Vestover Ho! 1500 miles i Tesla Model 3 Long Range med 2 terrengsykler: kostnad, superlading, tips

Oct 10, 2022 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Min kone og jeg har nettopp fullført vår årlige tur på 1500 mil fra Three Lakes i nordlige Wisconsin til Lindon, Utah, 30 mil sør for Salt Lake City. Vi bruker tre dager i vår Tesla Model 3 Long Range, akkurat som vi gjorde tidligere med vår Toyota Highlander gassmobil. Dette gjelder selv med to store e-sykler på baksiden på et mottakermontert sykkelstativ. For del én av denne serien, klikk her. Nå, hva med litt moro og spill på en langdistansebiltur?

Må vi gjøre for mange stopp og bruke for mye tid på lading? Jeg starter med en nattlading til 80 % og jeg øker ladegrensen til 90 % en time før avgang. Du vil se nedenfor at vi belastet 16 ganger på vår tredagers tur på 1500 mil. Jeg anslår at 75 % av Superchargers er på parkeringsplassen til et hotell eller en nærbutikk som gir tilgang til et rent bad. På Supercharger i Evansville (nær Casper), Wyoming, er det til og med avfallskurver og vindusrenseskraper/naler og væske. I en alder av 82 går jeg ikke fra meg sjansen til å bruke et bad. I mellomtiden går min kone Mary tur med hunden vår Zuni. Hvis vi er sultne, stopper vi for hurtigmat og spiser mens vi lader. Nylig gikk jeg 200 meter til en Burger King ved siden av. Å komme seg ut og gå litt er bra for helsen til beina og vil forhindre trombose. Uansett, hvis vi bare trenger å lade til 60 %, er vi klare til å gå etter badeturen. Hvis vi trenger å lade til 80 % eller 90 %, må vi sitte litt lenger, og så surfer vi på internett i ytterligere 15 minutter eller så. Hovedpoenget: vi gjør oss fortsatt 500-milsmålet for dagen og opplever turen mindre stressende på grunn av noe hyppigere stopp.

Min superladingsstrategi

De to store terrengsyklene bak ødelegger det harde arbeidet Tesla har gjort for å redusere friksjonskoeffisienten til bilen. Jeg setter de fuddy duddy aero-hubcaps på igjen for lange bilturer, men det gir meg bare noen få prosent større rekkevidde. Den annonserte rekkevidden på min Tesla Model 3 Long Range var 310 miles, men den er mye mindre med 2 store e-sykler på baksiden. Lading er imidlertid ikke optimalt for oss når Superchargers er mer enn 100 mil fra hverandre. Hvorfor? For da må vi lade over 80 %.

Omtrent 50 % av Superchargers på ruten vår er V3 250 kW, mens den andre halvparten er V2 150 kW. På turen vår akkurat nå var det uvanlig å se en annen Tesla lade, så vi trengte aldri å dele en 150 kW Supercharger. På 150 kW-ladere ville ladingen starte med en hastighet på rundt 135 kW. Men når vi når 80 % ladetilstand (SoC), er ladehastigheten allerede nede på rundt 50 kW, og det er enda tregere hvis du trenger å nå 90 % SoC. Bunnlinjen: Det koster mye tid å lade over 80 % SoC. På en 250 kW lader kan du få noen minutters lading fra tom (~8 %) til 60 %, men etter det sparer du ingenting. Tesla reduserer ladehastigheten når batteriet fylles opp for å forhindre skade på batteriet.

Legg merke til retningen til bilen vår ved Chamberlain Supercharger på bildet ovenfor. Vi går ikke tilbake i båsen som alle andre hvis vi kan hjelpe det. Dette er fordi de bakre avstandssensorene ikke fungerer med sykler på baksiden. På de vanlige Tesla-back-in Supercharger-bodene, må min kone komme seg ut og fortelle meg hvor langt jeg skal sikkerhetskopiere. Noen få av Superchargers på turen vår hadde en kjøre-by-bod, som er perfekt for oss. Hvis det ikke var andre biler ved Superchargeren, ville vi parkert sidelengs, som du ser på bildet over. Selv om dette er et lite problem for oss, kan du forestille deg bøylene du måtte hoppe gjennom hvis du dro en tilhenger.

Hva kostet Supercharging oss på vår siste tur på 1500 mil? Jeg leste at Tesla har hevet prisen på Supercharging nylig. Av erfaring fant jeg ut at dette var tilfelle. Jeg vet at Beaver Utah Supercharger-prisen har gått opp fra 30 cent/kWh til 40 cent/kWh siden i fjor.

Hvordan vet du hvor mye Superlading bilen koster? På skjermen ser du at regningen øker øyeblikk for øyeblikk mens du lader, men når du først kobler fra kontakten, er den borte. Du må se på kredittkortregningen din for å finne ut.

Lader i 16 Supercharger-økter som kjører 1500 miles fra Wisconsin til Utah, her er hva jeg fant (fra kredittkortutskriften min, i omvendt rekkefølge):

  • $23,03 — Evanston, Wyoming til Lindon, Utah: 99 miles
  • $22,09 — Rock Springs, Wyoming til Evanston, Wyoming: 101 miles
  • $26,03 — Rawlins, Wyoming til Rock Springs, Wyoming: 108 miles
  • $17,55 — Casper, Wyoming til Rawlins, Wyoming: 123 miles
  • $19,27 — Lusk, Wyoming til Casper, Wyoming: 102 miles
  • $7,79 — Custer, South Dakota til Lusk, Wyoming: 108 miles
  • $13,12 — Wall, South Dakota til Custer, South Dakota: 79 miles
  • $16,81 — Murdo, South Dakota til Wall, South Dakota: 82 miles
  • $14,35 — Chamberlain, South Dakota til Murdo, South Dakota: 74 miles
  • $15,17 — Mitchell, South Dakota til Chamberlain, South Dakota: 71 miles
  • $21,56 — Worthington, Minnesota til Mitchell, South Dakota: 128 miles
  • $10,58 — Saint Peter, Minnesota til Worthington, Minnesota: 108 miles
  • $14,76 – Bloomington, Minnesota til Saint Peter, Minnesota: 74 miles
  • $13,72 – Menomonie, Wisconsin til Bloomington, Minnesota: 80 miles
  • $10,97 – Wausau, Wisconsin til Menomonie, Wisconsin: 116 miles
  • $10,71 — Three Lakes, Wisconsin til Wausau, Wisconsin: 84 miles
  • Totalt antall miles = 1522
  • Total Supercharge kostnad = $244,52

Legg merke til de høyere ladekostnadene hos Wyoming Superchargers. Antagelig er kostnaden for elektrisitet høyere i Wyoming.

Estimert effektivitet i en gassmobil av samme størrelse med to store e-sykler på baksiden = 25 mpg. (Merk: Dette er min gjetning. Kanskje noen kan gi meg et bedre estimat.) Så, 1522/25 = 60 liter brukt (estimat). Jeg så bensinpriser fra $3,79 til $4,39 per gallon på turen min, så jeg vil bruke $4/gallon. Estimert totalkostnad for en gassmobil = $243,00

Jeg pleide å fortelle folk at jeg betalte 2/3 av hva en lignende gassbil ville koste for å kjøre Tesla lange avstander. Jeg er ikke fornøyd med å finne ut at med Teslas nye høyere Supercharger-avgifter, anslår jeg at kostnaden for å kjøre en tilsvarende størrelse gassmobil på en lang tur er omtrent den samme som kostnaden for å kjøre Teslaen min. Det er sant selv med de høye gassprisene. Men med min gamle Nissan LEAF var langdistansereiser med elbil umulig. Husk også at lokal kjøring og lading hjemme fortsatt koster omtrent 1/3 av kostnadene ved å fylle bensin på en gassmobil.

Ikke prøv å kjøre I-80 over Wyoming i en Ford Mustang Mach-E

De 5 Tesla Superchargers på I-80 i Wyoming ble installert i 2014. Selv nå i 2022, åtte år senere, er den eneste måten å komme seg over Wyoming på I-80 i en elbil med en Tesla.

De fleste Superchargers er plassert hver 70 til 100 miles fra hverandre på Interstate motorveier. I dette tilfellet setter jeg hastigheten min til 75 mph og bryr meg ikke om det. Maksimal avstand på ruten min var 126 miles fra Worthington, Minnesota til Mitchel, South Dakota. Det er en Supercharger i Sioux Falls omtrent midtpunktet, men den er i sentrum av Sioux Falls 11 km unna I-90. Det ville nødvendiggjøre en 14 mil omvei fra ruten vår for å bruke Sioux Falls Supercharger. Tesla: Sett inn en annen Supercharger rett på I-90 ved Sioux Falls! For lengre laderavstand som dette, vil jeg starte med hastigheten min på 60 mph for å være sikker på at jeg vil lage neste lader. Jeg ser på den estimerte SoC for ankomst til neste Supercharger. Hvis estimert ankomst SoC øker, øker jeg hastigheten min en mph om gangen. Jeg befinner meg vanligvis i 75 mph de siste ~40 milene.

Siden jeg tok denne turen i fjor, har Tesla installert to nye V3 250 kW Superchargers i Menomonie, Wisconsin og Saint Peter, Minnesota. Jeg kan nå ta hele turen på 1500 mil uten omveier for superlading. På turen vår fra Wisconsin til North Carolina var det en omvei på ~50 miles. På turen vår fra Utah til Sør-California var det ingen omveier. Sioux Falls Supercharger jeg ber om ville gjøre turen mindre stressende, men jeg klarte å fortsette uten å ta den 14 mil lange omveien.

Ny CCS-til-Tesla-laderadapter

Ny CCS-til-Tesla-ladeadapter. $250 fra Tesla. Bilde fra Teslas nettsted.

På kryss og tvers av USA fra Wisconsin til North Carolina, North Carolina til Utah og Utah til Sør-California, er Tesla Superchargers en gave fra himmelen. Jeg har aldri funnet en Supercharger ute av drift, og jeg har aldri måttet vente på en stall. Imidlertid er det noen få steder kjent for meg, som North Rim av Grand Canyon og noen deler av Upper Peninsula of Michigan, hvor Tesla Supercharger-systemet er utilstrekkelig. Jeg er sikker på at det er mange andre steder utenfor allfarvei der det ville være vanskelig å kjøre Tesla. Den nesten universelle standarden for ikke-Tesla-lading er CCS. Jeg kan tenke meg to situasjoner der en adapter fra CCS til Tesla vil være nyttig for familien min.

Eksempel 1: Vi liker å kjøre fra Three Lakes til den fantastiske turistbyen Bayfield, Wisconsin, ved Lake Superior med en ferge til nærliggende Madeline Island. Turen krever at jeg lader i handelskammeret i Bayfield i 6 timer. Like sør for Bayfield i Washburn har imidlertid Bayfield County-setet en 50 kW CCS-lader som ville gjøre turen mye mer praktisk for oss.

Eksempel 2: Når vi kjører langdistanse, velger vi et hotell å stoppe på for natten som har en Tesla Supercharger i nærheten. Da datteren min kjørte Tesla Model X fra Utah til Wisconsin i 2021, bodde hun på et hotell som hadde en Electrify America CCS-lader med en effekt på opptil 350 kW på parkeringsplassen. Hun fortalte meg at hun prøvde alle sine adaptere og ingen av dem fungerte. Hun kunne ha ladet på hotellet hvis hun hadde en CCS-til-Tesla-adapter i stedet for å kjøre til Tesla Supercharger omtrent en kilometer unna.

I løpet av de siste årene har Electrify America, bilforhandlere og andre selskaper satt inn tusenvis av CCS-ladere. Med penger fra president Bidens infrastrukturregning, vil det være mange tusen CCS-ladere installert rundt om i landet de neste årene.

Hvis det er et sted du vil dra, men du ikke kan fordi det ikke er noen Supercharger på ruten din, kan du hente opp PlugShare-appen på telefonen. Bytt bilspesifikasjonen fra en Tesla til for eksempel en Chevy Bolt og se om det finnes CCS-ladere som ville gjøre turen mulig.

En CCS-til-Tesla-adapter ville ha løst problemet for oss i begge tilfeller. En CCS-til-Tesla-adapter har vært tilgjengelig i Sør-Korea i et par år og tilbys nå av Tesla i USA. Den er klumpete, men rimelig til $250.

Hvilket selskap ville du forvente å være mer teknisk kunnskapsrik enn Tesla? Med det i tankene utfordrer jeg deg til å finne CCS-til-Tesla-adapteren på Teslas nettside. Eller for den saks skyld, prøv å finne Tesla Mobile Connecter som koster bare $200, men som pleide å bli levert med hver Tesla. Jeg har funnet dem begge, men først etter å ha vandret rundt på Teslas nettside i 15 minutter. Prøv dette: Velg en Tesla-modell, som en Model 3; velg egendefinert konfigurasjon og rull ned til du finner Mobile Connector. Jeg har sett CCS-til-Tesla-adapteren på Tesla-nettstedet, men jeg vet ikke hvordan jeg finner den nå. Jeg er sikker på at en leser vil forklare i kommentarfeltet hvordan du gjør dette.

Men ikke så fort! Hvis Teslaen din ble kjøpt før oktober 2020, som min, vil ikke CCS-til-Tesla-adapteren fungere! Du kan imidlertid avtale en avtale med Tesla Service for å få bilen din oppgradert slik at CCS-til-Tesla-adapteren fungerer. Jeg prøvde dette. Svaret var at oppgraderingen ikke er tilgjengelig nå! Tesla sier: “Prøv igjen i 2023 og forhåpentligvis vil oppgraderingen til bilen din være tilgjengelig på det tidspunktet.” Jeg håper kostnadene ikke blir uoverkommelige.

Med Mobile Connector og CCS-til-Tesla-adapteren vil du være forberedt på nesten enhver situasjon på turen.


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden