Volvo C40 Recharge Review — 1st Impressions

Jan 10, 2023 | Elbil og elbil ladere

[ad_1]

Som den første «mainstream»-bilprodusenten som forpliktet seg til å gå til en helelektrisk serie i 2017, da selskapet kunngjorde at alle nye kjøretøyer introdusert fra 2019 og fremover ville ha en helelektrisk variant, var Volvo en av lederne for den nåværende EV overgang. For tiden er hver Volvo som selges i Nord-Amerika og Europa enten en hybrid- eller BEV-modell, og selskapet har en lang etablert historie med å lede an når det gjelder utslippskontroll og resirkulering, samt bruk av bærekraftig og grusomhetsfri interiør.

Uten videre, la oss komme til C40 Recharge — en modell som kun er tilgjengelig som BEV.

Fødsel av BEV

Volvo C40 Recharge, i Fjord Blue. Bilde med tillatelse fra Volvo Cars.

Volvos datter/søsterselskap Polestar startet den helt elektriske reisen til merket med Polestar 2. Nå har C40 og XC40 Recharge-modellene de vanlige lange leveringstidene som alle flotte BEV-er deler. XC40 var #2 på den konsoliderte listen over bestselgere i 10 ledende europeiske land i Q4 2022, bak bare Tesla Model Y. C40 var #10.

Spesifikasjoner:

  • Enkel motor — 175/185kW og 420Nm bakhjulsdrift.
  • Batteri — 67kWh/78kWh med omtrent 215/248,5 miles rekkevidde.
  • Dobbel motor — 300kW og 670Nm firehjulsdrift.
  • Batteri — 78 kWh med omtrent 240 miles rekkevidde.
  • Lading — 150/200kW DC og 11kW AC.
  • Sikkerhet: Euro NCAP ***** (5 stjerner)
  • Lengde * Bredde * Høyde — 174,8″ * 73,7″ * 62,8″

C40 er tilgjengelig i tre utstyrsnivåer og med tre drivverk. Men ikke alle kombinasjoner er mulige. Basistrim er kun tilgjengelig med en enkelt motor, og dobbelmotoren er kun tilgjengelig med det større batteriet.

Volvo C40 Recharge, i Fjord Blue. Bilde med tillatelse fra Volvo Cars.

Volvo C40 Recharge, i Fjord Blue. Bilde med tillatelse fra Volvo Cars.

Volvo C40 Recharge, Fjord Blue

Jeg lurer på hvorfor det er to batterialternativer med så liten forskjell i kapasitet. Markedsføringsdronene til Volvo vil ha en helt god forklaring på dette som jeg ikke vil kunne forstå. Jeg har aldri forstått markedsføringslogikk.

Det som vil gjøre mange mennesker glade: denne Volvoen har en fruk!

Standard lydoppsett har 8 høyttalere. Den valgfrie Harman Kardon har 13 pluss en subwoofer. Viktigst med begge: de har en AV-knapp.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Livssyklusens CO2-ekvivalent er 27 tonn ladet med fornybar energi og 50 tonn ved bruk av den gjennomsnittlige globale energimiksen. Den sammenlignbare XC40 ICE bidrar med 59 tonn til drivhuslaget i løpet av levetiden. At forskjellen ikke er større er fordi den elektriske drivlinjen med batteri øker CO2 fra produksjonen med 11 tonn. (Resirkulering eller gjenbruk av batterimaterialene er sannsynligvis ikke tatt i betraktning, selv om det burde være det.)

Å rydde opp i batteriproduksjonen — med for eksempel tørre elektrodeprosesser — er et av hovedmålene industrien nå står overfor.

For detaljer om mange flere alternativer og funksjoner, vennligst besøk forhandlerens nettside.

Kjøremaskin

Volvo C40 Recharge, i Fjord Blue. Bilde med tillatelse fra Volvo Cars.

En-pedal kjøring. La oss ikke lenger kalle det “gass” eller “gasspedal”. Å kalle det gasspedalen er et for langt ord som ikke dekker funksjonen fullt ut. I moderne elbiler er det fartspedalen – du styrer hastigheten med den. Når du treffer den, akselererer bilen; når du slipper den, bremser bilen ned. Den kan bremses ved å bruke motstanden til motoren eller mer ved å bruke bremsene.

Jeg har virkelig tenkt på dette i Volvo C40. Volvo har utviklet en-pedalkjøring til nesten perfeksjon. Selskapet bruker det som sitt primære salgsargument når de skal sette nye elbilister bak rattet for en prøvekjøring. Og å dømme etter Volvos suksess på markedet, fungerer dette argumentet for mange kjøpere.

Volvo C40 Recharge, i Fjord Blue. Bilde med tillatelse fra Volvo Cars.

Under prøvekjøringen ble jeg så imponert over systemet med én pedal at jeg ikke tok så mye hensyn til vanlige prøvekjøringsparametere. Men som jeg har sagt før, med det høye dreiemomentet, girløse momentane strømforsyningen og lavt massesenter i midten av bilen, må designeren være en komplett idiot for å skru opp og EV. Kjøreegenskapene er langt bedre enn i en sammenlignbar ICEV.

Sammenlignet med andre elbiler er de alle bedre enn de fleste sjåfører noen gang vil innse. Vi vil bare aldri nå grensene for bilens muligheter.

Det kan være forskjeller i lydisolasjonen, eller i demping av solvarmen gjennom panoramataket. Men det er etter alles individuelle smak.

Infotainment og kjøreassistent

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Jeg besvimte allerede over enpedalkjøringen. De andre funksjonene er like flotte. Kjørefeltstøtten fungerte bra. Blindsone-advarselen var der når jeg trengte den. Jeg testet ikke kollisjonsunngåelse og nødbremsing – jeg håper aldri å oppleve hvor godt disse systemene fungerer i moderne biler. Det er tester jeg overlater til NCAP-testerne.

Det som overrasket meg var oppførselen til cruisekontrollen. Det er fullt adaptiv stopp-og-kjør cruisekontroll. Da den nærmet seg et rødt lyskryss med biler som ventet, stoppet det, og begynte deretter å kjøre igjen på grønt. Fantastisk! Men ved neste røde lys fortsatte det bare. Jeg ble forurenset av å tro at den reagerte på trafikklys, det var bare stopp-og-kjør-funksjonen til cruisekontrollen som håndterte det forrige røde lyset. Men det var min dårlige, en feil å ikke gjøre igjen.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Lydsystemet hadde en AV-bryter – det er alt jeg bryr meg om. Med lydmaskinen av, var det behagelig stille i bilen. Akkurat som jeg liker det.

Den har det komplette settet med Google Maps og assistentfunksjoner. Jeg vet ikke om dette er det samme som eller mer enn Android Auto tilbyr. For de som er avhengige av sin iPhone, kan den bytte til Apple CarPlay.

Den eneste av disse funksjonene jeg brukte var ruteplanleggeren. Det var ingen overraskelser – den visste bare hvor jeg var, hvor jeg ville dra og hvordan jeg skulle komme meg dit.

Brukervennlighet

Klimakontrollen gjorde det den skulle uten å kreve noen oppmerksomhet. Flott.

Setene er sannsynligvis veldig trygge. Det er en Volvo. Men de har også utmerket sidestøtte (dvs. høye flanker ved siden av lårene). Å komme inn og ut av bilen over de høye sidestøttene på bilen gjorde vondt. Jeg foretrekker et flatt sittefly.

Med slepekapasiteten på 750 kg ubremset og 1500 kg/1800 kg (dobbeltmotor) bremset, er den meget kapabel til mer enn pendling og innkjøp av dagligvarer. Denne bilen kan være en av de beste BEV-ene for familieturer og ferier.

Det går også et rykte om at en mindre versjon er i produksjon. Jeg vil gjerne se en C30/CX30, eller enda bedre en C20/CX20, dukke opp som en kandidat for min neste bil.

Her er noen flere bilder jeg tok av den helelektriske Volvo C40 Recharge:

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.

Bilde av Maarten Vinkhuyzen | CleanTechnica.


 


 


 

Setter pris på CleanTechnicas originalitet og cleantech-nyhetsdekning? Vurder å bli CleanTechnica-medlem, supporter, tekniker eller ambassadør – eller beskytter på Patreon.


 


Vil du ikke gå glipp av en cleantech-historie? Registrer deg for daglige nyhetsoppdateringer fra CleanTechnica på e-post. Eller følg oss på Google Nyheter!


Har du et tips til CleanTechnica, vil du annonsere eller foreslå en gjest til vår CleanTech Talk-podcast? Kontakt oss her.


Annonse






[ad_2]

Se Kilden