eiker designhjul, grep godt. De gule bremsekaliperne ser skarpe ut fra de svarte hjulene. Styringen var akkurat tung nok for god tilbakemelding på veien, men det var ikke så mye behov for å trenge den gjennom et hjørne.
Den adaptive luftfjæringen gjorde motorveikjøring til en drøm, så mye at min kone så på meg og kommenterte hvor stille og jevn E-Tron var med 70+ miles per time. For en mer stram følelse, velg den dynamiske kjøremodusen.
Raffinert hytte
E-Trons innvendige plass er imponerende og raffinert, og reflekterer innvendig hvordan luftfjæringen jevner ut støt og fall, noe som gir en seriøst komfortabel tur. Stille er regelen her, godt hjulpet av akustisk glass med to ruter. E-Tron er en av de mest stillegående bilene jeg har kjørt. Du vil bli vant til det veldig fort.
Den indre oppmerksomheten på detaljer er åpenbar. Sømmene mellom panelene er tette, og utseendet er klassisk tysk – ikke prangende eller trendy. Interiøret i vår E-Tron var svart på svart, med bruk av myke materialer, børstet aluminium, treinnlegg og skinnende svarte detaljer, noe som gir et enhetlig og komplementært utseende.
Den 12,3-tommers virtuelle cockpiten er adaptiv, slik at den kan bytte mellom kart, musikkspillelister og de tradisjonelle store runde målerne med hvite tall på svart bakgrunn. Audi har ikke gjort unna alle knapper og annet bryterutstyr, men de fleste kontrollene er enten på det skinnkledde rattet eller tilgjengelig ved å berøre de øvre 10,1-tommers og nedre 8,8-tommers skjermene. Den nedre skjermen styrer det automatiske firesones klimasystemet, mens den øvre er for lydanlegget, navigasjonen og kjøretøysystemene. Menyen var lett å lære og krevde ikke å gå gjennom flere skjermer for å finne det du leter etter.
Vår E-Tron kom med Chronos-pakken ($17 500 alternativ) som inkluderte en head-up-skjerm, surround-kamera, adaptiv cruisekontroll og det enestående Bang & Olufsen 3D-lydsystemet med 16 høyttalere med AM/FM/SiriusXM-radio, Apple CarPlay og Android Auto.
Forsetene, dekket av mykt og smidig skinn, var støttende og kraftfulle alt inkludert massasje. De oppvarmede baksetene tilbyr rikelig med ben-, hode- og skulderplass for to voksne, tre for kortere turer. Det fine med et elektrisk kjøretøy er det flate gulvet, noe som gir eksepsjonell benplass for de bakre passasjerene.
Panoramasoltaket har elektrisk skjerm, og sidevinduene har manuelle skjermer. Lasterommet går fra 28,5 kubikkfot til 56,4 kubikkfot med det bakre 60/40-setet lagt ned. Innvendig oppbevaring finnes i dørene, under gulvet i bagasjerommet og bagasjerommet foran (frunk). Frunken er liten, men hendig til å gjemme et par ting, til og med ladekabelen.
Audi skal berømmes for å skape en forbløffende raffinert kabinopplevelse fylt med teknologi og komfortdesign som forventes på en luksus-SUV. Det er et seriøst fint sted å sitte i.
Sikkerhet, garanti og priser
E-Tron kommer med en omfattende standard og valgfri liste over avanserte førerassistansesystemer (ADAS), inkludert åtte kollisjonsputer, kollisjonsvarsling og unngåelsesassistent, krysstrafikkvarsel bak, filskifte og blindsonevarsling, elektronisk stabilitet og trekkraft kontroll, sammen med firehjuls blokkeringsfrie bremser og et dekktrykkovervåkingssystem.
2023 Audi E-Tron har fått 5 stjerner fra National Highway Traffic Safety Administration(NHTSA), dens høyeste sikkerhetsvurdering. De Insurance Institute of Highway Safety (IIHS) tildelt også den høyeste rangeringen som en Top Safety Pick+.
E-Tron kommer med disse garantiene:
- Nytt kjøretøy fire år/50 000 miles
- Batteri – Åtte år/100 000 miles
- Vedlikehold – Ett år/10 000 miles
- Veihjelp – Fire år/Ubegrensede mil
- Korrosjon – 10 år/Ubegrensede miles
2023 E-Tron Quattro har en basispris på $71.995 inkludert den obligatoriske destinasjonsavgiften på $1.195. Ren flåterapport kjørte E-Tron Quattro Chronos Edition med $2.160 i alternativer og destinasjonsavgift, for en pris på $86.755.
Observasjoner: 2023 Audi E-Tron Quattro Chronos Edition
2023 Audi E-Tron er nå inne i sitt fjerde år, og med få endringer er den fortsatt en ettertraktet, elektrisk SUV. Eksteriøret er klassisk Audi, diskré og stilig, og det stilige interiøret er et sted du ønsker å tilbringe tid i. Utstyrslisten er lang og infotainmentsystemene utmerket.
Elektriske tilbud de siste årene har endret seg betydelig, inkludert Audi har nå fem modeller med E-Tron, E-Tron Sportback, E-Tron GT, Q4 E-Tron og Q8 E-Tron. E-Trons opprinnelige rekkevidde på 226 mil er overgått; i 2023 er standarden nå 250 miles og oppover, og mange av konkurrentene har mer innvendig plass, raskere ytelse og til og med lavere grunnpris.
Den kjører jevnt og stille med luftfjæringen som går fra motorveiskomfort til fastere når den er i dynamisk modus. Vurderer du en luksuriøs elektrisk SUV, bør E-Tron stå på handlelisten din. Den er en fornøyelse å kjøre og gjør inntrykk uansett hvor den går.
Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og anmeldelser av kjøretøy.
Historie av John Faulkner. Bilder av John Faulkner og Audi.
Formidling:
Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.
Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected].
[ad_2]
Se Kilden