[ad_1]
Veitest: 2023 Mazda3 Hatchback AWD Turbo
Design + ytelsesverdi
2023 Mazda3 er den siste gjenværende sedanen i Mazda-serien. Tilbys i både sedan og kombi, hvis et bilselskap trengte å ha bare en firedørs ikke-SUV, så kunne de ikke gjøre det mye bedre enn Mazda3.
Mazda3 kombi skjærer en figur med et raffinert design som er like iøynefallende nå som da den ble introdusert i 2019.
Komme dit
2023 Mazda3 Hatchback AWD Turbo er morsom å kjøre, noe som ikke er noen overraskelse. Hvis du noen gang har kjørt en Mazda, vil du vite at de, fra topp til bunn i serien, lager de best håndteringsbiler og crossovere som ikke markedsføres som en ren sportsmodell.
Mazda3 tilbys med to motorvalg, med enten forhjulsdrift (FWD) eller firehjulsdrift (AWD). Ren flåterapport kjørte Mazda3 Hatchback AWD Premium Plus med en turboladet 4-sylindret som yter enten 227 hestekrefter (hk) og 310 pund-fot dreiemoment (lb.-ft.) ved bruk av 87 oktan, eller 250 hk og 320 lb.- ft. av dreiemoment ved pumping av 91 oktan. Så, basert på budsjettet ditt og behovet for mer energi, kan det være verdt å gå for høytest. Mazda3 kommer med en 6-trinns automat med hjulskiftere.
EPA vurderer Mazda3 Hatchback AWD til 23 mpg city/31 highway/26 kombinert. Velg FWD-modellen, og disse tallene øker til 26/33/29. I 261 miles med by- og motorveiskjøring var vi i gjennomsnitt 24,1 mpg, noe som er litt under vurderingen, men ikke nevneverdig for sin klasse. Drivstofføkonomi tall rapportert av Ren flåterapport er ikke-vitenskapelige, og representerer anmelderens kjøreopplevelse ved bruk av dash-målerens datamaskin. Tallene dine kan variere.
Kjøreopplevelse: På veien
Selv om Mazda3 ikke tilbys i en høyytelsesmodell, betyr ikke det at den ikke er en av de morsomste kompaktbilene å kjøre. Den er smidig, responsiv og kvikk; den vil/berer deg om å oppsøke kurver, men har en kompatibel motorveitur. Den nøyaktige styringen begynner med uavhengige MacPherson-stag foran og bak, dynamisk stabilitetskontroll, traction control og Bridgestone Turanza 215/45-dekk på 18-tommers lettmetallfelger.
De viktigste suspensjonsteknologiene er G-vektorkontroll systemet, og i-Active AWD, som bruker øyeblikkelige kjøredata for å forutse hjulglidning og forbedre trekkraften. Ved svinger justerer G-Vectoring Control motorens dreiemoment for å skifte vekt, øke styreresponsen og bremse litt for sømløst å gjøre svinger enklere. Hvor godt takler Mazda3 AWD på 3393 pund? På sin egen måte gir den en Mazda på 2.493 pund MX-5 Miata løp for pengene.
Det er én sjåførvalgbar kjøremodus i Sport, der automatisk girskift er raskere enn standard normalmodus. Hvis du velger det, lar padleskiftere og et manuelt alternativ deg kontrollere all giring. Turboladeren er raffinert uten etterslep, og gir nesten umiddelbar respons. Når du trampar på gasspedalen i Sport-modus, øker motorstøyen litt og blir deretter stille ved motorveihastigheter. Med en 6200 rpm redline trekker akselerasjonen sterkt i området 3500-5500 rpm, og produserer 0-60 ganger på de lave 6 sekundene.
Vi testet ikke Mazda3 med 6-trinns manuell girkasse, som kun er tilgjengelig med forhjulsdrift. Forbedring av det lave 6-sekunders området for 0-60 bør ikke forventes, siden automatgir er så gode nå at manualer vanligvis ikke blir bedre på dem. Vi er imidlertid store fans av manuelle girkasser (og Mazda er en flott en), så du kan forvente at kjøregleden din øker siden det bare ikke er noe som kan matche å gli gjennom girene på fjellsvingninger.
Kjøreerfaring: Eksteriør
Etter å følge designspråket “Kodo–Soul Of Motion” gjør Mazda3 til en av de mest unike og merkbare kompaktbilene på markedet.
Den flytende designen til kombikupeen domineres av den bakre halvdelen av bilen, der den store C-stolpen stylingen er den eneste i sitt slag på veien. Det distinkte utseendet på Mazda3-luken begynner med den mørklagte frontgrillen og det slanke LED-hodet og kjørelysene. Mazda-designerne gjorde noe som Ren flåterapport ønsker at andre bilfirmaer ville ta i bruk – eliminerer de klumpete faux air scoops på de ytre hjørnene av fascien, og erstatter dem med buede paneler. Denne ene lille tingen gjør hele forskjellen i at bilen ser jevn og stilig ut, ikke klumpete.
Designelementer for Mazda3 Hatchback inkluderer en lang panser, tilbakelent frontrute, korte overheng foran og bak og den karakteristiske bakluken med integrert spoiler. Clean Fleet-rapporter Mazda3 ble malt i Snowflake White Pearl, et alternativ for $395, med den eneste krom som finnes på Mazda-logomerkene foran og bak, noen små sidevinduer og de doble eksosspissene. De røde LED-baklysene var den eneste fargen på bilen vår, noe som ga bakenden et truende utseende.
Kjøreerfaring: Interiør
Interiørmaterialer og byggekvalitet gir Mazda3 et eksklusivt utseende. Den minimalistiske designen – et solid sort fargeskjema med glanset sort og aluminium-aksenter – var en fryd for øyet. Klut er standard, men på Premium utstyrsnivå var skinnsetene faste og komfortable. Det tilt-og-teleskopiske, oppvarmede rattet, med cruise- og lydkontroller, ga en komfortabel og lett å finne førersetestilling. Førersetet på Premium-modellen får kraftjusteringer, inkludert korsryggen, sammen med varme og minne, mens passasjeren får varme og manuelle justeringer.
Det elektriske månetaket i glass, teppebelagte gulvmatter, opplyste dørterskler og lastdeksel var fine funksjoner, men baksetet – ikke så mye. Ben- og skulderrommet er trangt. Sørg for å dukke deg når du går inn/ut, ellers vil du støte på nokginen din.
Husker du den C-stolpen som gjør at Mazda3 kombi ser så flott ut? Fra innsiden skaper det et problem – mangel på sikt bakover i bilen. I tillegg til en liten bakrute er det noen blindsoner. Så, hva gjør vi? Du kan bruke de elektriske utvendige speilene som vipper når du er i revers, bruke backupkameraet og 360º-skjermen, og også stole på teknologien for blindsone og kjørefeltavgang. Eller du kan velge Mazda 3 sedan, som har utmerket sikt og beholder all den morsomme karakteren til kombibilen. Sedanen vil gi opp det ekstra lasterommet en luke gir, så hvis det er noe for deg å dra ting, hold deg til kombikupeen og bruk speilene dine.
Foran er dashbordet enkelt og logisk. En stor takk til Mazda for head-up-displayet. De tre runde målerne, med svarte ansikter og hvite bokstaver, var enkle å lese i det 7-tommers LCD-displayet for førerinformasjon. De runde knottene for det automatiske klimasystemet med to soner var praktisk plassert over midtkonsollen.
Den skinndekkede girbryteren er forbundet på konsollen av sportsmodusvelgeren, den elektroniske parkeringsbremsen, autohold og infotainmentkontrollerne. Andre bekvemmelighetsfunksjoner inkluderer vindusviskere, vindusviskere, elektriske sidespeil med minne, nøkkelfri adgang, start/stopp med trykknapp, Homelink automatisk dimmende bakspeil og et 60/40 nedfellbart baksete.
Den 8,8-tommers fargeskjermen, som er ikke en berøringsskjerm, er standard på alle Mazda3-modeller. Stiger opp fra dashbordet, og er hjemmet til Bose premium lydsystem som kommer på Premium- og Turbo-modellene. Med 12 høyttalere er lydkvaliteten utmerket for AM/FM/MP3/AUX HD-radio, SiriusXM, Pandora, Apple CarPlay og Android Auto. De Mazda Connect tilkoblingssystem inkluderer navigasjon og Bluetooth.
Mazdas lydsystemgrensesnitt er oppdatert og vi liker spesielt godt forhåndsinnstillingene på 50(!) kanaler. Men operasjonen krever flere trinn for å kontrollere en enkelt funksjon. Med tiden, som en eier som bruker det daglig, kan det bli en enkel operasjon som kan gjøres ved berøring. Med fortreffene til Mazda-serien kunne ingeniørene deres enkelt designe et mer brukervennlig grensesnitt.
Sikkerhet
2023 Mazda3 kommer med en omfattende liste over standard og valgfrie sikkerhetsfunksjoner, inkludert front-, side- og knekollisjonsputer, ryggekamera, firehjuls skive-ABS-bremsesystem, et dekktrykkovervåkingssystem, blindsoneovervåking, filskiftevarsling og filskifte. keep assist, varsling for kryssende trafikk bak, parkeringssensorer bak og tyverialarm og startsperre.
2023 Mazda3 har blitt testet av National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) og fikk 5 stjerner, dens høyeste sikkerhetsvurdering, for kollisjoner foran på fører- og passasjersiden og velte. De Forsikringsinstitutt for motorveisikkerhet(IIHS) tildelte Mazda 3 sitt Top Safety Pick+.
Priser og garantier
Baseprisene for Mazda3 Hatchback 2023, inkludert den obligatoriske destinasjonen og håndteringsgebyret på $1.065, varierer fra $24.615 til $36.365.
2023 Mazda3 kommer med disse garantier:
- Drivlinje – Fem år/60 000 miles
- Støtfanger-til-støtfanger – Tre år/36 000 miles
- Veihjelp – Tre år/36 000 miles
- Anti-perforering – Fem år/Ubegrensede mil
Observasjoner: 2023 Mazda3 Hatchback AWD Turbo Premium Plus
2023 Mazda3 Hatchback, med en grunnpris under $25.000, er mye bil for pengene. Gå opp til Mazda3 Hatchback AWD Turbo Premium Plus det Ren flåterapport kjørte, og opplevelsen blir enda morsommere. Mazda bygde ikke en hot hatch, men det er absolutt en sporty luke som er komfortabel og morsom å kjøre.
Forkabinen er romslig og lagringskapasiteten med baksetet oppe er 20,1 kubikkfot. Med foldede bakseter utvides den til 47,1 kubikkfot. Når du sitter bak rattet, vil du sette pris på i-Active AWD-systemet og G-Vectoring Control som gjør Mazda3 AWD til en fornøyelse å kjøre.
Dette er et veldig bra kjøretøy. Hvis du er ute etter en sporty liten bil, med oppsiktsvekkende design, bør 2023 Mazda3 kombi være på handlelisten.
Sørg for å melde deg på Ren flåterapport nyhetsbrev (øverst til høyre på siden) for å bli varslet om alle nye historier og anmeldelser av kjøretøy.
Historie og bilder av John Faulkner.
Compact Sedan-konkurransen:
Veiprøve: 2022 Honda Civic Sedan
Minnepenn: 2021 Hyundai Elantra Hybrid
Veiprøve: 2021 Toyota Corolla Hybrid
Veiprøve: 2023 Volkswagen Jetta
Veiprøve: 2020 Kia Forte
Veiprøve: 2018 Subaru Impreza
Første kjøretur: 2016 Nissan Sentra
Formidling:
Ren flåterapport lånes gratis testkjøretøy fra bilprodusenter for å evaluere, vanligvis for en uke av gangen. Våre veiprøver er basert på denne én ukes kjøreturen av et nytt kjøretøy. På grunn av dette tar vi ikke opp problemer som langsiktig pålitelighet eller totale eierkostnader. I tillegg blir vi ofte invitert til produsentarrangementer som fremhever nye kjøretøy eller teknologi. Som en del av disse arrangementene kan vi bli tilbudt gratis transport, losji eller måltider. Vi gjør vårt beste for å presentere våre unyanserte evalueringer av kjøretøy og nyheter uavhengig av disse induseringene.
Vårt fokus er på kjøretøy som tilbyr den beste drivstofføkonomien i sin klasse, noe som fører til at vi vektlegger elbiler, plug-in hybrider, hybrider og dieseler. Vi har også de effektive gassdrevne kjøretøyene som er blant de beste mpg-kjøretøyene i sin klasse. I tillegg har vi som mål å tilby anmeldelser og nyheter om avansert teknologi og markedet for alternativt drivstoff. Vi tar gjerne imot tilbakemeldinger fra kjøretøyeiere og er dedikert til å tilby et forum for alternative synspunkter. Gi oss beskjed om dine synspunkter på [email protected].
[ad_2]
Se Kilden